månadsarkiv: juli 2013

Marknadsafton på Poppegården

Mikael Ahlberg på Poppegården

Idag har vi varit i Domsten och tittat på teater på Poppegården. Vår granne Mikael Ahlberg, spelade tillsammans med Gunilla Poppe, Bo Andersson och Cathrine Jeppson Marknadsafton.

Innan föreställningen erbjuds man titta på Nils Poppes arbetsrum. Där sitter Gunilla Poppe i papeljotter och berättar och svarar på frågor om Nils Poppe.

Kan man tänka sig en bättre gård än Poppegården som scenografi till Marknadsafton. Såg Mikael Ahlberg och övriga gänget i ett rum då jag kollat in Poppes arbetsrum.

Innan föreställningen börjar som varar ungefär en timma kan man köpa kaffe och kaka.

Marknadsafton skrevs av Vilhelm Moberg 1929 som ett beställningsarbete till Radioteatern. Den spelades på scen först 1940 och då på Dramaten. Marknadsafton har även filmatiserats.

Vi missade Bo Andersson i Zum Beispiel på Helsingborgs stadsteater då han fick lämna över rollen till Mikael Ahlberg på grund av cancer. Nu får man se båda herrarna agera på scen. Ser på programbladet att Helsingborgs stadteater är en av föreställningens sponsorer. Mikael Ahlberg har för övrigt spelat teater på Fredriksdal med Eva Rydberg.

Föreställingen handlar om Magni (Bo Andersson) som tänkt åka till marknaden med Teresia i Hultet (Gunilla Poppe). Magnis hushållerska (Cathrine Jeppson) är också intresserad av Magni. Rapp (Mikael Ahlberg) är intresserad utav hushållerskan. Det är om vilka som ska åka till marknaden som denna intrig handlar om utan vilken kvinna som styr på gåden. Till slut spelar hushållerskan ut männen mot varandra. Hela föreställningen går ut på att kvinnans list övergår mannens förstånd.

20130721_001

Tyvärr blev inte bilderna bra på grund av motljus. Jag rekommenderar besökarna att ta på sig solglasögon eller keps ifall ni går och ser föreställningen. Vi hade sommar jackor med oss för i fall det skulle blåsa. Poppegården  ger lä från havet så sommarjackan är helt onödigt som skydd mot vinden.

Biljetter beställes på

Dunkers Kulturhus 042-107400

www.poppegarden.se

Snibe Stua en gång ett snaphane tillhåll på Hallandsåsen

Kör väg 24 norrut från Örkelljunga mot Våxtorp då skylten Smedjeryds kloster dyker upp kör in på den vägen. Har du gps så sätt in den på byn Hällede. Precis när du kör ut ur Hällede, så titta till höger, så ser du pilar som markerar var du ska börja din vandring. Vid skylten finns denna info skylt som du ser på bilden nedan. Det finns även oranga pilar som pekar in i skogen. Du får parkera bilen i vägkanten. Sedan följer du Skåneleden genom skogen. Brantaste stället på stigen är vid en kraftledning.

Uffe är cirka 1.80 lång om det ger något perspektiv.

Vi gillar sägner och om Snibe stua berättas följande sägen. Jätten Snibe och hans hustru Kitta byggde sin grotta omsorgsfullt med stadiga stenbumlingar. Snibe stördes av kyrkklockorna i Våxtorp och Örkelljunga. Han blev så arg så han tog några 3-4 tons stenar och försökte träffa kyrkklockorna.

Kitta tröttnade på Snibe och gav sig iväg till en annan grotta. Kitta gjorde en slangbella av sina strumpeband och siktade mot kyrkorna. Bockastenen i Ränneslöv och Dövrastenen i Knäred är Kittas verk. Då jättarna blev störda i vardagen drog de från trakten.

Då jättarna försvunnit flyttade en trollfamilj in i grottan. Trollen var omtyckta av folket och man bytte mat med varann. Trollmor ställde en gång en bytta med en stor gul smörklump på trappan till en gård i närheten. Där bodde en elak dräng som var ensam hemma just då. Han åt upp trollmors smör och sedan gjorde han något ofint. Trollen hade sett vad som hänt och kom skrikande – ”Du aud opp smöred å sked i skaulen! Lött pau hälen å trö pau tauen!”. Trollen dansade med drängen tills han störtade omkull och dog.

Snibe stua ser inte ut som på snapphane tiden för det har  skett ras. De väntar på nytt ras så det rekommenderas inte att gå dit själv utan att ha sällskap. Andra kända tillhåll är Snapphanestallarna i ravinen Trollehallar som också ligger i trakten. Det får bli ett annat blogginlägg.

Karlshamn – Helsingborg

13/7 2013

Uffes mobiler hade inte ställt om sig till svensk tid så vi vaknade en timma för tidigt. Mobilerna ringde samtidigt som de i högtalarna, på fyra olika språk, talade om att frukosten började serveras. Vi gick upp och åt frukost, utan att tänka på tidsförskjutningen, så det blev tidigare än vi tänkt. Vi hade betalt för frukosten då vi beställde resan på internet. Frukosten var bra utom brödet som vi tyckte var lite torrt.

Uffe hade inget internet på sin 2 mobil. Han provade inte sin 3 mobil. Jag hade 3G på mottagning på min dongel som normalt kan ta in 4G. Jag gjorde ett blogginlägg och kollade Facebook.

De släppte inte ner oss på bildäck förrän båten var i hamn.

20130713_002

Båten vi åkte med

Vi åkte väg 15  till Uffes hus i Skånes Fagerhult. Vattnade blommorna och tog in posten. Sen åkte vi till  min dotter Sara som skött om mina blommor under vår semester. Minsta barnbarnet Nellie sov och Eleni var hos doktorn för att få pennicilin mot sin öroninflammation. Tomas och Eleni kom precis då vi skulle  åka mot Helsingborg. Hon var inte sämre än att jag fick några goa kramar av henne.

Vi avslutar vår semester med en grillkväll på Rya. Det var länge sedan vi lagade mat senast. Kanske blir det kaffe och en Vanna Tallin som avslutning i alla fall?

Vilnius – Klaipeda

12/7 2013

Idag planerade vi bara åka till Klaipeda, så vi låg och myste trots att bilen egentligen skulle ha en ny parkeringsbiljett. Det finns två frukostmatsalar på hotell Tilto. Vi gick till den första, den bortersta var egentligen lite mysigare, men vi visste inte att den fanns förrän vi ätit färdigt. Hotel Tilto har både bra frukost och internet.

Vi ville inte sitta i vägarbetsköer så vi struntade i gpsen och lät mig läsa kartan. Vi åkte över samma bro som vi gick på till Restaurang Böff. Sedan åkte vi ut på Ukmergés gatve som sen blev A2 och E272. I Maisiagala åkte vi väg 108 mot Vievis så vi kom ut på väg A1 och E85.

Då vi kom till Klaipeda gick vi till turistinformationen där vi fick en karta. Vi satte oss på en asiatisk resturang för att studera kartan.

Vi bestämde oss för att gå till skulpturparken. Vi har ju inte kollat så mycket på konst under denna resa. På väg till skultpturparken hittade vi dessa verk.

Skulpturer på väg till Skulpurparken i Kleipeda

Skulpturparken var som en skogskyrkogård i vissa delar. Klaipeda blev hårt bombat under kriget så de skapade en skulpturpark på det som tidigare varit en kyrkogård. Hela parken hade stora träd, och var ganska mörk och dyster.

20130712_006

Skulpturer på väg till Skulpturparken i Klaipeda. Vi hittade inga gjutna skulpturer. Alla skulpturer var gjorda i sten.

Sedan gick vi till Trinyciu park. Det finns en sjö i parken.

Vi var trötta i benen så då vi kom in i gamla staden satte vi oss och tog en öl och en platta med friterad bläckfisk, friterad ost och vanlig ost. Sen gick jag en runda för att handla till barnbarnen. Hade tänkt mig något typiskt från de baltiska länderna. Jag hittade till sist ett bärnstenssmycke i en juveleradeaffär. Då hade jag nästan gått igenom hela gamla stan.

Då jag kom tillbaka till Uffe tog jag en kaffe och chokladkaka.

Sen åkte vi ut till färjan mot Karlshamn.

Då vi kom upp på färjans däck, måste man vända och backa in i filerna, det var ganska komiskt att se, att vissa inte kunde backa med sin egen personbil. Färjan höll inte samma status som DFDS fäjorna till Oslo. Det finns ingen nattklubb och inte så många däck att hålla reda på. Kort för att öppna hytten fick vi hämta i informationen.

Hytten Klaipeda

Vi fick hytt 6035.

20130712_011

Kuriska näset från färjan i Klaipeda

Vi satte oss i Kaptenbaren och tog en öl. Vid åtta tiden satte vi oss i restaurangen Mare Balticum, vid ett fönsterbord, där vi följde färdens start längs insidan av Kuriska Näset. Till förrätt åt Uffe blåmögelost-fyllda champinjoner. Jag åt dagens soppa som innehöll kött, potatis, morötter och gula ärtor. Till huvudrätt beställde Uffe pepparbiff, bakad potatis och ostsås. Jag valde smörfisk, dillpotatis och räksås. På restaurangen Mare Balticum så får man välja vilken typ av potatis, sås och tillbehör som man vill ha till köttet eller fisken. Servitrisen som hela kvällen varit väldigt trevlig sken upp då vi beställde 999 Green till kaffet.

Sen gick vi till shopen och köpte en 999 green örtlikör, som vi båda blev förtjusta i.

Klockan hade blivit halv tio så vi lade oss för det var ganska gungigt på Östersjön.

Liepeja – Kuriska näset – Vilnius

11/7 2013

Gick upp före åtta för att vara duschade och klara då de började servera frukost. Det fanns ingen frukost buffé utan det fanns fyra alternativ att välja på. De fyra alternativen var omelett, engelsk, kinesisk och kontentalfrukost. Vi ville inte ha nudlar så vi valde engelsk frukost. Den bestod av korv, stekt rökt skinka, stekta ägg och vita bönor i tomatsås.

Det var samma kille som jobbade igår då vi checkade in och som serverade oss igår. Han serverade även frukosten och tog emot nyckeln då vi lämnade hotellet. Hotellets internet var schyst under hela vistelsen. Hotellet var fint renoverat i jugendstil. Husen i omgivningen skulle behöva renovering. Då vi betalt rummet åkte vi ner mot lettiska gränsen. Det var ingen som brydde sig om oss då vi körde över gränsen.

Vid Palanga var det motortävlingar så väg A13 var avstängd. Dock hade de inte som tyskarna gjort någon umleitung. Vi var ute och körde på grusvägar. Vi låg i konvoj. Just som Uffe sa, att om en montör är på ett jobb kommer vi alla att följa honom. Just då vek konvojen av vad vi tyckte var åt fel håll. Några hundra meter in på vägen vänder vi och tre estniska bilar. Vi kom istället in till Klaipeda på väg 168.

Uffe tog ut pengar i en bankomätas utanför Rimi i Kliapeda. Uffe tog ut 500 litauska pengar men han visste inte hur mycket han tagit ut i svenska pengar,

Vi löste färjebiljett och hade tur att köra direkt på färjan. Färjan var av svenska vägverket typ. Färjebiljetten kostade 42.9 litas.

På färjan fick jag reda på växelkursen av ett finskt par som var på motorcykelsemester.

20130711_001

På båten till Kuriska näset. Utsikten mot Klaipeda är bara hamnkranar.

Innan vi kom till Neringa fick vi betala vägavgift . Vägavgiften var på 20 litas.

Vi åkte ner i Perwalka. Perwalka var inte så turistisk. Vi gick ner till en bar där vägen slutade med gång ner till hamnen. Vi åt en platta bestående av oliver, inlagd gurka, rökt kött, söt chilisås, friterad ost och lök. Till det drack vi öl. Serveringen hette Kaviné Mariu Akis.

20130711_004

Utsikten från baren

Sen åkte vi ner till Nida. uffe stoppade sitt kort i fel bankautomat. En automat som man satte in pengar på kortet istället för att ta ut. Det fanns ingen personal då Uffe var där men det fanns en ung tjej som jobbade där då jag skulle ta ut pengar. Seb kontor på Råå vägen är kontantlöst och Sparbanken boken har på sina kontor en kontantfri dag. Vad blir det härnäst, ett kontor utan personal?

Jag kollade efter presenter till barnbarnen men turist butikerna verkar vända sig till medelåders damer istället.  Handlar de inte till barnbarnen i detta landet?

– Tror du det fortfarande finns taggtråd nere på ryska kusten frågade Uffe

– Du får simma ner och kolla svarde jag.

Det ville inte Uffe. Eftersom vi inte hade visum till Ryssland så åkte vi inte längre ner för att kolla. Vägen på Kuriska Näset är smal och saknar vägren. Uffe hittade en lite glipa där man kunde se Östersjön. På en del ställe kunde man se vattnet innanför Kuriska näset. Längs vägen var den remsan kvar som fanns under kommunisttiden. Dock är den inte så välplöjd nu som då. På en del ställen hade det blivit cykelstig.

Det finns bara en väg över näset som är närmast vägen om man kommer norr ifrån och ska till Kalininggrad. Så det blev att åka samma väg tillbaka till Klaipeda.

20130711_006

Trässkulpturer i vattnet på Kuriska näset

Vi hade tur som bara fick vänta på färjan i två minuter. Då vi kom i land så åkte vi höger. Hade inga probelm att åka A1 eller E85 som EU sponsrat. Uffe gillar inte annars att åka motorväg men efter att ha åkt i tio dagar på öststatvägar var det skönt att åka ut på en jämn fin motorväg. Förutom gpsen har vi åkt efter Motormännes karta fron 2009. Det är bara denna väg som är grönmarkerad i Motormännens kartbok.

På en Lukoil-mack innan Kaunas tankade vi.

Motorvägen gick genom många bördiga slättlandskap. Då vi kom in i Vilnius var det köer på grund av ett vägarbete där två större vägar skulle ihop i en fil.

Då vi kom till hotel Tilto fick vi rum 101. Då vi ställt i väskorna gick vi ner till uteserveringen mittemot hotellet och tog ett glas vitt vin. Sen gick till Olympiagatan där vi följe floden Neris.

Vackra byggnader Vilnius i slutet på hotell gatan

Borgen i Vilnius.

Då vi kom till Olympiagatan 15 förstod vi att vi missat Restaurangen Böff.  Uffe är lite tokig för han åker över 30 mil för att äta på en restaurang. Böff har utsetts till den bästa av över 200 testade restauranger i Vilnius. De hade en så annonym entré, så när jag frågade efter restaurangen hade jag den mitt framför mig.

20130711_013

Inriör till restaurang Böff i Vilnius

Jag var lite orolig att vi inte skulle få bord för vi hade inte bokat. Det ordnade sig vi fick ett bord för två.

Uffe på restaurang Böff i Vilnius

Först fick vi  ett mörkt och ett ljust bröd med oliver. Det mörka brödet var jättegott om man skar bort skorpan som innehöll för mycket kummin. Frågade kyparen vad som var deras specialitet. Han rekommenderade ett Argentinsk Amberkött och filé Minion gjort på litausikt 21 dagars mörat kött. Till sås valde Uffe grönmögelostsås och själv valde jag vinsås. Uffes sås band den bakade potatisen bättre än min sås.

Vi var mätta så vi hoppade på deserten och beställde kaffe och 999 green. 999 green är en väldigt god kryddad örtlikör.

Sen var Uffe på riktigt promenadhumör. Annars brukar jag dra runt honom i städerna som vi besöker. Nu var det han som ville fortsätta promenaden då jag egentligen ville gå hem. Uffe blev helt förtjust i Vilnius. Han gillade allt han såg, både floden och alla fina jugendhus. Vi tog en öl på en servering innan vi gick mot hotellet.

Ett jugend hus och ett stickat träd.

Denna tankbil hade de för att vattna stans rabatter.

På serveringen mittemot hotellet tog vi och testade de andra två smakerna av 999 örtlikör. Kunde konstatera 999 green smakade bäst.

Riga Kolkarags Leipäja

10/7 2013

De hade bra frukost på Konventa hotell. Dock var det något fel så jag kom inte ut på internet. Vi bodde i rum 119. Då vi betalt hotellet åkte vi mot Kolka Rags. Först åkte vi lite fel så vi kom förbi letternas nationalbiliotek. Sen följde vi A10 innan vi åkte på 128 och åkte genom delar av Jurmala.

Ska poängtera att man inte ser Österjön förrän man kommit i på väg 131.

Då vi kom till Kolkarags fick vi en parkeringslapp att lägga i rutan. Det kostade 1 lat i timmen. Vi började med en öl på cafét. sen gick vi ner till udden. Kolkarags likt Skagen förändras. Adventstormen för några år sedan gick hårt åt udden. Det finns numera en fyr ute till havs. Fotograferade inte denna för jag har inte tillräckligt med zoom. Den gamla fyren på Udden var inte värd foto.

Stenbumlingar vid Kolka rag

Ryssarna byggde på 1980-talet ett 32 meter högt topphemligt, radioteleskop i Irbene cirka 24 kilometer norr om Ventspils, för att avlyssna västvärldens satellitkommunikation. Själva parabolen lär väga 600 ton! När ryssarna lämnade Lettland 1994 tog de med sig en av antennerna men lät resten vara kvar.

Vi åkte förrst fel så jag promenerade  till tornet och gick runt tornet. Det fanns en trappa upp till en avsats. Tyvärr fick man inte gå upp på avsatsen.

Då jag kom tillbaka till bilen hade Uffe putsat rutorna. Ett australisk par hade parkerat bilen vi rekommenserade dem att åka tillbaka på vägen till riktiga betongparkeringen. Uffe åkte efter dem och åkte på betongparkeringen runt tornet   Radioteleskopet används nu av Ventspils internationella astronomiska center. I anslutning till radioteleskopet fanns en bosättning där något tusental ryssar bodde. Husen byggdes djupt inne i skogen, oåtkomliga för allmänheten. Idag är de övergivna, plundrade och till största delen förstörda och minner på ett spökligt sätt om en svunnen period i världshistorien.

20130710_004

Engelsk info om radiotornet i Irbene

Mellan Kolkarags och Ventspils såg vi inte havet.

Vi hade tänkt åka in i Ventspils men det hade börjat regna så vi fortsatte mot Liepäja. Hemma hade vi bokat rum på hotel Jugend. Då vi kom fram till Jugend fick vi rum 6. När vi ställt in väskorna gick vi ner till baren och köpte en öl och diskuterade vad vi skulle göra. Liepäja i Lettlands tredje största stad.

Vi är nu lite trötta på borgar så vi tog våra paraplyer och gick ut på stan för att kolla om det fanns fina trähus. I Liepäja finns tre olika promenadrundor man följer en fjärdedels takt som finns men jämna mellanrum på trottoaren. De finaste husen fanns på affärsgatan. Uffe satt på en uteservering då jag kollade hus. Hotell Jugend hade en snygg dukning så vi bestämde att gå tillbaka dit för att äta.

På vårat bord var servettvikningen det jag kallar dragspel men på fackspråk heter det något annan. Det fanns vid vissa bord servetter som var brutna i franska liljan.

20130711_012

Uffe på restaurang Jugend i Liepäja

Uffe tyckte vi skulle testa tjeckisk friterad ost. I tjeckien friterar man större skivor och serverar tartarsås till. Här var det oststavar med blåsås. Vi fick blå tänder efteråt.

Sen åt vi fläskfilémedalljonger med french freis och svampsås. Vi avslutade med kaffe och Vanna-Thallin.

Där efter gick vi upp på hotellrummet där vi bloggade och surfade på nätet. Vi var ovanligt trötta så vi la oss vid halv niotiden.

Sigulda till Riga

9/7 2013

På hotel Plis fick man välja vilken tid man ville ha frukost. Vi valde klockan åtta. På rummet fanns en levande orkidé. Det fanns även samma godis som vi fick då betalade notan. Vi bodde i rum 33. Det var liksom lite runt.

Efter som linbanan inte började gå förrän klockan tio så åkte vi till Cesis. Där skrev Uffe 10:15 på en lapp då vi parkerat bilen. Det stod att man behövde P-snurror men att skriva på en lapp gick tydligen lika bra.

20130709_002

Borgruiner i Cesis

Löste inträde till borgen i turistinformationen. Vi fick lyktor för det var mörkt i trappan upp i tornet.

Det var mörkt i gångarna upp till tornet så jag bär en lykta på gamla borgen i Cesis

Gamla boren i Cesis

Då vi kom tillbaka till bilen så satt Uffe gpsen till Riga. Den skickade oss ut på A3 istället för A2. Det är trevligt att åka olika vägar. Vi tankade på en mack då vi körde på väg A3. Bensinen kostade 0,97 lat cirka 12.50 Svenska kronor.Sedan földe vi väg A2 till Riga.   Vi kom fram till hotel Konventa Zeta vid ett tiden. De kunde fixa parkering till oss men rummet får vi inte få förrän klockan två. Portiern visade Uffe en parkering men där var byggnadsställningar och en bom så portiern visade oss en annan parkering inne på gården.

Av receptionisten fick vi en karta Över Riga. Vi satte oss på en uteservering men det kom aldrig någon som tog upp beställning. Vi såg på kartan att det fanns en turistinformation hundra meter bort.

Vi gick till turistinformationen där vi fick info om sightsinglinjer och guidturer. Sen satte vi oss på Stekhouse med lettisk stavning. Uffe åt en Cecarssallad och jag åt en kall gurk-mellonsoppa. Den innehöll även rädisor, gräslök och krasse. Till maten drack vi öl. Vi diskuterade vad vi skulle göra under dagen. Uffe ville gå till hotellet för att bära upp väskorna. Vi gjorde så. Sen var Uffe trött så han lade sig.

Jag gick ut och handlade vykort till barnbarnen som jag skrev på en uteservering mellan Frihets monumentet och svenska porten. Sen gick jag till hotellet. Uffe märkte inte ens att jag kom in på rummet. Surfade och skrev lite på bloggen.

Sverige porten Riga

Det finns en sägen om Sverigeporten i Riga men jag hittade din inte då jag googlade på nätet.

Frihetsmonumentet Riga

Det finns tre stjärnor i toppen på detta monument. Har glömt vad de symboliserar. Tyvärr blev bilden otydlig

Sedan blev jag törstig och gick ner i baren och fick välja det starkaste kaffet som jag tog upp på rummet. Jag har varit i Riga på en weekendkryssning med BPW då fick vi åka en busstur i staden som är känd för sina fina och välbevarade jugendhus. Då gick vi även en guidad rundtur i gamla stan. Det finns även en audioguidade busstur

citytor.lv

Då Uffe vaknat bestämde vi oss för att ta tåget till Jurmala. Vi gick först till en Swedbank och tog ut pengar i automaten   Sen gick vi ner till stationen. En jätte gullig kvinna i kassa på stationen gav oss karta över Jurmala. Vi löste biljett till Majori. Sen gick vi lite fel innan vi hittade spåret. Då vi hittade gick tåget mot Solka iväg mitt framför näsan på oss. Vi bestämde oss för att gå och ta en öl på en uteservering utanför stationen. På vägen dit kom biljettkassörskan efter oss och frågade om allt var OK. Det kallar jag service.

Då vi druckit ölen gick vi tillbaka till spår 3. Jag har glömt namnet på slutstationen hette men den började på T och slutade -2. Vi hoppade av tåget i Majori. Gick över gatan till den pulsiga promenadgatan.

Vi satte oss på Veranda. Uffe bäställde grillmix och jag åt lax stekt i Rigabalsam. Tyckte det lät spännande men laxen smakade inte mycket av Rigabalsam. Till efterrätt beställde Uffe glass med Rigabalsam. Jag tyckte Rigabalsam tog över så den goda glassmaken försvann. Själv åt jag en curd cake. Den var god. Till det drack vi kaffe och Vanna-Tallinn. Sen beställde Uffe in en dricka och jag gick ner till stranden för att se hur det såg ut där.

På vägen fanns allt från Casino, tivoli, konsereter, klädaffärer men mest barer och restauranger. Jurmala är mest känt för sina stränder som får hissa blå EU flagg och sina vackra gamla trähus.

Baren möter stranden Jurmala

Verkar vara strand innestället på Jurmala

Verkar vara strandens inneställe på Jurmala

En gammal utsiktspaveljong med sitna trappor Jurmala

En gammal utsikts paviljong med slitna trappor Jurmala

Vi hann aldrig med det vackra badhuset, sköldpaddsstatyn och jordgloben.

Sen tog vi tåget till Riga. På Riga station gick vi fel. Jag tror vi irrade fel nästan en timme innan vi kom hem till hotellet med gps och karta.

Saare – Haapsalu – Sigulda

8/7 2013

Har du öppet fönster är det inte omöjligt att du vaknar till fågelkvitter utanför fönstret. Vid halv nio tiden gick vi ner och åt frukost tillsammans med de andra finska gästerna. De tyckte också att det var konstigt att inte var fler turister på hotellet för i Finland får man också sitt i bilköer som turist så här års.

20130708_005

Ostkaka med havtorn Saare Herrgård

Värdinnan kom och frågade om vi ville se museumet innan vi åkte. Vi var inne och tittade. De flesta sakerna kände man igen från våra egna lantmuseum. Vi är väldig nöjda med vår vistelse på Saare Herrgård.

Vi åkte in till Haapsalu borg. Där ställde ut foto på estlandssvenskarnas liv. På borgen hade det regerat tjogofem biskopar. Det fanns en tre kilometer lång flyktgång. Medborgarna trodde att då det rök kraftigt trodde de att de avrättat någon. Män avrättades i det tyskta. En som inte blev tyst efter sin avrättning var vita damen som ibland visar sig i borgen.

Inne i domkyrkan ställde Patrik Rastenberger ut foto. Mikael Sjövall som vi åt med i går på Saare Herrgård har varit med í arrangemanget av utställningen. Fotoutställning skildrade estlandssvenskarnas liv. Tyvärr fick man inte ta med sig den svenska broschyren om utställningen.

20130708_007

Domkyrkan ligger inne i borgen

Därefter åkte vi mot lettiska gränsen.

Stalvik som har mycket information om Estland, Lettland och Litauen www.stalvik.se . Skriver om de dåliga vägarna. Vägarna är inte perfekta men de har säkert blivit bättre sedan har var här. Många vägar saknar de vita linjerna vilket gör att det måst vara spännande att köra då det är dimma. Stalvik skriver vidare att de som jobbar i turistbranschen inte är serviceminded. Jag tror att de står vid ett generationsskifte. På hotellet på Ösel så ägaren som var serviceminded att nästa generaion kommer att förstå det här med service ännu bättre. De yngre estländarna pratar bra engelska och i svenskbygderna är det även vanligt att de talar svenska.

Efter Pårnu stannade vi och drack kaffe. Tyvärr kande de ingen kaka. De hade dessa trevliga sittplatser ute.

Glömde att skriva att rulladen på vi åt på Ku-Kuu på Ösel var lokat producerad. Vi tycker att estniska ölen är bra. Uffe dricker av den mörka och jag föredrar ljus öl.

Sedan körde jag vidare första gången jag kört bil på en hel vecka. Jag körde in i Häädemeeste för att det skulle vara en fin och kustnära väg. Det stod inga kontrollander då jag körde över gränsen till Litauen. Vid Vitrupe ville Uffe byta chaufför vilket vi gjorde.

Fösta stopp i Lettland var på Muchausens museum vilket jag tycker ät en turistfälla. Det var kanske bättre förr det har varit en brand i museet.

Därefter åkte vi genom Seja och Ragana så vi kom på väg A2. Vi földe  A2:an till Segulda där vi tol in på hotell Pils. Det var luftkonditionering på rummet som vi genast startade. Sen gick vi ner på uteserveringen där vi surfade på nätet. Hastigheten på hotellets internet fungerade bra även på uteserveringen.

Grottor ingår alltid i vår semester ifall det finns sådana. Vi åkte med bilen till Gutmann grottan. Det kostade en lat för parkeringen. Sen gick man under gatan lite till vänster. Gutmann grottan ska vara största grottan i de tre baltiska staterna. Det finns en sägen om grottan som ni kan läsa mer om på länken nedan

Vi blev lite besvikna att grottan inte va större men den var stor om man jämför med Uffe på bilden.

Åkte sedan till hotellet där vi parkerade bilen och gick ner till gamla stan. Kartan som vi fick på hotellet var lite rörig. Tror att det fungerar bättre ifall ni skriver ut en på Google hemma. Vi började gå runt gamla borgen. Sen gick vill linbanan. Tyvärr kunde vi inte åka för det var sista turen och då hade vi fått gå eller ta taxi tillbaka från Krimulda.

20130708_015

Nya slottet i Sugulda

20130708_014

Borgen Sigulda

20130708_019

Blomparaply i en park på vägen hem till hotellet

På vägen hem till hotellet letade vi efter en restaurang men vi hittade ingen. På Pils uteservering åt jag revben som smakade som mormors stekta revben. Uffe beställde kotlett utan ben och rödbetor. Till efterrätt åt jag en kaka som hette Cake Skrudrpuznis och Uffe åt ostkaka med russin. Vi drack kaffe och Riga Balsam till efterrätten. Rigabalsam smakar ungefär som Gameldansk. Sedan drack vi ett glas vitt vin på hotellrummet.

Bar i Litauen heter Bär och Restaurang heter Restorän.

Då vi betalade notan fick vars en Mingle. Mingle smakar ungeför som Dumle. Skulle vi ha påse sådan i bilen så skulle de snabbt försvinna.

Surfade lite på nätet innan vi somnade.

Från Ösel till Saare Herrgård

7/7 2013

Bor du på Hotel Repo rekommenderar jag att dra ut kontakten till kylskåpet för det blir bättre nattsömn då. Hotel Repo hade bättre frukost än Villa Katriina speciellt brödet var bättre. Juice på hotellen är oftas mer vatttenskadad än juicen hemma.

Internetet var segt nu på morgonen men det fungerar både på rummen, uteservering och i lobbyn. Vi har aldrig kommit iväg så tidigt någon morgon som idag klockan tjugo över nio. Uffe började med att köra in på stenlagd gata. Det var första gången som vi kört på stensättning.

Uffe tog ut pengar i en Swedbanksautomat innan vi lämnade Kurressare.

Vi tog Väg 86 mot Panga Klint.Vi gick en kortare prommenad där. Panga Klint är 21 meter som högst och 3 km långt.

Uffe på Panga Klint

Klippvägg på Panga Klint

Fint lavad stenröse på Panga Klint

Åkte sedan väg 127 och då vi mötte väg 129 åkte vi den mot överfarten till Muhu. Vi åkte ner till färjeläget för att se när färjan till Dagö går. Den går bara tre gånger om dagen på söndagar så det blev att fortsätta mot Kuivastu.

Då vi kommit över till Muhu åkte vi till Koguva. Koguva är en välbevarad fiskeby där vi gick ner till hamnen. Sedan gick vi en runda i byn. Eftersom det bor folk i byn så fotograferade jag bara museet. Muhu museum fanns också i området. De flesta hus i området var trägrå.

Hamnen Koguva

Staty över fiskare i Koguva på Ösel

Museet på Koguva Ösel är rött andra hus trägrå

Sen åkte vi upp till färjeläget. Tyvärr hann vi inte med 12 båten men vi såg redan i morse att det var många bokningar.Vi kom med 13.00 färjan istället.

På färjan drack vi en öl och åt en bagette. Uffe handlade en Vanna-Tallin i butiken på båten. Vi letade efter tidtabeller för Dagö men vi hittade ingen på båten. Det fanns heller inget nätverk så att vi kunde få fram båttidtabell dit.

Vi insåg att det skulle bli för stressigt att åka ut till någon av öarna, så vi ställde in gps-en på Lyckholms museum. Vi hade tur att herrgården och Lyckholms museum låg på samma fastighet. Då Gustav Gottlieb von Rosen kom till Saare herrgård var det i ruiner. Han började i sextiofemårs åldern att bygga upp Saare och Lyckholm igen. I byggnaden som heter Lyckholm finns ett museum i lantlig stil.

Ni kan se ruinerna på bilden.

Gustav dog för en fem år sedan men sonen kommer ibland dit med flyg, ett intresse som den svenska familjen von Rosen delar.

Minnesplatta över Saare herrgårds återuppbyggare

Idag sköts Saare herrrgård av en mor och dotter. Vi pratade med en annan dotter då vi bokade rummet. Dottern som jobbar på hotellet pratar bra engelska och svenska. Mamman pratar estniska men är väldigt noga att man ska bli nöjd med vistelsen på Saare.

Varat rum hette Elisabeth. Det hade fyra sängar. Det var det största rummet vi haft unnder våran vistelse i Estland. Det saknade dusch och toalett på rummet. Dock var vi ensamma på vår våning och toalett och dusch fanns första dörren till höger då man kom ut från rummet. Längst ner i korridoren fanns ett kök för den som själv vill laga mat. I köket hade vi snabbast internet. På Saares hemsida på Visit Estonia står det att man kan äta på en annan villa men den ligger en mil bort.

Då vi ställt in väskor gick vi ut och drack kaffe på gården. Vi åt en god kaka bestående av ost och havtorn.

Vi har aldrig varit så tidiga till något hotell så vi hann åka ner till vägens ände där det fanns ett strövområde. Vi provade att går rakt fram men det var lite blött. Jag hade klarat det bra för jag hade Foppatofflor. Uffe hade bara lågskor. Det fanns en liten väg ner till sjön för den som vill läga i en kanot.

Sen åkte vi ner till hamnen i Österby. Eftersom det på kommunisttiden krävdes tillstånd bara för att gå ner till stranden och bada så har de inte någon båttradition länge. Det fanns bara fem båtar i hamnen.

Sedan åkte vi en annan väg som ledde till ett torn men vi orkade inte gå sista biten.

Klockan sju var det dax för mat. Vi träffde en jätte trevlig finlandsvensk som berättade att de hade ett driftigt kommunalråd som åker båt fran hamnen i Österby till Haapsalu. Han berättade att han gjort en utställning i borgen i Haapsalu. Förutom finlandsvenskens familj fanns det en finsk famij med på middagen. Vi fick först fläskkarre, potatis, grönsaker och sås. Vi hade tidigare på eftermiddagen frågat efter vin men det sa hon att det inte fanns. Till middagen hade hon fixat fram en flaska vin till maten. Till efterrätt fick vi frukt i gele. Vi hade en trevlig måltid. Värdinnan och dottern gick innan vi var klara. Hon bad oss att släcka och låsa då vi var klara.

Sen gick vi upp på rummet och surfade efer information för morgondagen. Somnade tidigt redan vid tiotiden.

Ön Saaremaa och Kuressaare

6/7 2013

Denna natt sov vi inte så bra för invånarna i husbilen i trädgården spelade fiol och någon annan villa längre bort hade också musik. Sängarna var ok men hade inte samma hotellstandard som de tidigare hotellen haft. Det var bara att flytta en fåtölj och ett bord så blev det dubbelsäng.

Villa Katariinas frukost var så där. Den bestod av två sorters bröd, en sorts ost, två sorters pålägg, korv, äggröra, ägg och sill.

Tankade precis innan väg 60 mötte väg 10. Hade tur då vi kom till färjeläget i Virsu. Körde på färjan som sista bil. Vi drack varsinn öl på båten. Båten var småmysig inga köer och man behövde inte hålla rätt på vilket däck och vilken ingång man ska ta för att komma ut på däck.

Det första stället vi stannade på då vi åkt av båten var hedninga kyrkogård utanför Katarina kyrka. Kyrkan hade brunnit någon gång på 1940-talet. Sedan hade kyrkan stått utan tak i tjugoårs tid.

20130706_113638

Hedningagravar på Katarina kyrkogård på ön Muhu

20130706_005

När vi kommit över till Ösel körde vi av för tidigt och kom förbi Blesta Kivi. Blesta Kivi har legat på sin plats i 30000 år. Det fanns en bra historia om att stenen symboliser att gudinnan Blesta står för civilisationens vagga.

Informations tavla om Blesta Kivi

Information om Blesta Kivi

20130706_120555

Stenformationen på Blesta Kivi

Vi åkte genom Sakla på väg till Kaaki krater. Kratern är 22 meter djup och diameter 110 meter. Det finns åtta andra kratrar i området. Vi drack kaffe på restoran andra sidan kratern. Vi satt ute.

20130706_009

Största kratern i Kaali

Där efter åkte vi ner mot Sörve halvön i Järve frågade jag Uffe om han ville  bada?

-Jag badar inte i Östersjön svarade han.

Järve ska ha bra ständer enligt turistinformationen.

Längst ner på halvön ligger Sääre. Där stannade vi och gick ut mot vad vi trodde var den sydligaste spetsen sen upptäkte vi att en annan del var den sydligaste spetsen. Vi orkade inte gå ända ut. Det verkar vara som i Skagen att spetsen flyttar sig. Vi kunde se Lettland som en blå kontur i horisonten. I övermorgon äv vi i Lettland, De sålde mortlar av sten men Uffe tyckte inte att ha behövde någon. Han stoppar kryddorna i en plastpåse sen slår han på dem med hammare. De håller på att med hjälp av EU pengar återskapa badanläggningen på området. Det fanns även ett militärmuseum men vi stannade aldrig där.

Sydligaste delen på Ösel

20130706_013

Fortet har satt sig är på väg ut i havet

Sedan åkte vi på östsidan av Ösel. Det blev att åka på en del rökiga grusvägar. Det fanns många fina stenmurar som markerade gränser. Det syntes även spår av ryssarna.

Efter Salme stannade vi vid ett ryskt krigsmonument.

20130706_154256

Minnesstenar över ryssar som stupat i strid

Åkte sedan ut på västkusten igen. Sen tog vi väg 78 in till Kurissaare. Vi hade inga problem att hitta hotell Repo tack vare gps-en. Vi stannade kvar på hotellet för dator och surtplatta behövde ström. Det gick hyfsat snabbt att surfa.

Vi gick förbi monumentet över öselbor som stupade i Frihetskriget på Lossi gatan.

Vi följde Lossi ner till Kuressaares Biskopsfästning. Tyvärr kunde vi inte gå längs Lossi in till Biskopsfästningen på grund att att de reparerade bron. Vi gick till höger där det fanns en annan bro och port in till fästningen.

20130706_016

Vy över muren till borgen

Minnsesten i muren på Biskopsborgen i kurresaare

Minnessten i muren på Biskopsborgen

Biskopsborgen i kurresaare på Ösel

Biskopsborgen i Kurresaare på Ösel

stranden i kurresaare

Stranden i Kurresaare

Magnus Gabriel de la Gardie, som styrde på Ösel under åren 1648-1654 såg till att Kuressaares Våghus bygdes. Idag är våghuset servering. Vi satt inte på Våghuset. Det blåste och det fanns irriterande flugor så vi satte oss på Ku-Kuu.

På Ku-Kuu åt vi rulader med ratatuillie. Vi ville inte ha friterad potatis så vi fick klyftpotatis stället. Vi hade egentligen inte tänkt äta efterrätt men jag såg några tjejer som drack något rosa som jag blev nyfiken på. Den drickan hette Bellini och bestod bland annat av persika. Uffe drack en Vana-Tallinn.

Är denna sandlåda EU godkänd?

Sandlåda Kurresaare

Gick tillbaka till hotellet dår vi publiserade ett blogginlägg. Nu var internetet slöare. Hotellägarna sa att det berodde på att det var många som surfade. De var jättetrevliga. De spelade du gamla du fria för oss. De visade även en svensk deckare. Vi tror att det var en Beck. De försökte prata engelska så gott de kunde. De hade ju inte lärt sig engelska i skolan. Uffe pratade lite tyska och slovakiska med dem.