månadsarkiv: juni 2014

Hemresedagen från Helgoland 8/6 2014

Uffe ställde klockan på åtta. Sen gick han in på toaletten. Vad han inte tänkt på va att den ringde igen efter tre minuter. Då blev jag lite irriterad för jag låg i överslafen i tvåbäddshytten.  vi gick tilll restaurangen då den öppnade klockan halv nio, Idag fick vi inte fönsterbord då vi åt frukost.

Sedan var det dax att köra av färjan. vi äkte om Malmö på hemvägen

Innan jag avslutar detta blogginlägg så skriver jag lite bra att veta om Helgoland

Ska ni dit  påskhelgen så boka tidigt för det är Nordsjöregatta då. Vi bokade den rum den 20/3 då var det bara två hotell som hade lediga rum på Booking

Är det badsäsong eller man gillar SPA och vwellness så är två övernattningar för llite. Två övernattningar blev perfekt för oss.

Bra Taxfee på ön

Bra restaurangstandard.

Nästan all information på ön är på tyska trotts att Helgoländarna har ett eget språk

Mest tyska turister. Verkar som inte resten av världen upptäckt Helgoland.

Bilder från igår

Helgolands vatten och elverk

Badkärra

Badkärra från den tiden då tyska  kvinnor var mera prydda då de badade i havet

Museebodar

Fosiler och stenar en del kom från Sverige. Museet Helgoland

Fosiler och stenar, en del kom från Sverige., Museet Helgoland

Trappa till övre delen av ön

Helgolands flagga

Helgolands flagga. Denna har snurrat in sig. Den har fått sina färger från de olika skikten på ön. Den gröna färgen kommer från gräset på Övrelandet. Den rödafärgen symboliserar färgen på stenen i berget. Den vita färgen är från sandstranden.

Minnessten över skald

Minnessten över skald som skrev en strof på Tysklands nationalsång på ön

Båtar Nordsjöregattan

Funny Girl båten vi äkte till och från Helgoland med

Film från Helgolänsk afton

Museet Helgoland och Nordsjö Regattan har börjat 7/6 2014

Då vi ätit frukost betalade vi för hotellet.

Ip Lunn

Ip Lunn Helgolandstidning låg alltid på frukostbordet

Sen gick vi till Akvariet. Där löste vi entre även för museet. I akvariumet fanns sjöanemoner, eremitkräftor, sjöhästar, rockor med mera. De hade klyvt ett snäckskal så man kunde se hur det ser ut innuti. De hade ett djävulsmusselskal i entreen. Tur att det var tomt.

Sedan gick vi till museet. Vi började med att kolla i museibodarna. Där kunde man läsa om rederi Cassen Eils historia,posthistoria, en känd författare och fotograf. Inne i huvudbyggnaden fanns en avdelning för sjöfart som har varit väldigt betydelsefullt för Helgoland.
I källarbyggnade fanns en utställning som en fossilsamlare samlat ihop. Det fanns profyr från Sverige.

Sedan gick i till Dune sud där tog vi en öl. Det var på Dune Sud Uffe chekade in på Facebook då han satt ute på restaurang Dune på ön Dune.
Sedan gick jag upp på övre delen av ön för att köpa kort till barnbarnen. Uffe shopade på nedre delen av ön. Han köpte glas till sig själv och en säl till barnbarnet. Han handlade en flaska till sig själv och en strårom till mig.

Sedan gick vi till Hotell Helgoland. Där åt Uffe Curry wurst och jag åt krabbsoppa. Sedan gick vi ner mot hamnen. Där satte sig Uffe på en bänk. Jag gick bort och kollade på alla segelbåtarna som har kommit till Nordsjöregattan.
Sedan åkte Vi börste ut till Funny Girl.
Vi började med en kaffe och plommonpaj. Sedan tog vi en öl

VI ställde in gpsen på Plön för det ska vara vackert vid den sjön. Båten från Helgoland kom in i tid klockan halv sju och färjan uppe i Travemunde gick inte förrän klockan halv ett. Vi skulle dock checka in en timma innan.  Då vi kom till Dersau stannade vi på Hotel Appel’s Gasthof. Det är pingstdag idag så servitrisen frågade ifall kocken ville laga mer mat. Det ville han. Klockan hade nu blivit nio. Vi åt gulaschsoppa med rödkål och potatis. Det var fin utsikt på gasthofets uteservering.

Uffe blev nyfiken på Timmerndorf ute vid Östersjökusten. Så vi åkte mot Travemunde.  Innan vi kom till Timmendorf stannade vi i Scharbeutz. Där hade de standparty med schyst musik. Ungdomarna dansade barfota på stranden.

Klockan har rusat iväg så vi hann inte in i Timmendorfer strand. Vi fick åka direkt till färjan. Det var långa färjeköer. Vi han presic checka in i tid. Vi fick hytt 7076. Då vi ställt in våra grejer i hytten gick vi till restaurangen och drack vin innan vi lade oss.

’Bilder från igår.

Klocka på de namnlösas kyrokård Dune

Namnlösa kyrkogården Dune

Sten Namnlösa kyrkogården Dune

Sten  Namlösas kyrkogård Dune

Sälar Dune

Sälar Dune som man inte få gå närmare än 30 meter. Hade inte zoom på kameran

Witty Kliff

Witty Kliff båten som vi åkte med till och från Dune

Börte Bahn tåget för nedre delen

Börte Bahn tåget för nedre delen av Helgoland. Tåget som går till övre delen har inga vagnar

Uffe sitter på en tetrapod

Berliner Björnen

Berliner Björnen jag har inte hittat någon förklaring till varför den står på Helgoland

Breda gången Bunkern Helgoland

I Youtube klippet ovan kan ni se hur  det såg ut då engelsmännen försökte spränga bort ön.

smala delen av den civila delen av bunkern

Smala delen av den civila delen av bunkern

Köket i bunkern

Köket i bunkern, som tur är har de aldrig behövt använda köket

Ingång vid katolska kyrkan för att komma in i bunkrarna. Ut kom vi vi vid katolska kyrkan på bilden

apritip Bunte Kuh

Apritif Bunte Kuh

Båtar tillhörande ett vindkraftvetkprojekt uanför Helgoland

Bunte Koh Helgoland

Restaurang Bunte Koh Helgoland

TT-Line

Dune Börtebahn och Bunkrar 6/6 2014

Jag trodde vi skulle få sov morgon men Uffe hade ställt mobilen på klockan 8. Vi gick för att äta frukost. De hade sill och ägg till frukost. Man fick nykokta ägg. De frågade hur man ville ha äggen.

När vi duschat gick vi ner till hamnen för att åka båt över till Dune. Vi gick mot Södra stranden tills vi kom till en pir. Där gick vi sedan så att vi kom till ”De namnlösas kyrkogård”. Uffe slog på klockkläppen man jag han inte filma Sedan gick vi till restaurang Dune. Där drack vi en öl innan vi gick mot flygplatsen. Vi hann se en del starter och landningar på vägen. Uffe ville inte fika på flygplatsen så vi gick till färjan.  Växtligheten på Dune var mer karg an på Helgoland. Det växte nypon, havtorn och strandgräs.

Vi åkte med Witte  Kliff. Då vi kom av bäten löste vi biljett till Börtebahn. Börtebahn heter Helgolands rundturståg. Deras tåg går på el och gummihjul. Vi åkte först österut runt vandrarhemmet. Sedan åkte vi tillbaka och runt i hamnen. Till sist  åkte vi öster ut. Där stannade tåget så att de som ville kunde fotografera Långa Anna. Sedan gick turen tillbaka in i byn. Börte kallas även deras småbåtar som de hämtar folk från de stora båtarna.

Då vi åkt  Börtebahn gick vi till Bruns. Där åt Uffe curry wurst och jag åt potatissoppa med lax,, Sjön suger så vi var trötta och gick hem till hotellet för att vila.

Sedan åkte vi hissen upp till övre delen av ön. Där kollade vi i affärer innan det var dags för att gå till Café Crebs som var samlingspunkter för visningen av den civila bunkern. Guiden började med att berätta lite om öns historia. Sedan visade hon ett mullbärsträd som klarat båda krigen. Vid protestantiska kyrkan gick vi ner i skyddsrummen.  Det fanns dubbeltrappor ner.  Helgoländarna har sluppit använda anläggningen i krig.  Turen tog slut vid katolska kyrkan. Guidningen var på tyska så jag förstod inte allt.

Sedan gick vi ner till Bunte Kuh.  Uffe började med en Pernod och jag bäställde en Martini Bianco men fick en Rosso.  Jag åt deras specialitet, fläskmedaljonger. Uffe förhandlade så jag slapp gröna bönor. Istället fick jag broccoli. Uffe åt Wienersnitzel.. Till maten drack vi öl.  Sedan provade vi en Helgoländsk  äggtoddy. Den smakade så där. Efter det beställde Uffe in Kaffe Sambucca och jag drack en Farisee. Det var kaffe med rom. På restaurangen satt ett gäng danskar. De var på ön för de höll på med ett vindkraftverks projekt ett par sjömil från ön. Bunte Kuh  hade fått bäst recensioner  av de Helgoländska restaurangerna på Tripadvisor.  Läget har nog bidragit till betygen men jag tyckte maten på Weddiig var bättre.

Sen gick vi hem till hotellet.

Bilder från igår

IMG_20140605_103018_-_kopia[2]

Detta kort är ett sätt att få in miljöskatt

Denna typ av båt tog oss iland på Helogoand

Handduksvikning hotell Aqua Marina

rummet hotell Aqua Marina

Rummet hotell Aqua Marina. Normalt brukar kuddarna se ut som kaninöron. Här ser de ut som

segebåtar

From Oberland vy över badlandet

Krater efter en 5000 kg bomb

koloni Helgoland

WP_20140605_12_59_59_Pro

Avsttånd till olika delar av världen

Långa Anna Helgoland

Krabbfatet på Weddiggs

Krabbfatet på Weddigs

Kören på Helgoland afton

Kören på Helgoland afton tillsammans med folkdansare.

Vattentorn för forskning

Inredningsdetalj Weddigs

Inredningsdetalj Weddigs restaurang

Busum till Helgoland 5/6 2014

Vi hade i alla fall ställt klockan. Min ringde 07.45. Då gick jag upp. Uffe var lite segare men han gick i alla fall upp innan hans mobil ringde klockan 08.00. Vi hade ställt mobilerna så att vi skulle vara nere då frukosten öppnade klockan åtta. Det hann vi nästan. De hade bra frukost. Uffe klarade sig trots att det inte fanns gurka och tomat till frukosten.
Vi betalade hotellet 67 euro. Sedan körde vi ner till hamnen där vi parkerade bilen. Det kostade 5 euro om dagen. Vi fick sedan visa våran utskrivna beställning och fylla i en grön lapp för att åka ut till ön. Sedan gick vi om bord på båten MS Funny Girl. Uffe beställde öl. Han kollade på gps-en efter hotellet på Helgoland. Själv skrev jag för bloggen i anteckningar. Kunde även flytta över bilder från mobilen till datorn. Jag valde ut vilka bilder som ska vara med på bloggen.

Då vi kom till helgoland var det ebb så vi blev hämtade utav småbåtar. Det var lätt att hitta till hotel Aqua Marina. Vi fick rum nummer 2 med en härlig ute plats. Vi började med att öppna champangnen och skåla i den tyska strandstolen som stod där. Allt filmat med mobilen.

Sedan gick vi till turistinformationen för att hämta ut biljetterna till Bunkervisningen på Fredagen. Därefter tog vi hissen upp till den högre delen av ön. Det går även trappor upp dit. Vi gick på promenad runt högdelen. Den är 3 kilometer lång och man går på betongplattor så den är handikappvänlig.

På vägen ut till Långa Anna fanns ett trevlig koloniområde. Det fanns en grop efter ett rejält

bombnedslag.  För att inte störa fågellivet hade de stängt av så man kom inte riktigt nära Långa Anna.

På vägen tillbaka gick vi förbi den högsta punkten och fyren. Fyren var den enda byggnaden som klarade kriget. Kanske tur för sjöfarare.

Vad man ska tänka då man går denna tur är att ha med sig vatten. Det finns ingen servering förrän man kommer tillbaka efter rundvandringen.

Vi tog hissen ner till låglandet där vi kollade i en del affärer ochköpte vykort till våra barnbarn. Sedan gick vi till hotellet för att skriva korten. I samband med att vi postade korten gick vi en promenad ut i yrkesverksamma hamnen. Den är även en nödhamn för Nordsjöns sjöfart. Vi fick skula i ett tält. Vi frågade vad tältet skulle vara till. De berättade att det var till en regatta i helgen. Som tur var regnade det inte länge. Uffe ville äta på Bunte Kuh men det hade regnat så deras uteservering var blöt. Istället gick vi till Weddigs men de hade inte öppnat ännu efter siestan (10 mn kvar till de öppnar). Så vi gick hem till hotellet. Där jag tog på mig värmare kläder.

Vi gick till restaurang weddigs och åt, Uffe säger att det var hummer klor. Jag är ganska säker att det var krabbklor, och det var krabbklor. Gott var det i alla fall. Vi fick  bröd, curry, vitlök och krabbsås som tillbehör.  Det väckte uppseende bland gästerna. De hjälpte oss att fotografera. De fick även fotografera med sina egna kameror.

Som matsmältningsnaps tog Uffe en Helgoländer och jag en ousoliknandesnaps

Senare på kvällen gick vi på Helgolandsafton i Nordsjöhallen. Där träffade vi en tysk som arbetat i Tranås. Han kunde fortfarande prata bra svenska.

Då föreställningen var slut gick vi hem till hotellet för att surfa på nätet.

Det blir inga bilder från Helgoland idag då min mobil hänger sig och då jag försökta ladda bilder till Uffes dropbox så blev den full.  Ni får hålla tilgodo med de försenade bilderna från igår.

WP_20140604_08_18_22_Pro

Segelskuta som Uffe fotade

år mobiler ringde 04.10 0ch 04.18. Vi var pigga idag så vi snozade inte. Uffe började med att duscha. Under tiden kokade jag kaffe och dukade frukost. Vi kom i väg som planerat kl 04.45.  Vi körde E6 mot Malmö. Innan vi körde på färjan i Trelleborg tankade vi på pream. Färjepersonalen visade oss upp till 3 däck bland lastbilarna. Vi hade ätit frukost hemma så vi drack bara kaffe, Uffe med paj och jag nått donuts liknade med vaniljsåsfyllning.Vi missade att restaurang Panoroama stände klockan 07.30.   Vi hade bara Euro sedlar men jag lycades växa en 20 euro till mynt. Vi handlade en öl i automaten utanför restaurangen. Vi köpte en öl men den var alkoholfri. Så vi fick vänta till taxfreeshopen öppnade.   Det var helt öde i restaurangen. De flesta sov nog i sina daghytter. Vi läste Helsingborgs dagblad, böcker och surfade på nätet. De 20 megabite som ingick i resan gjorde vi snabbt av med då vi både hade mobiler och laptop med oss. Jag läste i boken The Suitcase Entrerpreneur men Uffe hade ingen bok med sig. Han har läst alla spännande böcker som han har i bokhyllan. Det blev nog lite drygt för honom innan taxfree shopen öppnade. Där handlade Uffe en wiskylikör med kanelsmak. Sedan gick vi upp i restaurangen och åt varsen skinkbaugette som vi drack öl till. Sedan var det dax att gå net till bildäck.   Vi kände för fika vid munster men det vi hittade inget mysigt så det blev att vi åkte direkt från båten till Busum. Uffe lade in hotel Siegried på GPS;en. Det var tur att vi hade GPS för det var många enkelriktade gator i Busum. Vi ställde in väskorna på hotellet innan vi åkte till Blanker Hans.   Det fanns många som övernattade i sina husbilar utanför Blanker Hans. Uffe tyckte det var ett krångligt parkingsystem så han struntade i att betala. De frågade efter våra miljöavgifts kort då vi löste entrén. Miljökortens avgift används för att hålla rent i Busum.  Vi var de sista besökarna till sista föreställningen som började strax före klockan fem. Då vi löst entre gick vi och kollade på pirat avdelningen. Där var kusliga ljud. På ovanvåningen fanns en styrratt för barnen, Då vi kollat allt på piratavdelningnen gick vi tillbaka till entrén. De hade gjort ett spel om vad som hände en höstnatt 1962. Det enda jag kan avslöja är att kyrkan klarade sig för den låg högt. Man kan lugnt säga att de var med om något tsunamiliknande. Det dog 340 personer vid detta tillfälle. Vi fick även en ebb och flod kalender. Det fanns olika utsällningar på Blandker Hans förutom ebb och flod och väder så var det lite exprimentarium.   sedan åkte ner genom staden. Ställde sedan bilen på parkeringen utanför hotellet och gick genom vallen. Där hade Uffe egentligen tänk ta en öl. Vi gick istället på vallen ner till den mer komersialiserade delen av hamnen. Vi drack en öl på Am AnkerplatZ. Uffe satt på en bänk medan jag gick runt och fotograferade. Sedan gick vi affärsgatan upp ett kvarter. Sedan vek vi av höget och gick in på restaurang Zum alter Schlosser. Där åt vi Hafenplatten Angeluck. Den bestod av spätt, skrubba ocg lax. Vi fick välja på krabbsås och Benaissås. Vi valde krabbsås. Restaurangen är känd för sin goda krabb

Uffe och piraten Blanke Hans hus

Fiskekärror Bysum

Gammalt sjömärke busum

Fyr Busum

Vy från vallen ut mot Nordsjön

Glad Uffe på väg in på affärsgatan

zum alten Schlosseri

zum alten Schlosser

Maten på Zum zlgten Schlosseri

Maten på Zum Alten Schlosser

Inreiöra  och servitris på Zum alten  schlusseri

Interiör  och servitris på Zum alten  Schlosser

På väg till Helgoland 4/6 2014

våra mobiler ringde 04.10 0ch 04.18. Vi var pigga idag så vi snoozade inte. Uffe började med att duscha. Under tiden kokade jag kaffe och dukade frukost. Vi kom i väg som planerat kl 04.45.

Vi körde E6 mot Malmö. Innan vi körde på färjan i Trelleborg tankade vi på Preem. Färjepersonalen visade oss upp till 3 däck bland lastbilarna. Vi hade ätit frukost hemma så vi drack bara kaffe, Uffe med paj och jag nått donuts liknade med vaniljsåsfyllning. Vi missade att restaurang Panoroama stängde klockan 07.30.

Vi hade bara Euro sedlar men jag lyckades växa en 20 euro till mynt. Vi handlade en öl i automaten utanför restaurangen. Vi köpte en öl men den var alkoholfri. Så vi fick vänta till taxfreeshopen öppnade.

Det var helt öde i restaurangen. De flesta sov nog i sina daghytter. Vi läste Helsingborgs dagblad, böcker och surfade på nätet. De 20 Mb, som ingick i resan gjorde vi snabbt av med då vi både hade mobiler och laptop med oss. Jag läste i boken The Suitcase Entrepreneur men Uffe hade ingen bok med sig. Han har läst alla spännande böcker som han har i bokhyllan. Det blev nog lite drygt för honom innan taxfree shopen öppnade. Där handlade Uffe en wiskylikör med kanelsmak. Sedan gick vi upp i restaurangen och åt varsen skinkbaguette som vi drack öl till. Sedan var det dags att gå ner till bildäck.

Vi kände för fika vid Munster men vi hittade inget mysigt. så det blev att vi åkte direkt från båten till Busum. Uffe lade in hotel Siegried på GPS;en. Det var tur att vi hade GPS för det var många enkelriktade gator i Busum. Vi ställde in väskorna på hotellet innan vi åkte till Blanker Hans.

Vi fick även en ebb och flod kalender. Det fanns olika utsällningar på Blanker Hans. förutom ebb och flod och väder så var det lite exprimentarium.

Sedan åkte vi ner genom staden. Ställde sedan bilen på parkeringen utanför hotellet och gick genom en port i skyddsvallen. Där hade Uffe egentligen tänkt ta en öl. Vi gick istället uppe på vallen ner till den mer kommersialiserade delen av hamnen. Vi drack en öl på Restaurang Am Ankerplatz.
Uffe var inne i en souvenirbutik och handlade snapsglas, medan jag gick runt och fotograferade. Sedan gick vi affärsgatan upp ett kvarter. Sedan vek vi av höget och gick in på restaurang Zum alter Schlosser. Där åt vi Hafenplatten Angelgluck. Den bestod av spätta, skrubba ocg lax. Vi fick välja på krabbsås och Bearnaesås. Vi valde Krabbsås. Restaurangen är känd för sin goda krabba men eftersom vi ska till Helgoland i morgon, och de är också kända för sin krabba, så vi sparde oss.
Uffe ville sedan ha en matsmältare. Den hette Möwenschiss (på svenska måsskit). Jag frågade den trevliga servitrisen ifall det var något för kvinnor. Det tyckte hon. Ovanpå glaset hade de lagt en bit korv som var jättegod. Måsskiten var kumminsnaps som smakade lite som urvattnad skåne eller Aalborg. Nu har vi i alla fall provat måsskit.
Vi gick tillbaka till affärsgatan på vägen hem. Vi gick även förbi kyrkan men den var stängd.
På hotellet drack vi ett glas rödvin innan vi lade oss jätte trötta klockan nio.

Internet på Helgoland är långsamt så förhoppningsvis får jag upp dagens bilder i morgon

TT-Line

Övernattar på hotel Siegfried i Bysum.

Vi har bokat hotellet genom Booking

Gotland 2007

Ni som läst mina tidigare inlägg om Goland undrar kanske varför vi inte åkte runt på denna underbara ö. Då vi var på Gotland 2007 hade vi läst på om öns attraktioner och hann med det mesta. Ni får gärna lämna kommentar nedan ifall det är någon plats som vi glömt. Nu publicerar jag denna resa, Jag vi påpeka att en del av vägarna vi körde  bil på var mer lämpade för cykel.

Min andra Gotlandsresa

Söndagen den 12:e augusti

Lämnade Rya Ängaväg klockan tjugo över två. Uffe hade köpt en ny mobil med tillhörande Gps. Han lade in närmaste vägen till Tingsryd vilket innebar att vi fick åka över Gantofta, Ekeby, Kågeröd och Röstånga för att komma till Hässleholm. Körde sen väg 119 då vi kom till Tingsryd. Sen åkte vi på Grusväg över Gåtahult mot Lessebo. Då vi kom till Kosta tog vi in på hotell Björkäng. Vi fick rum nummer två. Det var ett kompakt living rum. Vi var hungriga så vi åkte till Pizzeria Don Camillio. Där åt vi kebabsallad och till salladen drack vi öl.

Tillbaka på hotellet hade vi tänkt drick öl på utemöblerna men myggen var för närgångna så vi fick flytta inomhus. Vi satte oss i vars en fåtölj utanför rummet. Vi beundrade Ulrika Hydman Wallien gardinerna i fönstret.

070813

När vi ätit frukost och betalt hotellnotan åkte vi upp till Outletten i Kosta. Vi tittade både på 1.a och 2:a sorterat glas utan att köpa något. Vi betalade även för att se glasblåsning. På köpet fick man se en utställning med de många olika designerna som verkat i Kosta. Vi gick även en runda i Outletten utan att fynda något. Det fanns även en lång byggnad som hade produkter från företaget Skyrup i Skåne.

Sedan lade Uffe in Gotlandskajen i Öskarshamn på gpsen. Han valde närmaste vägen vilket innebar mest små grusvägar. Gpsen fick nog lite spel för i Oskarshamn visade den oss till Ölandsbåtarna istället men vi förstod att det blev fel. I kön till Gotlandsfärjan drack vi kaffe och kaka. Det delades ut tidningar om Gotland då vi stod i kön. Perfekt lektyr under båtresan.

På båten åt vi wallenbergare med potatismos och gröna ärtor. Till det drack vi en god öl som hette Visby kloster. Vi satt mesta av turen i matsalen men många satt på soldäck och solade sig. Eftersom det inte finns någon taxfree shop på Gotlandsbåtarna fördrev vi tiden med att läsa Hd.

Innan vi körde av färjan i Visby hade Uffe lagt in Snäcks camping i gpsen trodde han. Det visade sig att gpsen skickade oss till Snäckhagensstugby som låg innan Snäcks camping. Då vi hämtat ut nycklarna i receptionen och packat in vårat bagage i villavagnen bäddade vi med lakan som vi betalat extra för vi hade inte orkat packa med egna. Det var inte så sent när vi var klara så jag föreslog en promenad på campingen. Vi gick ner mot stranden där vi först stötte på restaurangen där det fortfarande satt många på uteserveringen. Efter att ha varit inne och kollat i affären fick jag syn på en mysig hamn. Jag föreslog Uffe att vi skulle gå dit fast han inte tagit på sig promenadskorna denna kväll.

Det luktade rökt fisk i Gustafsvik. Då vi promenerat ytterligare en bit dök det upp skyltar om hälsans stig. Den följde kusten in till Visby. Vi bestämde oss för att fortsätta våran promenad in till Visby. Vi gick in genom Norra porten. Gick förbi botaniska trädgården. På stora torg drack vi en öl på Munkkällaren som var ett småmysigt ställe i Visby. Gick sen ner genom Almedalen och följde stranden tillbaka till campingen.

Åt nattamat på altanen utanför villavagnen då vi kom hem. Tittade lite på TV innan vi lade oss.

070814

Eftersom vädret var fint bestämde vi oss för att köra norrut. Vårt första stopp var Jungfrun. Där fans en utescen som på kvällarna visade sägnen om Jungfrun. Körde sedan vidare till Hallshuk genom Gotlands näst största naturreservat. I Bläsie hoppade vi över kalkmuseet och åkte istället genom kalkbrottet så vi kom genom naturreservatet Basteträsk. Sedan åkte vi genom Ar mot Fårösund på vackra kustvägar av grus. Vi behövde inte vänta länge på färjan. Vi kollade ifall det var några kändisar men det syntes inte till någon för Ingmar Bergman begravning äger rum på lördag.

Vi åkte ner till Gamle hamn som numera mest liknar en damm för mynningen har slammat igen. Några hundra meter från hamnen ligger en kyrkoruin uppkallad efter den förste kristne man som landsteg Gotland. Ruinen var inte ens så hög som ett stenröse och man fick inte gå in på området för att förhindra slitage.

Körde sedan till Lautershamn men där fanns ingen servering så vi fick åka tillbaka till Lauters där vi drack vars en öl. Vi tittade även i deras suvenirbutik som så många andra ställen är det lite glest på hyllorna så här i efter säsong. Körde sen ut på Digershuvud och Langhammaren.

Uffe hade lite skoskav efter gårdagens promenad till Visby så han nöjde sig med att läsa informationstavlan om Ullahau. Vi körde istället in till Sudersand där vi stannade och åt lamfärsbiffar på Carlssons. De hade även cafe som hette Molinare. Då vi körde ut ur Sudersand var vi inne i Ebbes butik och kollade på gotländska specialiteter.

Nere i färjeläget kollade jag på gamla gotländska byggnader som låg i slänten. Vi åkte med färjan Kajsa Stina.

Uffe tankade bilen på Statoil i Fårösund. Sedan körde vi ner till Slite för att kolla Cementas krater. Den var stor när jag var på Gotland för tjugo år sedan och inte var den mindre nu.

På vägen till Visby gjorde vi en spontan grej, vi följde skylten till Tjelvars grav. Först kom vi till en plats som det varit en borg. Det är tur att de har informationstavlor för annars hade det varit svårt att föreställa sig hur det sett ut för nere ifrån vägen såg det mest ut som en kulle. Vi gick runt borgen. Sedan gled vi vidare på grusvägen till Tjelvars grav som är en stensättning. Tjelvar är enligt sägnen den förste Gotläningen. Sen åkte vi en ovanligt rak väg som inte fanns med på karta men kom fram i Bäl.

Vi åkte sedan ner till Visby där vi parkerade på busstationen. Gick in i Visby genom Kajser porten och ner till Adelsgatan. I början på gatan var Uffe inne i en guldsmedsaffär och tittade på en Gotlands ring. På vägen mot stortorget tittade vi i skyltfönster. Uffe såg Ulla Skog. På Stora torget drack vi Visby pils på restaurang Nunnan. Innan vi åkte hem handlade vi på Torgkassen som också låg på Stora torg.

Då vi packat upp varorna drack vi kaffe och åt butterkaka på altanen. Sen gick jag en promenad på campingen. Jag hittade bland annat en torr bäckfåra. Jag badade från en av stenbryggorna. Sedan gick jag bakom affären på en trappa upp för kullen.

Satte mig tillsammans med Uffe framför TVn. Till nattamat åt vi Dinkelknäckbräd bakat i Dala Floda. Det stod inget om var Dinklet var odlat. Kanske på Gotland? Det lär ju i alla fall vara nyttigt

070815

Vaknade vid femtiden och hade ont i magen. Det var dimmigt ute. Lyckades till sist somna om. Då jag vaknade igen sken solen. Gjorde i ordning matsäck och packade ner varma kläder ifall det skulle bli sämre väder.

Vi åkte först till Riffs verkstad som låg på ett industriområde i utkanten av Visby. Han visade oss runt både i affären och i verkstaden. Han hade till och med en Trifa hylla. Han visade oss även var han bodde för han och dottern ville bjuda oss på grillfest i kväll.

Vi åkte sedan söderut på Gotlands västra kust. Vi stannade till på Bi Produkter. De hade snygga trädgårdsmöbler i betong utanför butiken. Uffe köpte ett glas och ett tennsnapsglas.

Då vi kom till Kovik stannade vi för att titta på gamla sjöbodar och båtar. De har samlat ihop sjöbodar från olika delar på Gotland. Inte en enda av sjöbodarna var rödmålad utan de var grå.

Stannade till och tittade på en skeppssättning längs vägen i Garnarve.

Petes som är en hembygdsgård hade fotoutställning om hur det såg ut på gamla gotländska gårdar. De hade även cafe och en lite suvenirbutik. Vi gick igenom husen och trädgården. Det fanns många sorters gamla rosor i trädgården. När vi skulle gå så hade jag tänkt gå på toaletten. De hade en skylt med dass och det var just ett dass för det fanns inget vatten att spola med. Jag gjorde som Sussanne Lanefelt jag ”knep”.

Åkte sedan ner till Gutevin. Vi var för tidiga för att gå på visning. Den började klockan tre och vi var där redan klockan ett. Vi testade i alla fall vinet. Det var surt (torrt) men jag vet inte om det beror på väderleken på Gotland eller vilken druva vinet gjorts på.

Körde sedan den lilla vackra vägen mot Hoburggubben. Vi stannade till vid sliperimuseet. Där fanns något som Uffe gillar, ett par stånkande tennkulor. Jag testade att knacka sten men det var inte min grej. Uffe däremot hade lite snits på det.

Gick en promenad vid Hoburggubben och var inne i hans grotta. Vi drack kaffe och käkade mackor i bilen på parkeringen.

Vi glömde bort Göran Ringboms ställe då vi körde hem så vi hann i stället med att titta på och gå en promenad på det som en gång var Lojsta slott. Som vanligt när det gäller Gotland och dess borgar gäller det att ha fantasi om hur det sett ut.

Då vi kom till Snäcks camping skrev Uffe kort och så gjorde vi oss i ordning för att åka ut till Riff i Ekeby. Jag hade glömt fönen hemma så håret blev som det blev.

Uffe körde ut till Riff. Vi hade fått bra vägbeskrivning så det var inte svårt att hitta dit. Dottern hade fixat till potatishalvor i ugnen och gjort två goda såser. Riff brukade nog låta fru och barn fixa grillningen för han höll nästa på att elda upp dem ett tag. Både Uffe och Riff har flugit modellplan. Riff hade återupptagit den hobbyn och visade stolt upp sina plan. Det visade sig även att de båda hållit på med segelflygning. Riff erbjöd oss övernattning men hand skulle åka till Karlshamn dagen efter så han hade säkert fullt upp med annat. Jag körde till Snäcks camping. Drack lite vin innan vi lade oss.

070816

Uffe var gullig och gick ner till campingaffären och köpte färska frallor till frukost. Idag regnade det så vi åkte ut till Roma Kloster. Teater scenen var fortfarande kvar de spelar Shakespeare på kvällarna. Vi tittade på kloster och kyrkoruin. Det var många konsthantverkare som ställde ut i de olika byggnaderna. Den som ville bygga drake eller göra sitt eget glas kunde göra det mot en mindre kostnad.

Körde sedan österut för att titta på en kalkugn på Östgarnberget. Det fanns även en källa till minne av de som omkommit under flykten från Estland efter 2:a världskriget.

Inte långt därifrån låg Ingelas Keramik och Konsthantverk. Vi var inne och tittade i hennes butik utan att handla något.

Vi körde sen på grusvägar över berget Groggarn vid vägen fanns ett sjömärke byggt i sten. Vi kom slutligen fram i Hervik. Där tog vi en öl på restaurangen i hamnen. Kyparen ställde bröd på vårat bord. Vi sa att vi inte beställt bröd men han sa att vi kunde behålla det i alla fall. De hade ett mörkt bröd som smakade jul. Knäckebrödet var nog bakat av dinkel och så fanns det ett ljustbröd i korgen.

Sedan körde vi till Sysne där jag köpte en rökt mussla och en rökt makrillfile. Musslan åt jag upp utanför fiskaffären. Den smakade ok men jag föredrar nog den kokta varianten. Uffe åt en glass istället för mussla.

Vi hade åkt förlångt så vi fick åka tillbaka mot Groggarn för att besöka galleri Bild och betong. Det blev en besvikelse. Galleriet var pyttelitet. Det var mest nonfigurativ konst och inte alls någon betong. Kvinnan på galleriet satt och pratade i telefon under vårt besök. Det kan man ju inte kalla service.

Körde till Ljugarn för att fika. Uffe har ju inte testat gotländsk pannkaka och salmbärssylt. Tyvärr hade Strandcafet inte någon pannkaka och sylt när vi var där.

Vi körde istället till Lummelundagrottorna. I väntan på guidning åt vi pannkaka men de hade inte salmbärssylt så vi fick nöja oss med drottningsylt på cafet intill. Det hade blivit något strul med guidningen så vi var två sällskap som fick dela på en guide. Det gick bra men det blev lite trångt på sina ställen när vi var så många.

Då vi kom ut ur grottan gick vi till den grottamynning som Linne besökte. På den tiden kom man inte in i grottan för den var vattenfylld. Bredvid stod rauken Patron.

Sen gick vi ner till kvarnen där det finns en suvenirbutik. Vi betalade aldrig inträde för att se hjulet. Sen gick vi en promenad längs bäckfårorna ner till stranden. Det fanns informationstavlor längs stigen.

Sedan åkte vi ner till Visby. Uffe handlade en Gotlandsring som han ska hämta i morgon för den behövdes tas ut. Vi tittade i en del affärer och gick ner till Almedalen och hamnen. Saluhallen hade bara matserveringar nu för tiden.

Gick sen upp på Stora torg och åt på Visby som låg bredvid Nunnan. Jag tror att de båda restaurangerna har samma ägare. Uffe åt kycklingfilé och jag åt lammfilé med klyftpotatis och tsatziki.

Innan vi åkte till Snäcks camping handlade vi på Torgkassen. Jag ringde Kristina för att diskutera present till Bertil. Jag frågade om hon kände till något hotell i Västervik men hon kände bara till Lysingebadets stugby och det låg ju en bit utanför staden. Uffe ringde till ett hotell som var fullbokat som rekommenderade Central hotellet i Västervik. Vi ringde dit och de hade ledigt rum som vi bokade.

I morgon ska vi lämna Gotland så vi packade ner så mycket som vi bara kunde. Vi slipper städa i morgon för det har vi betalt extra för precis som för lakanen.

070817

Vi käkade frukost och bredde matsäck till i kväll. Snäcks camping lämnade vi klockan 10.30. Först postade vi vykort så att de skulle hinna fram tills vi kommer hem. Inne i Visby parkerade vi som vanligt vid busstationen. Vi började med ett besök på Gotlands fornsal som är Gotlands länsmuseum. De har fantastiska kulturskatter på Gotland. Sen gick vi till botaniska trädgården.

Jag handlade en sten på Inner-Visby. Den fanns inte hemma så den kommer hemskickad. Sen hämtade vi Uffes ring. Tiden som blev över satt vi på ett mysigt ställe som hette Skafferiet. Vi drack vars en öl och delade en baguette. Eftersom resan till Oskarshamn tar några timmar hade vi planerat äta på båten.

Innan vi åkte ner till färjeläget tankade vi på Shell. På båten åt jag pasta cabonara och Uffe åt Köttbullar.

Kristina sa att E22:an var tråkig so vi skulle ta småvägar i stället. Vi lydde hennes råd. I början såg vi inte så mycket vatten. Gpsen lurade oss en gång. Det var bara en åker som skilde oss och stora vägen. Vi vågade inte chansa att vi kom över diket. Så vi fick åka tillbaka en bit.

Innan vi kom fram till Västervik fanns det jättemysiga samhällen. Bland annat Solstadvik där de sålde mysiga tomter som låg strandnära.

Vi hade inga problem att hitta till hotellet. Uffe skrev in oss. Sen ställde vi in våra väskor på rummet. Gick lite vilse innan vi kom ner till hamnserveringarna. Vi drack öl på Reken. Det fanns en båt som det spelades tekno på. De hade säkert diskotek på båten.

Sen gick vi raka vägen hem till hotellet. Innan vi la oss käkade vi nattamat.

Här slutar jag testen om Gotland fast semestern var inte slut. Vi fortsatte sedan till min morbror med familj i Karlstad.

Ni kan läsa mer om Gotland på

Gotland 25/5 2014

Idag tog vi sov morgon. Det var ju morsdag. Då vi ätit frukost åkte jag och Lise Lotte och handlade jordgubbar. Normalt då man har en öppen dörr så flyger det in flugor. Denna groda hoppade in då vi låtit dörren stå öppen.  Den hade till och med hoppat ner i resväskan. Den kanske ville ha en flygtur till Skåne.

Groda

Vi åkte till Route 140 för att äta middag. Det blev klockan 13,00 sittningen för det var morsdag.  Vi åt deras morsdags  erbjudande. Tlll förrätt fick vi en gravlaxtoast som var jätte god. Till huvudrätt åt vi kött med potatisgratäng. Det ingick kaffe men det hoppade vi på.

LIce-Lotte, Riff och Uffe på Route 140

Lise-Lotte, Riff och Uffe på Route 140

Innan för entren på Route 140

Entrén Route 140

Extriör Route 140

Extriör från Route 140

Route 140 har hemsida

http://www.route140.se/ där kan ni även klicka in på deras Facebookgrupp.

Sedan åkte vi hem till Lise-Lotte och Riff. Deras dotter kom på besök och hade en jätte fin pion med sig till Lise-Lotte. Vi drack morsdags kaffe med tårta. Vi åt även av jordgubbarna som vi köpte på förmiddagen. Vi kollade på släktforskningspapper. Det lutar åt att jag och Lise-Lotte är släkt på våra mormödrars sida. Lise-Lotte har detta släktfoto. Hon vet inte vilka de är. Vet ni nåt så hör gärna av er med en kommentar!

Lise-Lottes släkt foto. Vilka är de?

Vi slappade ett tag eftr maten. Sedan körde Lise-Lotte oss till Visby flygplats. Där överraskade Kullaflyg, eftersom det var morsdag fick vi blomma med presentkort.

WP_20140525_17_47_54_Pro

Jag är glad att vi kom iväg till Gotland trots att jag var genom förkyld då vi åkte.  På planet hem drack vi ett glas vin och åt en bit ost till detta.

Med på planet hem från Gotland var Bo Lundgren.

På Sturups flygplats mötte jag Ina Zachau som hade varit på ett arrangemang uppe i Norrland med Företagarna och blivit tre timmar försenad.

Tack goa Lise-Lotte och Riff, för ni tog så väl hand om oss på Gotland!

Hoppas alla får en ”kanonsommar” både på ön och fastlandet!

På onsdag nästa vecka åker vi mot Helgoland