månadsarkiv: juni 2015

Ska du åka med Uber i sommar?

Hur fungerar Uber?

Du laddar ner en app på App Store, Google Play eller från Windows Store.

Vet du inte var du befinner dig. Inga problem Uber använder sig av din mobils GPS system så du bara klickar och sedan sköter systemet om så att den hittar närmast möjliga chaufför. Du kan förlja chaufförens position på kartan i appen.

I appen kan du se chaufförens namn och bilinformation. Vill du kan du lägga telefonen ifrån dig och du får ett sms då chauffören anländer. Du kan även ringa eller sms:a chauffören vid behov. I appen kan du se en tydlig prissättning för din stad för att få en ungefärligt pris för din resa.

Det behövs inga kontanter för att åka med Uber utan dit kontantkort debiteras automatiskt när du nått din slutdestination. Det behövs ingen dricks. Kvittot får du på mailen. Åker man många så kan till och med Uber splitta notan.

Efter resan kan du betygsätta chauffören samt lämna kommentar.

Jorden runt på 88 dagar Ingrids blogg på Vagabond

Jag har en längre tid följt Ingrid Tollgerdt-Anderssons blogg. Hon skriver för tidningen Vagabond med titeln ”Jorden runt på 88 dagar”.  Ingrid är forskare, författare, psykolog och föreläsare med passion för resande.

Få människor har ett så gott hjärta som Ingrid. Jag läste hennes blogginlägg om Vanuatu. Hon beskrev öborna som ”No worries no problem. Hon beskrev stället som ett ställe där man bara njuter av nuet. Det var med sorg jag sedan läste att ön hade drabbats utav cylonen Pam. Ingrid var bland de som först skrev på Facebook. Jag har senare läst på bloggen att de på fyra veckor nästan återställt allt till det normala. På Vanuato hjälps alla åt och inger roffar åt sig.

ingrid tollgerdt-andersson bild

Ni kan läsa mer om Ingrid på

Ingrids egen blogg http://tollgerdt.com/

Ingrid har även gett ut böcker
Ingrid Tollgerdt-Andersson

Tripadvisor

Tripadvisor är väldens största reseforum.  Du får  tips från miljontals resenärer . Därför surfar jag dit och läser omdömen om till exempel hotell innan jag bokar hotellrum. Visste du att det  finns över 200 miljoner omdömen på Tripadvisor.   Tripadvisor finns i 45 länder runt om i världen. Förutom boende kan du söka på restauranger och sedvärdheter. Själv har jag inte varit så aktiv på Tripadviser men jag har målsättningen att bli det.

Förra året var vi på Helgoland. Den resan kan ni läsa mer om ifall ni surfar till blogg.semmester.se. Vi gick en kväll till Weddigs restaurang för att äta krabbor. Vi hade hittat restaurangen då vi sökte Tripadvisor på restauranger på Helgoland. Kan bara säga att krabbklorna smakade helt underbart. Krabbfatet frestade de andra gästerna på restaurangen. Det var många som fotograferade krabbfatet. Vi var jätte mätta då vi gick hem till hotellet.

Krabbfatet på Weddiggs

Krabbfatet Weddigs restaurang Helgoland

Jag skrev senare en recension om restaurangbesöket på Tripadvisor. Vilket har genererat många tyska läsare. Min statistik från sista nyhetsbrevet från Tripadvisor den 7 juni visade på att  hade 1004 läsare som  hade läst mitt omdöme om Weddings. Jag hade 30% tyska läsare och den siffran har varit högre. Jag trodde inte att mitt inlägg om Weddings på Tripadvisor skulle väcka sådan uppmärksamhet.

Tripadvisor

Djurgården runt och Junibacken 24/6 2015

Barnen sov länge idag trotts att jag var uppe och släkte lampan. Då vi ätit frukost och fixat till oss gick vi till Strömkajen för att åka Djurgården runt.

Djurgården runt är en guidad båttur i centrala Stockholm, genom Djurgårdskanalen runt Djurgården i nationalstadsparken, förbi historiska byggnader. Du kan välja guidning på ett tiotal språk. Vi missade att det fanns barnguidning på svenska. Markolio guidar barnen och Hasse Alfredsson oss vuxna. Turen avgår från Strömkajen och går genom Djurgårdsbrunnskanal. En lagom lång tur för de som har barn.

Karta strömma djurgården runt

Karta över turen.

blå porten djurgården

Sedan tog vi spårvagnen till Junibacken. Där får man ställa barnvagnen utanför. De har inga skåp ifall ni vill ha låst in någon väska. Det ordnade sig i alla fall för vi och en dansk familj som kom efter oss fick ställa vara väskor i en trappuppgång.

Vi började med att gå till Sagotorget. Där fanns de flesta av våra svenska barnförfattares sagointeriörer. Allt i storlek som passar barn. Vi stora får stå utanför och titta på när barnen utforskar miljöerna.

Sagotorgen junibacken

Eleni fixar korv på junibacken

Sedan åkte vi sagotåget. På tåget fick man inte fotografera så ni får själva åka till Junibacken för att uppleva den tågturen med de flesta av Astrid Lindgrens sagofigurer.

entren till Sagotåget junibacken

Då vi gått av tåget var vi framme vid Pippis hus.

pippis kök junibacken

Barnbarnen testar att sitta upp på lilla gubben. De provar även att rykta honom.

pippis häst junibacken

Sedan gick vi in i Mumindalen. Där fick jag makten över karusellen. Tog jag bort foten så stannade karusellen.

karusell junibacken

Eleni junibacken

Vi gick sedan tillbaka till restaurangen. Gissa vad barnen ville ha. Pannkakor för tredje dagen på raken. Mormor tycker att de börjar få ensidig kost. Jag och Sara åt fisk i vitvinssås. De sålde guldpengar i restaurangen så barnen avslutade med att äta guldpeng. Barnen hörde ljud uppe från Pippi avdelningen så de gick upp med Sara för att se slutet av föreställningen.

Eleni guldpeng junibacken

Sedan gick vi tillbaka till Muminavdelningen. Strax före halv tre gick vi för att ta plats för att se dockteatern ”Hur gick det sen”. Teatern handlar om vad Mumintrollet var med om då han handlade mjölk. Då teaterföreställningen var slut fick vi hämta ut våra väskor och gå till spårvagnen. På bilden nedan sitter barnbarnen och väntar på att föreställningen ska börja.

i väntan på teater

Spårvagnen går bara till Kungträdgården för de håller på med reperationsarbete. Det var fint väder så vi gick till Centralstationen för att ta bussen till  Bromma flygplats. Vi hade i förväg köpt flygbussbiljetter över nätet.

På Bromma flygplats så fick man själv checka in. Vi fick hjälp med att checka in Nellies vagn. Då vi gått igenom säkerhetskontrollen utan några pip köpte vi glass. Eftersom vi reste med barn så fick vi gå ombord före de andra resenärerna.

Vid starten satt jag bredvid Eleni. Barnen åt chokladmuffins och jag åt bulle till det drack barnen cola och juice, Sara te och jag kaffe. Kulla flyg hade tydligen nyligen haft ägarskifte och missat söka alkoholtillstånd. Vid landningen satt jag med Nellie så att Sara och Eleni på sin sida kunde se Hallandsväderö och fotografera Bogga gård från ovan. Jag och Nellie såg åsen och Grevie.

Då vi kom av planet stod Uffe och Tomas och väntade på oss. Vi fick goa kramar. Kunde inte låta bli att fotografera oss som reser med slimmat bagage. Sara hade den prickiga väskan. I den väskan rymdes hennes och barnens kläder.  Jag reste med den lite större blå väskan.

Bagage

Tack goa Sara, Nellie och Eleni för en helt fantastisk helg i Stockholm.