månadsarkiv: juli 2016

Mårbacka

Jag hade i förra veckan bokat visning kl. 10 på Mårbacka men jag och Uffe var lite sega på att komma iväg från Sköna rum B&B. Ägarna till B&B:n var jättetrevliga. Önskar dem lycka till med sina visioner,

Uffe ställde in GPS:n på Mårbacka, men nått blev fel så vi hamnade på västsidan om Fryken. Vi åket förbi Selma SPA och Rottneros. Trevliga ställen som vi får besöka en annan dag.

Eftersom vi kom en halv timma sent så fick vi gå en dramatiserad visning istället. Halv elva temat var Nils Holgersson. Vi fick reda på att Nils Holgersson funnits i verkligheten. Han flyttade sedan till Amerika. Vi fick inte fotografera på visningen så ni får hålla till godo med bilder från utsidan.

Mårbacka framsidan

Mårbacka trädgårdssidan

Mårbacka från trädgården

Efter visningen gick vi till Bokhandeln. Där kom en kvinna in och frågade efter en bok som hade recept på en kaka som serverades på cafét. Vi kunde då inte låta bli att testa kakan.

Kannor på Mårbacka

kannor mårbacka

Mårbacka kaka

Mårbacka

Då vi lämnat Mårbacka ringde vi till morbror Gunnar att vi var på väg.

Då vi kom fram fick ett varmt mottagande av  morbror Gunnar, Åsa och Ingrid. Min kusin Ingrid är lärare och har sommarlov. De bjöd på ugnsbakad lax och potatis.  Till efterrätt var det glass och två skålar med kompott. Det var röd och grön krusbärskompott från deras egen trädgård. Jätte gott.

Det blir mycket släktprat då vi träffas men det ska jag inte tråka ut er med. Jag fick en lista med adresser till alla mina nästkusiner så att jag kan fixa en släktträff nästa år.  Den listan kommer att underlätta så att jag själv slipper att Googla. Vi hade en trevlig eftermiddag med morbror och hans familj.

Jag och Uffe hade tittat på Grums hotell men min kusin Ingrid tyckte vi skulle på Krokstads Herrgård istället.  De hade rum lediga. Innan vi åkte till herrgården åt vi kebabtallrik på Bella Rosa i Säffle.

Vi fick rum nummer 3 i herrgården.  Uffe var lite trött så jag tog en promenad och tog lite bilder

Krokstad herrgård rum 3

Galleriet

Galleriet Kroks herrgård

Östra Gaveln Krokstad Herrgård

Krokstad herrgård

Krokstads Herrggård från trädgården.

Kroksherrgård från trädgården

Byälven som rinner nedanför Krokstads Herrgård

Byälven vid Kroks herrgård

Minnesten över en brukspatron Gottschalk Geijer.

Minnesten vid Kroks herrgård

Tillbaka på rummet läste vi och Uffe beställde ett nytt batteri till sin dator. Hans batteri är så dåligt att datorn stannar ifall man drar ut kontakten.

Dalslands kanal

Vi gick upp tidigt för vi skulle vara vid Dalslands kanal båten en halvtimma innan båtens avgång. Kom ner till herrgården innan frukostrummet öppnde klockan 8.

Sedan körde vi till Bengtsfors. Det gick snabbt så vi hann en tur upp på berget vid Halmens hus. Det  låg högt upp men träden skymde så det var inte så mycket utsikt.

Därefter åkte vi ner till båten Storhomen. Där vi betalade och fick biljetter till båten och tåget tillbaka till Bengtsfors.Vi bokade kanalturen för en vecka sedan på telefon. Vid första slussen sägs vara bra öringsvatten.

Vi åt kvart över elva sittningen. Vi fick Hofverudslax och färskpotatis. Ägarinnan till båteten berättar om båtens historia. Storeholm är den äldsta båten som går på kanalen.

Håfverudslax på Storholmen

Jag har gjort ett Youtubeklipp då vi  går genom en sluss.

På väg in i slussen Dalslands kanal

Jag filmade för första gången direkt på Facebook då vi åkte igenom den enda handdragna slussen. Det blev mer selfie än båtfilmande.

Vi åkte igenom Akvedukten. Den enda akvedukten i Sverige lärde vi. Nu finns det fler akvedukter i Sverige, bland annat på Göta kanal. Det var trevligt att åka över akvedukten för jag har tre gånger stått och sett andra åka över.’

Vi åt mazarin till kaffet på museecafét. Sedan gick vi till tåget. Enligt reklamen så är det rälsbuss men i verkligheten var det ett modernare tåg som körde oss tillbaka till Bengtsfors.

Tåget till Bengtsfors

Dalslands kanal

Stationen i Bengtsfors

Vi åkte lite fel och kom för mycket söderut då GPSen bestämde färdväg. Så vi fick åka in till Systembolaget i Åmål och köpa vin till Åsa och Gunnar. Åsa fyllde år igår och Gunnar i morgon.

Vi ringde till Sköna rum B&B i Fryksta för att tala om attvi var sena. Då vi kom fram visade ägaren oss upp till rummet.  Han berättade att byggnaden var den första järnvägsstation som byggts i Sverige.

Rummet skön rum B&B

Utsikt från sköna rum b&b

Järnvägsmuseet

Järnvägsmuseum Fryksta

20160727_205021

Lite bilder från stationsområdet. På sommar onsdagar samlas det bilentuaster. Parkeringen var full av bilar då vi kom

20160727_205211 Fryksta stationsområde

Ägaren rekomenderade  oss att äta på Frykstabaden. Vi åkte dit och åt snitzel. Det var gott om gäster för dom hade musik quiz.  De som arrangerade Quizen parkerde bussen så vi missade sjöutsikten.

Sen åkte vi tillbaka till B&B:n  där jag gick en prommenad.

Baldersnäs

Det finns en jättefin kustväg mellan Halmstad och Faleknberg men vi åkte inlandet genom Svenljunga. Första fikastopp blev i fikastaden Allingsås. Egentligen var vi fikasugna redan i Borås men Uffe låg i fel fil så vi hamnade utanför centrum. Vi hade först tänkt fika på Ekstedts men Nygrens cafe hade trevligare uteservering.. Uffe åt kardemummabulle och jag åt mazarintårta. Uffe gillade kaffet. Jag tycker inte om när det är sump på botten i kaffet.

Nygrens cafe uteservering

Uteserveringen Nygrens cafe

Andra våningen på  cafét

inne på Nygrens cafe Alingsås

fikabröd nygrens cafe alingsås

Vi gick genom butiken Balders Hage när vi gick till parkeringen.

Alingsås har fina trähus.

Trähus Alingsås

Vi åkte sedan över genom Håverud. Vi stannade inte för vi ska åka genom akvedukten i morgon.  Åkte fram till hotell Baldersnäs. Vi fick rum nummer 12 i arrendebostaden.

FD arendatorsbostaden Baldersnäs

rummet annexet Baldershus

20160726_182256

Uffe ville egentligen inte äta på Baldershus men alla bra restauranger i området stängde klockan 18. Så vi åt en trerätters på Baldershus. De ville nog att man beställde deras fem rätters alterntiv. Till förätt åt vi hummersoppa med röd curry. Huvudrätten bestod utav grillat högrev, klyftpotatis med kompott gjord på rotselleri och svamp. Jag tycker att det var modigt att grilla och servera högreven rosa. Själv gör jag kallops på köttet för att köttet kan bli segt och innehåller senor. Desserten bestod av chockladfondant med hallon och lakritssmak och sagogryn. Vi drack en lokal öl till maten.

Sedan gick vi ut i parken och ner till sjön.

Parken baldersnäs

20160726_200526_HDR

Vid hamnen gick vi till värdens ände.

världens ände baldershus

20160726_200820

WP_20160726_002

Tillbaka på Baldersnäs tog vi en glas vin på en terrass.

uteplats baldersnäs

De tänker även på barnen på Baldersnäs. De ha byggt en lekstuga. Barnen har fri tillgång tillbären i trädgården.

lekstuga på Baldersnäs

Vi var inne på Baldersnäs Herrgårds hemsida. På den hittade vi inga lediga rum.Vi hittade dock ett på. Förvisso inte inne i herrgården utan i ett annex. Annexet var arrendatorhuset. Det håller vanrdrarhemstandard. Vi hade inte dusch och toalett på rummet. Det fanns ett kök för den som själv vill laga mat.  Det fanns inga stolar eller fåtöljer på rummet. Vi vågade inte chansa så vi bokade i ett rum i annexet. Rummen som var fullbokade kostade normalt ca 1400. Vi betalade lite över 700 kronro för rummet. Ingvar Oldsberg har en gång ägt Baldersnäs. Inte en så bra affär för denne Ingvar.

Uffe leker med en kamera. En kamera med lampa som man kan skicka in i trånga områden. Jag föreslog att vi skulle kika i varandras öron för vi ser ju inte så långt in. Det tycke inte Uffe. Sen somnade han.

Uffe testar nya kameran

Höloftet

Till barnens förtjusning var det en kanin som var det första dom fick syn på väg in till gården. Strax dök gårdens ägare Nina och Magnus upp med Oxford. Oxford är gårdens vita hund. Han är jättestor men ack så snäll.

Det var jättevarmt då vi kom dit, onsdagen den 20 juli 2016. Vilken tur att de hade skugga i trädgården. Det dröjde inte länge förrän de kom med kaffe till oss. Vi ringde till Tomas och sa att det fanns skugga så vi kunde grilla.

Kaffet serverat höloftet

De visade oss höloftet. Till höger om höloftets entré fanns ett insektshotell. Det hade inga invånare eller så var invånarna ute och letade mat.

Entre till höloftet

Nellie och Eleni kom överens om vilken av de två hängmattorna de skulle sova i.

20160720_175659[1]

Eleni hängmattan Höloftet

Nina och Magnus har haft förskola på gården så det finns både studsmatta och andra roliga leksaker i trädgården.  Det finns gott om bord att sitta vid, i trädgården, Har man gott om tid kan man även grilla med riktig ved. Vi hade inte så mycket tid så Tomas hade grillkol och hamburgare med sig. När vi grillat hamburgarna grillade vi majs på efterglöden. Grillad majs är Nellies favorit. Hon har tappat en tand så han får gnaga majsen från sidan.

grill

De hade stora Myskankor men barnen tyckte Myskankungarna var jättegulliga. Myskankorna gillar mördarsniglar. Ungarna var tydligen för små för att äta sniglar för Eleni hittade en mördarsnigel i buren.

myskank ungar höloftet

Magnus visade oss deras svarta kycklingar. De var mjuka och gulliga. Det fanns även en gul kyckling. Den gula kycklingen kom inte från samma kull som de svarta.

klappar gulliga kycklingar

Magnus håll på och måla något som så småningom ska bli toalett på höloftet. Behöver man gå på toaletten så finns den inne i familjens bostad. När vi nattat Nellie och Eleni så satt jag och Sara vid detta bordet, innan vi också somnade på höskullen. Nellie ångrade sig så hon sov ändå i halmen mellan mig och Sara.

N Hängmatta Höloftet

Nellie vaknade först. Normalt brukar hon ha energi som en Duracellkanin men jag och Sara var glada att hon låg och drog sig till att klockan nästan var halv nio. Eleni var den som sov längst. Hon sov hela natten i hängmattan.

Vi hade kommit överens med Nina och Magnus om att äta frukost klockan halv nio. På hemsidan står det att man får en frukostkorg då man nattar över mitt i veckan. Vi blev inbjudna till familjen trotts att jag inte berättat att jag bloggar. De hade perfekt frukost med kokta ägg plockade kvällen innan, färska frallor, youghurt och till barnens glädje, våfflor.

På gården finns fyra katter. Tre kelna katter varav en vit norsk katt och två andra raskatter. Den fjärde katten var en bengal som de sa var reserverad. Nellie lyckade bli bekant med katten genom att hålla avstånd. Hon kom glatt tillbaka och berättade att hon hittat matskålen.

Vi fick även besöka sonen Ludvigs jätte fina rum som har stylats i ett TV program i Titanic stil

Barnen somnade innan de tog in hönorna men hönorna släpptes ut innan vi åkte hem. De fick även vara med och mata hönorna. Jag och Sara satte oss och pratade medan Nellie och Eleni fantiserade om rävar och krokodiler på höloftet. På höloftet hörde vi ett våldsamt kackel. En höna hade smugit sig in på rummet. Hon hade värpt två ägg. Nellie och Eleni fick vars ett ägg med sig hem.

matar hönsen

Jag har gjort ett Youtubeklipp om höloftet besöket.

Min första bekantskap med höloftet var på SAK mässan på Sundspärlan i Helsingborg. Deras monter stack ut. De hade de med några höbalar i sin monter. Att bo på Gården Karlslund är nog inget för pedanter. Karlslund sticker ut med sitt trevliga värdfolk.

Det går att boka höloftet på http://holoftet.se/. De har fler rum på Karlslund. De andra rummen kan man boka på http://www.karlslund.net/

Far & Flyg med Tullateatern

Vi möttes utav flygvärdinnor i bästa flyganda redan i biljettkassan till Far & Flyg. Jag och Uffe hade i förväg beställt mat så de tog hand om lappen med våran beställning. Vi hade bokat tidigt så vi satt längst fram i cockpiten. På teaterspråk första parkett.

Scen Far & flyg

Då en flygvärdinna sett til att vi spänt på oss säkerhetsbältena dök Håkan Brink och Kryddan Peterson upp. Sedan börjar förvecklingarna.

I årets Tullateater medverkar Kryddan, Håkan Brink, Jenny Silver, Anna Bromee och Louise Smedlund. Fantastiska skådespelar talanger visade Kryddan och Jenny Silver

Mat i pausen

Flygvärdinnan skojar till det med Uffe i pausen. Vi hade som jag redan skrivit beställt mat och dryck då vi bokade på nätet. Vinet stod redan framme och salladen kom in snabbt. Uffe åt kycklingsallad och jag åt räksallad. Våra sallader var jättefräscha. Då vi satt och åt kom Peter som skulle varit butler i förställningen och frågade vad vi tyckte. Det var tydligen första året som de haft servering. Peter berättade att han skulle ha varit butler i förställningen.  Han hade rationaliserat bort sig själv på grund av Petterson och Findus föreställningen.

Trotts att det är flyg så går även bra att ha med egen matsäck i pausen. Innan förställningen började så åt Uffe glass och jag våffla på Glass & våffelcafét i Hembygdsparken.

Peter berättade att föreställningen Far & flyg spelades i England på 1960 talet. En fars på hög nivå!

Brukspelet Regnbågen på Klippans Bruk

Som gammal portvakt slutar man inte förvåna sig på dessa män som alltid tror man kan ta in bilen. Uffe min pojkvän fick vända och köra upp och parkera på Finessgatan. De skannade vår biljett. Det fanns lite stånd innan vi kom fram till serveringstältet. Vi var på Bruket vid sex tiden för att hinna äta innan föreställningen. Vi satt inne i tältet för där var svalare än ute.

Först fick vi en sillsmörgås som vi drack öl till. Sedan fick man ta potatissallad och till det fick man grillat kött. Det serverades god mat. Vi beställde kaffe till pausen.

severingstält brukspelet klippan

Tyvärr var det sol så bilderna fick motljus

grill brukspelet klippan

Halv åtta började förställningen med att Klippans präst kommer in susande på cykel.

Jag är kanske inte så opartisk då jag skriver detta inlägg. Jag är granne med Mikael Ahlberg som spelade Erik.  Eriks personlighet attraherade Regina Lunds. Spelet innehöll allt som förknippas med Klippan som kyrkan, brottning, musik, arbetarerörelsen och så klart bruket. Jag trodde jag skulle sen en fars men fick se så mycket mer.

Annika Kofoed och Bim Wikström jag säger bara vilket manus’

P-O Nilsson vilken sång och musik.

Vilken ensemble med sångare och dansare

Då vi gick till parkeringen hörde vi kommentarer som till exempel bättre än Fredriksdal. En fullsatt föreställning den 21 juli 2016 talar sitt tydliga språk. Sista förställningen spelas den 24 juli.

Adressen är Bruksallén 9 och den finns med på Google maps. De har inge karta på hemsidan.

S/S Lagaholm

Vi åkte 15.00 turen med S/s Lagaholm från Laholm  till Åmot och retur. Den dagen vi åkte tryckte vinden  in  i ån från havet.

De lånar ut  flytvästar och säljer kaffe med bulle ovanför  bryggan.

Vi trodde det fanns  landgång till båten men det saknas så det är inte helt enkelt att ta sig  i ifall man  är handikappad.

Du kan  köpa  biljetter  på Laholms Turistbyrå  och  i bokhandeln. Finns det  biljetter  över säljs de vid båten.  Det finns en guide med på båten. Båten drivs av Laholms  Ångbåtsförening. De ställer  upp  ideellt. Jag har gjort  ett klipp om turen

Mer info om S/S Lagaholm

Lagaholm

11/10 2015

Detta inlägg skulle ha publicerats i oktober i fjol  men något gick tokigt i planeringskalendern. Detta inlägg är en fortsättning på detta inlägg https://blogg.semmester.se/?p=2028

Vi gick upp vid nio-tiden för att äta frukost. De hade en bra frukost som bland annat erbjöd serranoskinka, bra bröd, sill, pannkakor, ägg och bacon.

Då vi lämnat in våra nyckelkort och gjort oss skuldfria åkte vi ner till Grundsund. Där var ganska sömnigt då vi var där vid 11-tiden en söndag förmiddag.

hamnen grönsund

restaurang hamnen grönsund

Sedan körde vi över öarna Orust och Tjärn. Vi stannade till i Bua men det var för tidigt att fika. De hade dessa käcka måsgrisar nere i hamnen.

fiskmåsar bua

Då vi kom till Varberg var vi fikasugna. Det fanns inget café  nere i hamnen så vi gick upp till fästningen. Caféet var öppet men det var mycket folk, för de hade ett special arrangemang om ull. Vi drack ändå kaffe och åt kanelbulle.

rosa kanelbullle

varbergsfästning valv

Vid Morup tog vi den vackra kustvägen ner mot Halmstad. I Halmstad hade vi tänkt äta på den indiska restaurangen Aliza’s men den var stängd. Vi gick till en asiatisk restaurang som låg bredvid. Restaurangen hette Lotus. Vi åt het platta. Den var jätte god. Kolla gärna filmen nedan.

Då vi betalt fick vi lyckokakor med följande budskap.

lyckokaksbudskap

Sedan åkte vi över Knäred hem. Vilken avkopplande helg. Nästa höst blir det nog ostron och musselsafari på Gullmarstrand. Kanske med barnbarnen.

Anyhap när du vill upptäcka Helsingborg

Nu finns appen Anyhap där du kan söka och dela det som händer där du bor.  På hemsidan står det att lansering kommer under våren 2016. Passade på att ladda ner appen i alla fall. Kollade vad som fanns för arrangemang i Helsingborgs området. På Fria Bad pågår  Swedish Beach Tour. Fredriksdal ordnar ”Dräng och piga för en dag”, Senare i sommar kan  man gå på Helsingborgs konst och antik mässa på Helsingborgs arena.  Det finns även en del restauranger som lagt ut arrangemang i appen.

Appen finns att ladda ner gratis  både i Google Play och App Store. Du kan själv skapa haps