Dune Börtebahn och Bunkrar 6/6 2014

Jag trodde vi skulle få sov morgon men Uffe hade ställt mobilen på klockan 8. Vi gick för att äta frukost. De hade sill och ägg till frukost. Man fick nykokta ägg. De frågade hur man ville ha äggen.

När vi duschat gick vi ner till hamnen för att åka båt över till Dune. Vi gick mot Södra stranden tills vi kom till en pir. Där gick vi sedan så att vi kom till ”De namnlösas kyrkogård”. Uffe slog på klockkläppen man jag han inte filma Sedan gick vi till restaurang Dune. Där drack vi en öl innan vi gick mot flygplatsen. Vi hann se en del starter och landningar på vägen. Uffe ville inte fika på flygplatsen så vi gick till färjan.  Växtligheten på Dune var mer karg an på Helgoland. Det växte nypon, havtorn och strandgräs.

Vi åkte med Witte  Kliff. Då vi kom av bäten löste vi biljett till Börtebahn. Börtebahn heter Helgolands rundturståg. Deras tåg går på el och gummihjul. Vi åkte först österut runt vandrarhemmet. Sedan åkte vi tillbaka och runt i hamnen. Till sist  åkte vi öster ut. Där stannade tåget så att de som ville kunde fotografera Långa Anna. Sedan gick turen tillbaka in i byn. Börte kallas även deras småbåtar som de hämtar folk från de stora båtarna.

Då vi åkt  Börtebahn gick vi till Bruns. Där åt Uffe curry wurst och jag åt potatissoppa med lax,, Sjön suger så vi var trötta och gick hem till hotellet för att vila.

Sedan åkte vi hissen upp till övre delen av ön. Där kollade vi i affärer innan det var dags för att gå till Café Crebs som var samlingspunkter för visningen av den civila bunkern. Guiden började med att berätta lite om öns historia. Sedan visade hon ett mullbärsträd som klarat båda krigen. Vid protestantiska kyrkan gick vi ner i skyddsrummen.  Det fanns dubbeltrappor ner.  Helgoländarna har sluppit använda anläggningen i krig.  Turen tog slut vid katolska kyrkan. Guidningen var på tyska så jag förstod inte allt.

Sedan gick vi ner till Bunte Kuh.  Uffe började med en Pernod och jag bäställde en Martini Bianco men fick en Rosso.  Jag åt deras specialitet, fläskmedaljonger. Uffe förhandlade så jag slapp gröna bönor. Istället fick jag broccoli. Uffe åt Wienersnitzel.. Till maten drack vi öl.  Sedan provade vi en Helgoländsk  äggtoddy. Den smakade så där. Efter det beställde Uffe in Kaffe Sambucca och jag drack en Farisee. Det var kaffe med rom. På restaurangen satt ett gäng danskar. De var på ön för de höll på med ett vindkraftverks projekt ett par sjömil från ön. Bunte Kuh  hade fått bäst recensioner  av de Helgoländska restaurangerna på Tripadvisor.  Läget har nog bidragit till betygen men jag tyckte maten på Weddiig var bättre.

Sen gick vi hem till hotellet.

Bilder från igår

IMG_20140605_103018_-_kopia[2]

Detta kort är ett sätt att få in miljöskatt

Denna typ av båt tog oss iland på Helogoand

Handduksvikning hotell Aqua Marina

rummet hotell Aqua Marina

Rummet hotell Aqua Marina. Normalt brukar kuddarna se ut som kaninöron. Här ser de ut som

segebåtar

From Oberland vy över badlandet

Krater efter en 5000 kg bomb

koloni Helgoland

WP_20140605_12_59_59_Pro

Avsttånd till olika delar av världen

Långa Anna Helgoland

Krabbfatet på Weddiggs

Krabbfatet på Weddigs

Kören på Helgoland afton

Kören på Helgoland afton tillsammans med folkdansare.