Museet Helgoland och Nordsjö Regattan har börjat 7/6 2014

Då vi ätit frukost betalade vi för hotellet.

Ip Lunn

Ip Lunn Helgolandstidning låg alltid på frukostbordet

Sen gick vi till Akvariet. Där löste vi entre även för museet. I akvariumet fanns sjöanemoner, eremitkräftor, sjöhästar, rockor med mera. De hade klyvt ett snäckskal så man kunde se hur det ser ut innuti. De hade ett djävulsmusselskal i entreen. Tur att det var tomt.

Sedan gick vi till museet. Vi började med att kolla i museibodarna. Där kunde man läsa om rederi Cassen Eils historia,posthistoria, en känd författare och fotograf. Inne i huvudbyggnaden fanns en avdelning för sjöfart som har varit väldigt betydelsefullt för Helgoland.
I källarbyggnade fanns en utställning som en fossilsamlare samlat ihop. Det fanns profyr från Sverige.

Sedan gick i till Dune sud där tog vi en öl. Det var på Dune Sud Uffe chekade in på Facebook då han satt ute på restaurang Dune på ön Dune.
Sedan gick jag upp på övre delen av ön för att köpa kort till barnbarnen. Uffe shopade på nedre delen av ön. Han köpte glas till sig själv och en säl till barnbarnet. Han handlade en flaska till sig själv och en strårom till mig.

Sedan gick vi till Hotell Helgoland. Där åt Uffe Curry wurst och jag åt krabbsoppa. Sedan gick vi ner mot hamnen. Där satte sig Uffe på en bänk. Jag gick bort och kollade på alla segelbåtarna som har kommit till Nordsjöregattan.
Sedan åkte Vi börste ut till Funny Girl.
Vi började med en kaffe och plommonpaj. Sedan tog vi en öl

VI ställde in gpsen på Plön för det ska vara vackert vid den sjön. Båten från Helgoland kom in i tid klockan halv sju och färjan uppe i Travemunde gick inte förrän klockan halv ett. Vi skulle dock checka in en timma innan.  Då vi kom till Dersau stannade vi på Hotel Appel’s Gasthof. Det är pingstdag idag så servitrisen frågade ifall kocken ville laga mer mat. Det ville han. Klockan hade nu blivit nio. Vi åt gulaschsoppa med rödkål och potatis. Det var fin utsikt på gasthofets uteservering.

Uffe blev nyfiken på Timmerndorf ute vid Östersjökusten. Så vi åkte mot Travemunde.  Innan vi kom till Timmendorf stannade vi i Scharbeutz. Där hade de standparty med schyst musik. Ungdomarna dansade barfota på stranden.

Klockan har rusat iväg så vi hann inte in i Timmendorfer strand. Vi fick åka direkt till färjan. Det var långa färjeköer. Vi han presic checka in i tid. Vi fick hytt 7076. Då vi ställt in våra grejer i hytten gick vi till restaurangen och drack vin innan vi lade oss.

’Bilder från igår.

Klocka på de namnlösas kyrokård Dune

Namnlösa kyrkogården Dune

Sten Namnlösa kyrkogården Dune

Sten  Namlösas kyrkogård Dune

Sälar Dune

Sälar Dune som man inte få gå närmare än 30 meter. Hade inte zoom på kameran

Witty Kliff

Witty Kliff båten som vi åkte med till och från Dune

Börte Bahn tåget för nedre delen

Börte Bahn tåget för nedre delen av Helgoland. Tåget som går till övre delen har inga vagnar

Uffe sitter på en tetrapod

Berliner Björnen

Berliner Björnen jag har inte hittat någon förklaring till varför den står på Helgoland

Breda gången Bunkern Helgoland

I Youtube klippet ovan kan ni se hur  det såg ut då engelsmännen försökte spränga bort ön.

smala delen av den civila delen av bunkern

Smala delen av den civila delen av bunkern

Köket i bunkern

Köket i bunkern, som tur är har de aldrig behövt använda köket

Ingång vid katolska kyrkan för att komma in i bunkrarna. Ut kom vi vi vid katolska kyrkan på bilden

apritip Bunte Kuh

Apritif Bunte Kuh

Båtar tillhörande ett vindkraftvetkprojekt uanför Helgoland