På väg till Helgoland 4/6 2014

våra mobiler ringde 04.10 0ch 04.18. Vi var pigga idag så vi snoozade inte. Uffe började med att duscha. Under tiden kokade jag kaffe och dukade frukost. Vi kom i väg som planerat kl 04.45.

Vi körde E6 mot Malmö. Innan vi körde på färjan i Trelleborg tankade vi på Preem. Färjepersonalen visade oss upp till 3 däck bland lastbilarna. Vi hade ätit frukost hemma så vi drack bara kaffe, Uffe med paj och jag nått donuts liknade med vaniljsåsfyllning. Vi missade att restaurang Panoroama stängde klockan 07.30.

Vi hade bara Euro sedlar men jag lyckades växa en 20 euro till mynt. Vi handlade en öl i automaten utanför restaurangen. Vi köpte en öl men den var alkoholfri. Så vi fick vänta till taxfreeshopen öppnade.

Det var helt öde i restaurangen. De flesta sov nog i sina daghytter. Vi läste Helsingborgs dagblad, böcker och surfade på nätet. De 20 Mb, som ingick i resan gjorde vi snabbt av med då vi både hade mobiler och laptop med oss. Jag läste i boken The Suitcase Entrepreneur men Uffe hade ingen bok med sig. Han har läst alla spännande böcker som han har i bokhyllan. Det blev nog lite drygt för honom innan taxfree shopen öppnade. Där handlade Uffe en wiskylikör med kanelsmak. Sedan gick vi upp i restaurangen och åt varsen skinkbaguette som vi drack öl till. Sedan var det dags att gå ner till bildäck.

Vi kände för fika vid Munster men vi hittade inget mysigt. så det blev att vi åkte direkt från båten till Busum. Uffe lade in hotel Siegried på GPS;en. Det var tur att vi hade GPS för det var många enkelriktade gator i Busum. Vi ställde in väskorna på hotellet innan vi åkte till Blanker Hans.

Det fanns många som övernattade i sina husbilar utanför Blanker Hans. Uffe tyckte det var ett krångligt parkingsystem så han struntade i att betala. De frågade efter våra miljöavgifts kort då vi löste entrén. Miljökortens avgift används för att hålla rent i Busum.
Vi var de sista besökarna till sista föreställningen som började strax före klockan fem. Då vi löst entre gick vi och kollade på pirat avdelningen. Där var kusliga ljud. På ovanvåningen fanns en styrratt för barnen, Då vi kollat allt på piratavdelningnen gick vi tillbaka till entrén. De hade gjort ett spel om vad som hände en höstnatt 1962. Det enda jag kan avslöja är att kyrkan klarade sig för den låg högt. Man kan lugnt säga att de var med om något tsunamiliknande. Det dog 340 personer vid detta tillfälle.
Vi fick även en ebb och flod kalender. Det fanns olika utsällningar på Blanker Hans. förutom ebb och flod och väder så var det lite exprimentarium.

Sedan åkte vi ner genom staden. Ställde sedan bilen på parkeringen utanför hotellet och gick genom en port i skyddsvallen. Där hade Uffe egentligen tänkt ta en öl. Vi gick istället uppe på vallen ner till den mer kommersialiserade delen av hamnen. Vi drack en öl på Restaurang Am Ankerplatz.
Uffe var inne i en souvenirbutik och handlade snapsglas, medan jag gick runt och fotograferade. Sedan gick vi affärsgatan upp ett kvarter. Sedan vek vi av höget och gick in på restaurang Zum alter Schlosser. Där åt vi Hafenplatten Angelgluck. Den bestod av spätta, skrubba ocg lax. Vi fick välja på krabbsås och Bearnaesås. Vi valde Krabbsås. Restaurangen är känd för sin goda krabba men eftersom vi ska till Helgoland i morgon, och de är också kända för sin krabba, så vi sparde oss.
Uffe ville sedan ha en matsmältare. Den hette Möwenschiss (på svenska måsskit). Jag frågade den trevliga servitrisen ifall det var något för kvinnor. Det tyckte hon. Ovanpå glaset hade de lagt en bit korv som var jättegod. Måsskiten var kumminsnaps som smakade lite som urvattnad skåne eller Aalborg. Nu har vi i alla fall provat måsskit.
Vi gick tillbaka till affärsgatan på vägen hem. Vi gick även förbi kyrkan men den var stängd.
På hotellet drack vi ett glas rödvin innan vi lade oss jätte trötta klockan nio.

Internet på Helgoland är långsamt så förhoppningsvis får jag upp dagens bilder i morgon

TT-Line

Övernattar på hotel Siegfried i Bysum.

Vi har bokat hotellet genom Booking