Göta Kanal 5/7 2014

Göta Kanal och Vadstena Hotell 5/7 2014

Uffe gick upp duschade och kokade kaffe. Jag kände mig lite jetlaggad för jag hade de senaste dagarna jobbat till klockan halv åtta på morgonen. Idag hade vi ställt klockan på sex. Vi lämnade Sjöfågelvägen klockan kvart över sju. Vi körde E4:an till Ödeshög. I ödeshög stannade vi och fikade.. Jag valde äpplekaka till fika. Uffe valde detta wienerbröd

. Urres Wienerbröd

De hade smutsiga bord på motellet i Ödeshög.

Sedan körde vi till Berg. Parkerade Lexusen på parkeringen för kanalturiser. Vi var där i god tid så vi hann kolla på slussarna ner till Roxen . Dessa slussar kommer inte Ceres som vi ska åka med gå igenom.

Vy från Berg ner mot slussarna vid Roxen

Vy från Ceres hamnplats mot roxen. Där är den brantaste slussen som heter Carl Johan.  Den slusstrappan får vi inte åka.

Bergs vandrarhem med minigolfbana

Vandrarhemmet i Berg som hade en kul minigolfbana

Vid kvart över elva kom bussen som vi checkade in på för att åka mot Borensberg. Innan vi kom till Borensberg stannade bussen på Brunneby gårds Musteri. Det första de vi fick provsmaka var svartvinbärs saft. Tycker det är konstigt att ett musteri inte låter gästerna prova äpplemust. Äpplemust är en fantastisk produkt utan tillsatser. Vi köpte inte någon must för vi kan köpa Kulla must som är vår lokala must. Bussen tog oss sedan vidare till Borensberg. Där vi checkade in på båten Ceres. Vi blev placerade vid borden. Vi hade tur att det var fint väder så man kunde vara ute för vi fick sittplasen närmast mittengången. Ceres gick först ut i sjön Boren för att vända

Bro öppning på väg in i slussen i Borensberg

Denna bild visar broöppning  då vi är på väg in i första och enda  slussen i Borensberg. En lyft på två decimeter.

Lusthus vid "styrmans fasa"

Detta lusthus har avbildats som frimärke. Lusthus ligger vid den kanalkrök som kallas ”styrmans fasa”

En utav två akvedukter Göta Kanal

I skolan lärde vi att det bara fanns en akvedukt den i Hoverud. Nu kan vi plussa på med två akvedukter på Göta kanal.

Akvedukt på Göta kanal

Bilden ovan föreställer den andra Akvedukt enpå Göta kanal.

Vi missade att det inte serverades mat förrän 14.45. Uffe valde lax och jag valde Wallenbergare till middag. Snacka om att vi vara hungriga då vi äntligen fick vår mat.

cykelbana Göta Kanal

Fåren som håller fint på kanalbanken

Längs Göta Kanal finns det en cykelstiig. Den stigen användes tidigare för att dra fartygen med. Läng med cykelstigen fin det färistar för fåren. Det är fåren som håller rent från sly längs

kanalbanken.

Tidigare omlastningshus för choklad

Detta blå hus var tidigare omlastningshus för choklad. Numera är det kafé.

Slussar Berg

Nu har vi kommit till slutet på resan Bergs slussar och Oscars sluss.

Ceres Göta kanal

Nu har vi kommit  i land i Berg. Vi har tidigare åkte med Ceres mellan Karlsborg och Sjötorp och Sjötorp- Karlsborg.  Det verkar som slussarna i denna delen av Göta Kanal är mindre för det gjordes av med en del trä fendrar under resan.

Vi åkte över Fornåsa till Vadstena. Vi hade i förväg bokat hotell på Vadstena kloster. Där fick vi rum nummer 103 i ett annex som hette Klostergården. Eftersom vi kom sent missade vi välkomstkaffet annars ett trevligt innitiativ från hotellet. Vi gick lite fel genom kyrkogården då vi gick till vårat hotellrum men till sist hittade vi rätt. Rummet var trevligt inrett.

Sängen på Klostergården Vadstena kloster

Sängen på Klostergården

Uteplatsen på Klostergården

Altanen som vi aldrig hann testa

Nått för laptoparna?

Interiör

Skrivbord klostergården

Skrivbordet fast det går att använda chiffongen och sekretären att ställa laptoparna på

Uffe skålar för 10 är tillsammans

Vi var sena till välkomst drinken. De var justa och lät oss få Välkomstdrinken innan middagen. Till välkomstdrink fick vi Kava. Det blev trevligt för vi fira 10 år tillsammans För tio år sedan bjöd Uffe mig på en Sundsbusstur. Det var en speciell tur. Personalen stod och välkomnade oss ombord. Sedan åt vi skaldjur. Sundsbussen var även inne och snurrade i Norra hamnen i Helsingborg. Mats Lönn på Kajplats 10 höll på att tappa ögonen. Sedan åkte båten ner till Ven. Vi hade tur att det inte blåste. De som åkte turen efter hade otur att det blåste så de fick bli kajseglare. Det var även dans till levande musik. De hade dukat med linnedukar. Det var så levandes grannt.¨

Vi fick en jättegod sparrissoppa till förrätt. Matilda som serverade förklarade hur den var tillagad.  Hon var jätte duktig på service. Sedan åt vi röding med musslor och svartrotspuré. Vi drack vitt vin till maten. Till dessert fick vi chokladmousse med raberb. Middagen var superb. Sedan gick vi hem till hotellrummet där vi drack ett glas rödvin innan vi lade oss.