Kaknästornet och Gröna Lund 22/6 2015

Det kom ett sms igår om att 9.40 planet var en timma försenat så det blev en timmas sov morgon. Uffe var gullig och började senare så han körde mig till Ängelholms flygplats. Då vi kom till flygplatsen ringde vi Sara. Sara och barnen var redan där. De hade gått till staketet för att kolla flygplanen.

Vi startade med en fika och barnen fick en Frost-tidning att läsa på planet. I tidningen fanns en strandkasse och ett par flipflop skor. Eleni blev askkungen då skorna passade henne bäst. Jag hade köpt en ny resväska men den var för stor för att ta med i kabinen så vi fick lämna in den plus Nellies vagn innan vi gick till säkerhetskontrollen. Vi trodde att Elenis blinkande gymnastikskor skulle ge utslag men både mina och Saras skor gav utslag. Jag fick stoppa in mina fötter i en annan apparat men för Sara räckte inte det. Hon fick ta av sig sina skor och lägga dem på rullbandet.

Så här lång är Eleni

Hur lång är Nellie

I väntan på att det var dags att gå ombord så fanns det en leksakskub för barnen att leka med. Eleni var 118 cm lång. Vi missade att de som reste med barn skulle gå före i kön men Kullaflyg var gulliga och hade fält ner brickorna där vi skulle sitta lång framme i kabinen. På flyget drack Sara te, Eleni Cola, Nellie juice och jag kaffe. Då vi närmade oss Stockholm var det en hel del luftgropar. Nellie skattade som hon brukar göra på tivoli. Vilket fick en del andra resenärer att dra på smilbanden. Vi kunde konstatera att barnen gillade att flyga.

på väg till flygplanetNellie skattar på flyget

Nellie på Kullaflyg

Landat på Bromma

Då vi kom till Bromma åkte vi bussen in till Centralstationen i Stockholm. Vi kunde ha tagit taxi men barnen åker mycket bil i vardagen så de tycker det är spännande att åka buss. Från Centralen gick vi genom riksdagshuset till båten Birger Jarl.

riksdagen

Birger Jarl är ett vandrarhem som drivs av Ånedinlinjen. Det kallas för Ånedin hostel. Då vi kom dit var inte rummet klart så vi ställde väskorna i bagagerummet. Barnen kollade in grannskeppet som de kallade piratskepp

Piratskepp enligt barnbarnen

Sedan gick vi till Kungsträdgården där vi tog buss 76 till Kaknästornet. Vi fick gå en bit men det gjorde inget. Tjejerna gillade hästarna som gick och betade på vägen dit.

Kaknästornet

Hiss Kaknästornet

Vi löste biljett till hissen upp i Kaknästornet. Där var en fantastisk utsikt över staden. I restaurangen hade de lax på menyn. Det beställde jag och Sara. Den var jätte god. Barnen åt pannkakor.

utsikt Kaknästornet

Sedan gick vi till en busshållplats närmare Kaknästornet där vi tog bussen in till Styrmansgatan där vi bytte till spårvagn linje 7. Vi gick av vid Gröna Lund. Jag löste åkband till oss alla. Vi behövde inte betala entré för vi hade Destination Stockholm kortet.

Nellie och Eleni med Gröna lund maskotar

Eleni och Nellie hälsade på vad vi tror är Gröna Lunds maskot. Vi började med att åka kärlekstunneln. Det var nästan det enda Nellie fick åka på denna sidan av Gröna Lund. Hon fick ett förturspapper som hon kan använda ifall hon kommer tillbaka och har längden inne för att åka bläckfisken.. Sedan gick Elini och Sara in i Lusiga huset. Jag och Elini besökteLlustiga huset senare på kvällen. Det var inte helt lätt att ta sig upp för den rörliga trappan med snäv kjol. Lustiga huset var häftigt på Gröna Lund. Vi åkte även en del berg och dalbanor. Elenis favorit blev Vilda musen. Elenis favorit var Flygande elefanterna. Tjejerna fick var en tur med mig i radiobilarna. Sara hade fortfarande ont i ryggen så hon vågade inte sätta sig i en radiobil. Barnradiobilarana åkte de själva med Eleni som förare.

barnradiobilarna gröna lund

I Skrattkammaren var kul att se hur olika vi såg ut beroende på längd. Tyvärr kom vi för sent till Pettersson och Findus värld som hade stängt för dagen. Jag fotade mina barnbarn som tittar genom planket till Petterson och Findus.

Pettersson och findus Gröna lund

IMG_20150522_194333 IMG_20150522_204715 IMG_20150522_194815

Nellie åker vetaranbil Gröna lund

Innan vi tog spårvagnen hem åt vi korv med bröd. Det var knökfullt på språvagnen då vi åkte hem vid nio tiden.

Vi ställde Nellies vagn i bagagerummet och hämtade ut våra väskor. Vi bodde i rum 409. Barnen slocknade direkt efter en härlig dag.