Utsiktsvägen till Linköping 6/8 2015

Vi gick upp tidigt. Riff hade kaffet klart så det var bara att duka fram frukost. Pratade med Riff tills det var dags att åka ner till Gotlandsbåten. Vi åkte med 11.00 båten till Nynäshamn.

På båten beställde vi en öl. Sedan kollade vi sociala medier. Det kosta 70 kronor ifall man vill ha internet hela båtresan. Innan vi nådde Nynäshamn åt vi kycklingsallad.

Vi åkte mot Kagghamra för att sedan ta Vägverksfärja till Mörkö. Bilderna nedan är från färjeläget och färjan  över till Mörkö

Det fanns slott på Mörkö men vi var nyfikna på Tullgarn istället. Vi gick runt slottet. Sedan fikade vi på Cafét. Uffe åt morotskaka och jag Budapestbakelse. Sedan åkte vi Utflyktsvägen som är en vacker väg till Norrköping.

Tiden gick fort så vi hann inte med Nynäs slott. Vi stannade istället i Nävekvarn. I hamnmagasinet visas Vasagubbarna och gula huset höll på att stänga. Herrgården ligger med en härlig utsikt över Bråviken.

När vi kom till Åby åkte vi på E4 mot Linköping. Vi har för några månader sedan bokat rum på Park Hotel Linköping Fawlty Towers. Ringde på porttelefonen. Det kom en kille och öppnade och vi fick rum 408.

Vi gick till stationen mittemot hotellet för att kolla vilket spår Kustpilen som vi ska åka med i morgon för att ta oss till Rimforsa. Vi ska åka med M/F Kind på Kinda kanal i morgon.

Sedan gick vi ut på stan för att äta. Vi hittade restaurang Olympia som hade tapas. Uffe valde bacon lindad sparris, kycklingspett och vitlöksbröd och jag åt hummersoppa och Calamares. Sedan gick vi tillbaka till hotellet och drack ett glas vin. De hade jätte fina glas på hotellet. Sedan lade vi oss.