Bornholm Hasle Sandvig och Allinge

Vi fick hjälp att scanna biljetten i Ystad så att bommen gick upp och vi kom med Katamaranen Leonoras Christinas avgång kl 8.30 från Ystad mot Rönne.  På båten startade vi med förmiddagskaffe och wienerbröd. Jag handlade en liten bag in box (2,25l) i tax freeshopen.

Vi var i Rönne tidigt så vi åkte ut på landet och gick runt tre sjöar på ungeför en timma.  Uffe hade besökt sjöarna som barn då han var på semester med sina föräldrar. Sjöarna sägs skifta i det ljus som den färg på kristallen som get namn till sjön. Sjöarnas namn var Safirsjön, Pyritsjön och Smaragdsjön. Då vi gick tillbaka till Skovly där vi parkerat bilen gick vi på klitterna längs havet.

Rubinsjön låg lite för sig själv så Uffe satt på en bänk under tiden jag gick runt sjön. Uffe fick då en tio minuter vila. Det var vackert runt sjöarna. Det växte ginst och cikoria. Det fanns även ätliga växter som blåhallon, björnbär, körsbär. Det fanns både klarbär och den svarta varianten. Den svarta varianten var jätte god.

20160808_104852 - kopia 20160808_102653 - kopia 20160808_102642 - kopia20160808_101152_HDR - kopia

Det har tydligen funnits dinosaurer på Bornholm

20160808_105814 Dinosaurer Bornjholm

20160808_113809 20160808_104503_HDR

Bornholm har även behövt försvaras

Kanon Bornholm 20160808_113809

Sedan åkte vi till Hasle där vi besökte ett rökeri. Det fanns även ett museum på rökeriet. Rökerierna hade sin storhetstid före 1950 då det kom kylar och frysar. Vi drack ett mörkt öl från det lokala bryggeriet i Svaneke. Ölet var dyrt 74 kronor. Däremot var deras buffé billig 145 kronor.

Rökeri museum Hasle Bornholm

Räkeri museum hasle

Serveringen på Hasle rökeri

serveringen hale rökeri

Buffén såg jätte god ut men vi var tidigt där, så vi var inte tillräckligt hungriga.

20160808_121211

Sedan körde vi till Hammershus. En borg som låg 74 meter över havet med en fantastisk utsikt. Hammers hus har bland annat varit Biskopssäte för Lunds stift. Hammershus är en ruin som de håller på att restaurera efter att de renoverat med fel cement.  Det var fin utsikt från borgen.

Hammers hus Borholm

20160808_140109 20160808_141146_HDR 20160808_140631_HDR 20160808_135429

Åkte ner till hamnen norr om Hammershus men de blåste för mycket så båtturen var inställd idag.  Då vi åkte från hamnen tog vi upp en familjefar som ville ha lift ner till Sandvig för att hämta sin bil. Det blåste upp till regn så han ville inte att hans vandrande familj skulle bli våt.

hammer hamn

Vi åkte ut mot parkeringen till promenadstigen till den aktiva fyren. Det regnade så vi hade inte lust att gå dit. Vi åkte istället upp till den nedlagda fyren.

gamla fyren

Sedan  åkte vi mot Allinge. Det fösta vi som vi stötte på var denna dome.

dome allinge

Den hade en speciell akustik. Det behövs ingen mikrofon för att göra sig hörd. det går att hyra domen om du surfar till dome.dk

Domen från talar och åskådarplats

20160808_153155 20160808_153217

Sten vid domen Allinge

sten vid domen allinge

Då vi körde längs stranden hittade vi vägvisare till hällristningarna. Det hade börjat regna rejält så Uffe stannade kvar. Jag gav mig inte utan gick stigen dit. Är inte nöjd med bilden på hällristningen för jag fick vända  kameran efter vinden.

Hällristning allinge sandvig

Jag och Uffe har länge tänkt åka till Bornholm men det har liksom inte blivit av. Då vi såg en helsides annons om Bornholm i tidningen Vi i villa blev vi äntligen färdiga att beställa. Vi bokade sent 160709 så att de flesta paketen som fanns med i annonsen var fulltecknade. En del av hotellen hade även all-inclusive men det är inget vi har nytta av då vi ska åka runt på ön. Istället Googlade vi och fann att det var billigare att beställa färja och hotell var för sig. Detta för att Uffe har blivit pensionär och får  mycket billigare färjebiljett. Vi bokade färjan på http://www.faergen.se/

Eftersom vi bokade sent så bokade vi hotell genom . Uffe valde Hotelpension Verona som ligger i Sandvig.

Vi bodde på rum 28 som finns på en loftgång men det blåste för mycket att sitta ute idag

20160808_162541 - kopia 20160808_162602

Då Uffe vilat och vi fått rätt på WI-fIn åkte vi till Allinge för att äta. Vi gick en promenad i hamnen innan vi uppe vid kyrkan hittade restaurangen Margueritten. Uffe åt pepparstek och jag åt engelsk biff.

Sedan åkte vi till Verona där vi roade oss med sociala medier.