Karlsborg Töreboda med M/S Sandön

Micael hade varit gullig och dukat frukost och tänt ljus så vi kunde äta frukost i gamla köket. Gamla köket användes fram till 1937.

Vi åkte iväg till Karlsborg där Erik Nordevall låg intill en kaj. På sommaren är det bed and breakfast på båten. Då jag och Uffe var i Forsvik höll de på att bygga denna hjulångare. Den första Erik Nordevall förliste och det kan ni läsa mer om på denna länk https://sv.wikipedia.org/wiki/Eric_Nordevall_(fartyg)

Åkte idag med kanalbåten M/S Sandön som går mellan Karlsborg och Töreboda. Vi åkte från Bottensjön upp till Forsvik. Sedan slussades vi upp i sjön Viken. Vi passerade tre rullbroar under turen.  Klippet nedan är från en av rullbroarna.

På turen fick vi lax och potatis till middag. Vi fick kaffe på maten. Jag och far var uppe och kollade men vågade oss inte på att öppna dörrren till bryggan.

Det är tredje gången jag åker Göta Kanal på Västgöta delen. Dagens tur är min favorit då man åker på kvällen. Har man tur blir det ett speciellt ljus då.

Framme i Töreboda hann jag som hastigast att filma Sveriges minsta färja Lina  innan det var dax att åka bussen tillbaka till Karlsborg.

Karlsborg.se

Från Karlsborg körde vi ner till Hjo. Mors släkting har ägt Åsens Egendom. Tyvärr hade batteriet i min kamera tagit slut så det blir ingen bild på gården Åsen. De som bor på Åsen idag är inte  släkt med oss.

Sedan parkerade vi bilen och gick in i trästaden. Föräldrarna blev efter en stund trötta så de ville gå ner till hamnen och fika. Vi hittade inte nått schyst fikaställe i hamnen så det blev fika på hotell Bellevue istället.

Vi åt middag på en pizzeria på torget i Tibro.

Mor och far ville lägga sig tidigt så jag gick ut och tog en promenad runt herrgården. Moholms herrgård ligger på en ö i Tidan. Tog dessa bilder längs promenaden.