Med Lindön från Söderköping genom Göta kanal till Harstena

Söderköpings brunn såg till att det fanns frukost lite tidigare så att vi som skulle åka till Harstena skulle hinna i tid till båten Lndön som seglar klockan 8.30. Lindön ägs förresten utav Söderköpings Brunnshotell.

På väg till kryssningen med M/F Lindön passade jag på att ta en del bilder. Mittemot hotellet på väg till parkeringen finns en pool.

Liknande hängmattor fanns i Rosariumet men de var inte lediga igår kväll.

Det finns böcker i postlådor som man kan läsa i då man slappar i hängmattan.

Vad vore en brunn utan en kyrka och lasarett!

Då vi prickats av på passagerlistan gick jag upp till styrhytten för att ta en bild. Kaptenen på båten styr Lindön sommartid och bor i Thailand på vintern.

Det visade sig att ägaren till brunnshotellet jobbade på båten under färden. Vi åkte först genom  Tegelbruks slussen. Sedan åkte vi ut till Mem. Efter Mem var det Slätbaken en del av Östersjön.

De började turen med att bjuda på förmiddagskaffe. Vi fick bulle och fralla med ost eller skinka.

Vandrarhemmet

Mem slusstation.

Vi seglade  förbi Husby  och Stegeholm. Denna bro betalde sig på ett och ett halvt år. Bron ersatte vägverksfärja. Färjan skapade även irriterande köer.

Vi hade tur med vädret. Den turen vi åkte idag går bara på lördagar och förra lördagen ska det ha regnat hela dagen på resenärerna. Då vi kom fram till Harstena kunde man konstatera att husen var charmigt röda.

Kajs lada ett galleri på Harstena.

Jag rekommenderar att om ni kan, gå upp och titta på de röda näckrosorna. Jag gick runt sjön. Bilden gör inte rättvisa utav de härligt röda näckrosorna.

Sedan gick jag till hembygdsmuseet som är inrett i skolan på ön. Harstena har likhet med Råå, många ättlingar till några få stamfäder. Det har givits ut en bok ”Barnen på Harstena”. Jag betalade inträdet på 25 kronor med swisch.

Sedan gick jag över hällarna till sveriges enda trankokerimuseum. Ett tag höll sälarna på att utrotas. Numera finns både säl och skarv på skären. På bilderna nedan ser i en sälfångarbåt. De kunde förvara sälar i vattniet ifall de inte hann med att flå och koka då de kom tillbaka efter fångst.

Vill man handla rökt fisk på Harstena så finns det möjlighet att lägga den i Lindöns kyl under hemfärden.

Jag var inne på restaurang Loftet som hade servering både inne och ute. Det konstiga var att ingen satt på serveringen på sjösidan för det blåste ju inte. Restaurangen hade humana priser om man tänker på läget. Eftersom det ingick tre rätters på Lindön så gick jag ner till båten.

Då vi lämnat Hamnen i Harstena dukade de fram  denna fina förrätts tallrik.

Till huvudrätt fick vi oxfile och potatisgratiäng. Till maten drack vi Mariestad eco. Det är ett mörkt öl som smakade jättegott. Konstigt att inte fler restauranger serverar den ölen. Sedan fick vi kaffe och kaka.

För några veckor sedan så besökte sveriges nye kardinal Anders Arborelius Capella Ecumenica. Tyvärr ger min bild inte rättvisa åt kapellet.

Sedan seglade Lindön in i Göta Kanal. Vi var i hamn i god tid till klockan 18. Tack Lindön med besättning för en trevlig tur med god mat och bra guidning.

På väg till bilen passade jag på att fotografera en del inredningsdetaljer .

Här låg Ragnhilds källa.

Förrra gången vi var i Söderköpinge bodde vi på Husby Säteri Där var fullbokat, så den här gången bodde vi på Stegeborgs Gårdshotell.

Då vi hämtat nycklarna åkte vi ner till hamnen. Där åt vi på Stegeborgs hamnkrog. Uffe åt toast Skagen och jag åt ingefärsmarinerad japansk råbiff, som serveras med groddar, rättika och tryffelcremé. Uffe var lite seg så han körde bil till hamnens slut. Jag promenerade och njöt utav knarret från träbryggan. Sedan åkte vi tillbaka till Stegeholms trädgårdshotell då vi drack en flaska rose från deras bar. Vi drack vinet på uteplatsen innan vi la oss.