Saare – Haapsalu – Sigulda

8/7 2013

Har du öppet fönster är det inte omöjligt att du vaknar till fågelkvitter utanför fönstret. Vid halv nio tiden gick vi ner och åt frukost tillsammans med de andra finska gästerna. De tyckte också att det var konstigt att inte var fler turister på hotellet för i Finland får man också sitt i bilköer som turist så här års.

20130708_005

Ostkaka med havtorn Saare Herrgård

Värdinnan kom och frågade om vi ville se museumet innan vi åkte. Vi var inne och tittade. De flesta sakerna kände man igen från våra egna lantmuseum. Vi är väldig nöjda med vår vistelse på Saare Herrgård.

Vi åkte in till Haapsalu borg. Där ställde ut foto på estlandssvenskarnas liv. På borgen hade det regerat tjogofem biskopar. Det fanns en tre kilometer lång flyktgång. Medborgarna trodde att då det rök kraftigt trodde de att de avrättat någon. Män avrättades i det tyskta. En som inte blev tyst efter sin avrättning var vita damen som ibland visar sig i borgen.

Inne i domkyrkan ställde Patrik Rastenberger ut foto. Mikael Sjövall som vi åt med i går på Saare Herrgård har varit med í arrangemanget av utställningen. Fotoutställning skildrade estlandssvenskarnas liv. Tyvärr fick man inte ta med sig den svenska broschyren om utställningen.

20130708_007

Domkyrkan ligger inne i borgen

Därefter åkte vi mot lettiska gränsen.

Stalvik som har mycket information om Estland, Lettland och Litauen www.stalvik.se . Skriver om de dåliga vägarna. Vägarna är inte perfekta men de har säkert blivit bättre sedan har var här. Många vägar saknar de vita linjerna vilket gör att det måst vara spännande att köra då det är dimma. Stalvik skriver vidare att de som jobbar i turistbranschen inte är serviceminded. Jag tror att de står vid ett generationsskifte. På hotellet på Ösel så ägaren som var serviceminded att nästa generaion kommer att förstå det här med service ännu bättre. De yngre estländarna pratar bra engelska och i svenskbygderna är det även vanligt att de talar svenska.

Efter Pårnu stannade vi och drack kaffe. Tyvärr kande de ingen kaka. De hade dessa trevliga sittplatser ute.

Glömde att skriva att rulladen på vi åt på Ku-Kuu på Ösel var lokat producerad. Vi tycker att estniska ölen är bra. Uffe dricker av den mörka och jag föredrar ljus öl.

Sedan körde jag vidare första gången jag kört bil på en hel vecka. Jag körde in i Häädemeeste för att det skulle vara en fin och kustnära väg. Det stod inga kontrollander då jag körde över gränsen till Litauen. Vid Vitrupe ville Uffe byta chaufför vilket vi gjorde.

Fösta stopp i Lettland var på Muchausens museum vilket jag tycker ät en turistfälla. Det var kanske bättre förr det har varit en brand i museet.

Därefter åkte vi genom Seja och Ragana så vi kom på väg A2. Vi földe  A2:an till Segulda där vi tol in på hotell Pils. Det var luftkonditionering på rummet som vi genast startade. Sen gick vi ner på uteserveringen där vi surfade på nätet. Hastigheten på hotellets internet fungerade bra även på uteserveringen.

Grottor ingår alltid i vår semester ifall det finns sådana. Vi åkte med bilen till Gutmann grottan. Det kostade en lat för parkeringen. Sen gick man under gatan lite till vänster. Gutmann grottan ska vara största grottan i de tre baltiska staterna. Det finns en sägen om grottan som ni kan läsa mer om på länken nedan

Vi blev lite besvikna att grottan inte va större men den var stor om man jämför med Uffe på bilden.

Åkte sedan till hotellet där vi parkerade bilen och gick ner till gamla stan. Kartan som vi fick på hotellet var lite rörig. Tror att det fungerar bättre ifall ni skriver ut en på Google hemma. Vi började gå runt gamla borgen. Sen gick vill linbanan. Tyvärr kunde vi inte åka för det var sista turen och då hade vi fått gå eller ta taxi tillbaka från Krimulda.

20130708_015

Nya slottet i Sugulda

20130708_014

Borgen Sigulda

20130708_019

Blomparaply i en park på vägen hem till hotellet

På vägen hem till hotellet letade vi efter en restaurang men vi hittade ingen. På Pils uteservering åt jag revben som smakade som mormors stekta revben. Uffe beställde kotlett utan ben och rödbetor. Till efterrätt åt jag en kaka som hette Cake Skrudrpuznis och Uffe åt ostkaka med russin. Vi drack kaffe och Riga Balsam till efterrätten. Rigabalsam smakar ungefär som Gameldansk. Sedan drack vi ett glas vitt vin på hotellrummet.

Bar i Litauen heter Bär och Restaurang heter Restorän.

Då vi betalade notan fick vars en Mingle. Mingle smakar ungeför som Dumle. Skulle vi ha påse sådan i bilen så skulle de snabbt försvinna.

Surfade lite på nätet innan vi somnade.