Från Ösel till Saare Herrgård

7/7 2013

Bor du på Hotel Repo rekommenderar jag att dra ut kontakten till kylskåpet för det blir bättre nattsömn då. Hotel Repo hade bättre frukost än Villa Katriina speciellt brödet var bättre. Juice på hotellen är oftas mer vatttenskadad än juicen hemma.

Internetet var segt nu på morgonen men det fungerar både på rummen, uteservering och i lobbyn. Vi har aldrig kommit iväg så tidigt någon morgon som idag klockan tjugo över nio. Uffe började med att köra in på stenlagd gata. Det var första gången som vi kört på stensättning.

Uffe tog ut pengar i en Swedbanksautomat innan vi lämnade Kurressare.

Vi tog Väg 86 mot Panga Klint.Vi gick en kortare prommenad där. Panga Klint är 21 meter som högst och 3 km långt.

Uffe på Panga Klint

Klippvägg på Panga Klint

Fint lavad stenröse på Panga Klint

Åkte sedan väg 127 och då vi mötte väg 129 åkte vi den mot överfarten till Muhu. Vi åkte ner till färjeläget för att se när färjan till Dagö går. Den går bara tre gånger om dagen på söndagar så det blev att fortsätta mot Kuivastu.

Då vi kommit över till Muhu åkte vi till Koguva. Koguva är en välbevarad fiskeby där vi gick ner till hamnen. Sedan gick vi en runda i byn. Eftersom det bor folk i byn så fotograferade jag bara museet. Muhu museum fanns också i området. De flesta hus i området var trägrå.

Hamnen Koguva

Staty över fiskare i Koguva på Ösel

Museet på Koguva Ösel är rött andra hus trägrå

Sen åkte vi upp till färjeläget. Tyvärr hann vi inte med 12 båten men vi såg redan i morse att det var många bokningar.Vi kom med 13.00 färjan istället.

På färjan drack vi en öl och åt en bagette. Uffe handlade en Vanna-Tallin i butiken på båten. Vi letade efter tidtabeller för Dagö men vi hittade ingen på båten. Det fanns heller inget nätverk så att vi kunde få fram båttidtabell dit.

Vi insåg att det skulle bli för stressigt att åka ut till någon av öarna, så vi ställde in gps-en på Lyckholms museum. Vi hade tur att herrgården och Lyckholms museum låg på samma fastighet. Då Gustav Gottlieb von Rosen kom till Saare herrgård var det i ruiner. Han började i sextiofemårs åldern att bygga upp Saare och Lyckholm igen. I byggnaden som heter Lyckholm finns ett museum i lantlig stil.

Ni kan se ruinerna på bilden.

Gustav dog för en fem år sedan men sonen kommer ibland dit med flyg, ett intresse som den svenska familjen von Rosen delar.

Minnesplatta över Saare herrgårds återuppbyggare

Idag sköts Saare herrrgård av en mor och dotter. Vi pratade med en annan dotter då vi bokade rummet. Dottern som jobbar på hotellet pratar bra engelska och svenska. Mamman pratar estniska men är väldigt noga att man ska bli nöjd med vistelsen på Saare.

Varat rum hette Elisabeth. Det hade fyra sängar. Det var det största rummet vi haft unnder våran vistelse i Estland. Det saknade dusch och toalett på rummet. Dock var vi ensamma på vår våning och toalett och dusch fanns första dörren till höger då man kom ut från rummet. Längst ner i korridoren fanns ett kök för den som själv vill laga mat. I köket hade vi snabbast internet. På Saares hemsida på Visit Estonia står det att man kan äta på en annan villa men den ligger en mil bort.

Då vi ställt in väskor gick vi ut och drack kaffe på gården. Vi åt en god kaka bestående av ost och havtorn.

Vi har aldrig varit så tidiga till något hotell så vi hann åka ner till vägens ände där det fanns ett strövområde. Vi provade att går rakt fram men det var lite blött. Jag hade klarat det bra för jag hade Foppatofflor. Uffe hade bara lågskor. Det fanns en liten väg ner till sjön för den som vill läga i en kanot.

Sen åkte vi ner till hamnen i Österby. Eftersom det på kommunisttiden krävdes tillstånd bara för att gå ner till stranden och bada så har de inte någon båttradition länge. Det fanns bara fem båtar i hamnen.

Sedan åkte vi en annan väg som ledde till ett torn men vi orkade inte gå sista biten.

Klockan sju var det dax för mat. Vi träffde en jätte trevlig finlandsvensk som berättade att de hade ett driftigt kommunalråd som åker båt fran hamnen i Österby till Haapsalu. Han berättade att han gjort en utställning i borgen i Haapsalu. Förutom finlandsvenskens familj fanns det en finsk famij med på middagen. Vi fick först fläskkarre, potatis, grönsaker och sås. Vi hade tidigare på eftermiddagen frågat efter vin men det sa hon att det inte fanns. Till middagen hade hon fixat fram en flaska vin till maten. Till efterrätt fick vi frukt i gele. Vi hade en trevlig måltid. Värdinnan och dottern gick innan vi var klara. Hon bad oss att släcka och låsa då vi var klara.

Sen gick vi upp på rummet och surfade efer information för morgondagen. Somnade tidigt redan vid tiotiden.