Krakow runt medeltidstorget 191030

Då jag och Uffe körde mot Kastrup visste vi inte var i världen vi skulle åka. Vi hade bara fått reda på att vi skulle packa en väska med varma kläder och  pass. Våra gissningar var allt från Krakow till Färöarna.

Sara, Tomas och barnbarnen dök efter ett tag upp i terminal 2. Då Sara checkat in i automaten fick vi ett boardingcard som det stod KRK på. Förstod att det inte var ön KRK utan Krakow. Sara och Tomas har gett mig och Uffe denna resa i 60 års present.

De dagar vi skulle åka fanns det inte direkt flyg till Krakow utan vi fick byta flygplan i Frankfurt. På bilden nedan väntar vi på vårat bagage på Krakows flygplats.

Väntar på bagage på Krakows flygplats

Då vi fått vårat bagage åkte vi taxi till hotell Royal. Där fick vi nycklar till vårat rum 103.  Soffan gick att bädda. Nellie sov i bädsoffan i rummet bredvid.

Jag och Uffe fick vars en stor säng. Det gick säkert att bädda i fåtöljen i bakgrunden ifall det hade behövts.

Rummet hade parkettgolv och det var högt till tak. Det fanns även stukaturer i taket. Jag tryckte på fel knapp då jag skulle tända i badrummet. Det kom en ringsignal som tur var så gick den inte vidare. Signalen är bra för den som är handikappad. Det fanns en stol som man kunde sitta på då man duschade.

Vi gick sedan till Royal Hotels restaurang. Där åt vi snitzel. Sedan gick vi Grodska upp till Europas största medeltidstorg. Där ligger Sankt Mary’s Basilica. Det var gudtjänst så vi kunde inte gå in i kyrkan. Vi lyssnade istället på när de blåste i horn från kyrkans vakttorn. Det gör de varje timma och åt alla väderstreck. Från början var det meningen att hornblåsaren skulle varna för angirpare. Enligt legenden som skapade traditionen ska hornblåsaren ha blivit träffad av en pil från angripare men han fortsatte att blåsa i sitt horn.

På torget ligger saluhallen som kallas Cloth Hall. Vo gick igenom saluhallen. De säljer inte mat men mycket annat.

Vi tittade på lite konst vid saluhallen och vid  en port in till gamla staden. De flesta konstnärerna höll på att packa ihop.

Sedan satt vi på en inplastad uteservering med gasolvärmare. Jag åt en traditonell Krakow ostkaka. Nellie fick in varm choklad.

Vill du veta mer om Krakow kan du surfa till http://krakow.pl/. De har ingen svensk sida men Google erbjuder sig att översätta sidan.

Man kan boka flyg till Krakow  på www.momondo.se

Detta inlägg innehåller länkar till Booking och Momondo.