Gutetåget medeltidsmarknad i Gammelgarn 5/8 2015

Uffe sov ända  till halv elva. Då vi duschat och ätit frukost åkte vi till Hesselby vid Dalhem. Där löste vi biljett till Gutetåget.

Biljettkontoret

Då vi löst biljett gick vi till fiket där Uffe åt kardemumma bulle och jag åt tågrån. De hade även rallarrullar.

Det fanns både 2;a och tredjeklassvagnar.

I Thule stannade tåget  så vi kunde gå av och sträcka på benen för loket behövde släppa ut ånga. Under tiden berättade konduktören Gutetågs historia. Avslöjar inte tåghistorien ifall ni åker turen själva. Kan bara säga att det är go i Gotlänningar som kan få ekonomi i sådant som SJ inte lyckades med.

Sedan kom konduktören och klippte våra biljetter. Tåget stannade och släppte av några passagerare vid Roma kloser innan vi anlände Roma Station. På Roma station stod vi bara en liten stund medan de flyttade loket till andra ändan av vagnssetet så att loket kunde backa oss tillbaka mot Hesselby.

Tåget stannade i Eken. Där fick vi gå av och få oss mer järnvägshistoria. Förutom att eken varit en samlingsplats så har den tjänat som servering en tid. De visade bilder på hur serveringen sett ut. Tycker det hade varit festligt ifall serveringen varit kvar så att vi kunnat kliva upp på en platå i trädet. Sedan åkte vidare till Hässelby.

Sedan åkte vi mot Kräklingbo. Vi läste på informationen och de flesta aktiviteterna i krävde promenad. Uffe hade ont i knät så vi bestämde att vi skulle åka ner till Katthammarsvik. På höger sida då man åker till Katthammarsvik finns en borg som vi besökte första gången jag och Uffe var på Gotland tillsammans.  På Katthammarsviks rökeri tog vi en öl och en laxbatuette. Vi satt på uteserveringen.

Sedan åkte vi till Herrvik. På serveringen i Herrvikshamn hade vi testat första gången vi var på Gotland. Då vi kom till Gammelgarn var det medeltidsmarknad där. Det första som mätte oss var en man som svarvade med en trampsvarv.

De sålde även sylt

Borstar

Vi köpte kalvdans av kvinnan på bilden. Eftersom vi var där sista timmen som marknaden var öppen köpte vi smakerna kardemumma, bittermandel och naturell. Uffe köpte sylt att ha till kalvdansen då vi kom hem till  Riff och Lice-lotte.

Man kunde rida på en oxe. Såg inte att jag stod i en lite myrstack då jag tog bilden

Ässja hade kallnat

Repslagarna hade gått hem

Sedan åkte vi till Ekeby. Jag fotograferade deras odlingsbäddar som kommer att bli ett annat inlägg på bloggen E-U Utveckling.

Lice-lotte hade köpt torsk som hon smörkokte. Sedan tillsatte hon pepparot i smöret. Vi fick stekt bacon att strö på fisken. Till det åt vi sallad och potatis. Det var jättegott.

Jag glömde att skriva om att vi igår hade öl provning av Berlingbo öl. Uffe tyckte medeltidsölen smakade rökt. Jag gillade IPAn.

Lice-lotte ska jobba i morgon så sade godnatt och tackade henne för god mat och en fantastisk gästfrihet. Vi lade oss tidigt vill elva tiden för vi ska resa med Gotlandsfärjan i morgon.