Christians Ö och Fredriks Ö

Uffe hade missat att båten till Christians Ö och Fredriks Ö gick klockan 10. Vi hade tur och hann med båten i alla fall. Det var vita gäss på Östersjön så en del fick användning av de vita påsarna. Det kostade 500 danska kronor att åka  med M/S Ertholm.

M/S ertholm

Det stod en kör på kajen i Gudhjem och sjöng för oss då vi lämnade Gudhjem

kör gudhjem

20160809_100320

Det var mycket folk på båten så vi stod ute. Vi köpte heller inget i serveringen. Guiden Sören Sillehoved berättade att han skulle ha en två timmars guidning på öarna.

20160809_111202

Vi gick upp till kyrkan för att vänta på att alla som skulle med på turen hade samlats. Vi gick förbi campingen. Vid platsen guiden stannade, berättade han att det gjorts en öppning i muren, åt öster, då det fanns en man som gillade att se solen gå upp! De hade huggit in en bild på en ejder i berget på den platsen.

ejder i berget

Flottanläggningen, den första i världen var gjord för att försvara sig mot svenskarna. Vi gick sedan på vandringsleden Langelinje.

langeline christians ö

Många konstnärer har trivts på ön. Även svenska. Det får ni reda på ifall ni går den guidade turen.

Christians ö är en fristående del av Danmark. De tillhör inte någon kommun eller något amt. Den lyder under krigsministeriet och de som bor där betalar bara 7% skatt.

Det finns skola tills barnen går i sjunde klass. Sedan får de lämna ön. Det bor nittio personer på öarna men det är svårt att hitta arbete och komma tillbaka.

Det fanns fina både vildvuxna och väldigt fina trädgårdar på ön trots att det nästan är berg i dagen.

20160809_124353 20160809_124526

Kyrkogården

20160809_123854 - kopia

Vid ett tillfälle då danskarna blev anfallna var kanonerna så rostiga att kulorna landade bara åtta meter från mynningen. Vet ej ifall det var från dessa kanoner.

Det är trångt på kyrkogården som ligger en bit från kyrkan. En måste grävas upp för att en annan ska kunna grävas ner. Det är inte säkert att äkta makar hamnar bredvid varandra.

Vi gick sedan över bron till Fredriks Ö som fått namn efter Christian den V son.

Vy från Fredriksö mot Christiansö

20160809_125111 - kopia

runde torn på Christiansö

Där sålde Sören böcker om öarna. Vi köpte ingen bok utan gick till Gästgiveriet och åt saltsill med rödbetor på rågbröd. Uffe åt stek torskfilé på rågbröd.

sill smörgås med rödbetor gästgiveriet Christiansö

servett gästgiveriet

Sedan var det dags att gå ner till båten. Denna gången satt vi inne i båten. En del mådde heller inte så bra på återresan för båten gick rakt mot vågorna. Det blåste så att det var vita gäss.

Då vi kom i land i Gudhem åkte vi direkt till Verona för att sova eftermiddag. Som sagt sjön suger.

Christians Ö

Uffe var för ovanligheten lite segare än mig så jag gick ner till frukostmatsalen för att hämta kaffe. Jag köpte två olika öl av märket Carlsberg. Sedan försökte jag föra över bilder till bloggen men det strulade.

Vi körde  ner till  Ellas där vi började med förrätt för vi var inte så hungriga. Uffe åt laxsmörgås och jag åt räksmörgås. Jag fick god pesto till min smörgås.

ellas restaurang sandvig Bornholm

20160809_212005

20160809_212602 20160809_212127

20160809_201344

Vi var jätte  nöjda  med maten så vi beställde dessert. Uffe  åt äpplekaka och jag åt chokladkaka. Till det drack vi  kaffe och  likör. Även desserten smakade  bra.