månadsarkiv: juli 2014

Bloggen fyller 3 år

Jag har gjort en skärmdump på sidhuvudet på gamla bloggen.

skärmdump sidhuvud gamla bloggen

Så här såg första inlägget ut.

första inlägget gamla bloggen

På den tiden använde vi mycket Youtube klipp. Kanske något vi ska gå tillbaka till. Jag kommer ihåg att vi hade problem med att det var inte alla hotell som hade WiFi på den tiden.

Jag hoppas vi lärt oss något under de tre år som gått.

Vadstena museum och slott 6/7 2014

Vadstena Klostermuseum och slott  6/7 2014

Uffe hade ställt klockan på åtta men han var lite seg för han börjar bli förkyld.Jag gick upp och duschade. Sedan gick vi till kungasalen där vi åt frukost. Det fanns även mat för gluten och laktosintoleranta.

Kungasalen Vadstena kloster

Vi åt frukost i Kungasalen

Kunga stolarna klosterhotellet Vadstema

Kungastolarna

Vi åkte en runda i Vadstena. Stannde vid en parkering vid en park. Gick förbi Rådhuset och tittade lite på slottet.

Röda Tornet Vadstena

Röda Tornet i Vadstena används till klosterkyrkan. Tornet står kvar på sin plats för klosterkyrkan har inget eget torn. I byggnaden som hänger ihop med tornet finns Vadstenas Turistbyrå.

Rådhuset i vadstena

Vadstenas Rådhus. Tyvärr har det kommit med contianrar på bilden. De har nog använts för igår kväll var det en stadfest i Vadstena.

charmig museekopslvadstena

Charmig museekiosk med information om gamla Vadstena. Det går dock inte att handla i den längre.

Slottet Vadstena

Slottet i Vadstena Sedan gick vi till Museet för att gå på klosterguidning. Klosterguidningen ingick i Kulturpaket som vi köpt då vi bokade hotellrummet. Det hade blivit fel. Museets guidning började inte förrän kl ett. Vi åkte ner till Slottet för i Kulturpaketet ingick även guidning på Slottet. Tjejen i informationen på slottet löste problemet smidigt så vi kom med på elva guidningen.

Slottsbron Vadstena

Guiden tidsenligt klädd på slottsbron. Guiden berättade att slottet från början varit ien försvarsborg men att Gusav Wasas son började bygga om det till slott. Dock hann sonen bli sinnessjuk innan slottet blev klart. Det byggdes dock i sonens anda.

Kabinettskåp Slottet Vadstena

Skryt kabinett Vi fick se sista kungliga sovrummet som tillhörde Ulrika Elionora. Hon bodde i ett hus bredvid för det var kallt att bo i slottet.  Ulrika Elionora är den sista kungliga som bott på slottet. Hon bodde där som änka

. Dukat bord Vadstena slott

De hade dukat upp ett bord med mat som var tidstypisk då det var fest på slottet på medeltiden. Vi gick sedan från festsalen till vapenhuset. Där hade de sparat en liten del av de tre valvbågar som skulle göra det spektakulära kyrktaket rättvisa. Dock häll inte bågarna så de är igenmurade.

Vadstema slottskyrka

Taket i Vadstena slottskyrka

Taket i slottskyrkan

Kyrkan Vadstena slott

Altaret i slottskyrkan

modell av Vadstena slott

Modell av slottet  Sedan gick vi ner i tornet. Så var guidningen slut. Sedan åkte vi tillbaka till hotellet.

Munkars sovsal på restaurangen Vadstena klosterhotell

Det var tomt i matsalen som kallas munkarnas sovsal så vi passade på att fotografera.

Där efter besökte vi Cafét. Vi köpte öl och jag åt en bagette till ölen. Det var ganska kvavt att sitta ute. Ni kan se på bilderna nedan hur fint det är inne i cafét.

Café Vadstena

Vi   Vadstena Kloster Café

Innan jag skriver om kloster museet kan ni se ett Youtubeklipp som jag gjorde från gårdagens tur på Göta kanal

Sedan var det dax att gå på guidning av klostermuseet. Även guiden på klosermuseet hade tidstypiska kläder.

Extriör Vadstena kloster

Guiden började att visa ruinerna utanför. Hon berättade om att det även funnits ett munkkloster. Hon visade var nunnor och munkar kunde prata med varandra och den låda de hade för att lämna över dokument. Bland ruinerna fanns även rester av ett bryggeri och ett bageri. Bryggeriet hade en kapasitet på 1200 liter per sats. Det fanns även ett avlopp ut i Vänern. Tilldelningen var 2,6 liter per dag och person. Klostret var från början byggt  som slott för drottning Blanka och hennes gemål. Heliga Birgitta var utsedd till att lära drottning Blanka svenska och svenska traditioner. Drottning Blanka kom från Belgien.

Guode på klostermuseet

I detta rum samlades nunnorna. Rummet har en speciell akustik. Sedan gick vi upp en våning. Där fick vi se hur en nunnas rum kunde se ut. Tyvärr blev bilden rummet för mörk för att publicera.

heliga Birgitta Vadstena kloster

Bilden ovan är en dotter till heliga Birgitta som också var nunna. Det var inte den dottern som förskingrade.

Heliga Birgittas relik på museet

Heliga Birgittas relik i museet. Det finns även en relik i kyrkan som ni kan se längre ner i denna blogg. Tyvärr var det mörkt i relikrummet så bilden blev mörk.

Nu var Uffe trött på kultur så jag gick till klosterkyrkan själv.. På bilden ser ni altaret.

Heliga Birgittas Relik i Vadstena slottskyrka

Detta är den bästa Heliga Birgitta reliken. Den innehåller bland annat hennes huvud. I kyrkan hade jag inte guidning. Nere i Rom ordnade de med så att det bara var skelettet som de skulle ta med till Sverige. En del reliker försvann på vägen för att de resande skulle få mat.

Modell av Vadstena klosterkyrka

Modell av kyrka. Då det var nunnor så gick de på en bro från klostret till kyrkan. Nunnorna satt på en läktare i kyrkan som nu är borttagen. Läktaren finns med på modellen. Innan vi åkte söderut tog vi en öl på Kloster hotellets uteservering. Vi stannade och fikade på ett café till stugbyn till Isaberg. Sedan åkte vi vidare till kusinträff i Glimminge Plantering. Min kusin Boel har byggt nytt och det hade blivit så bra med utsikt över Skällderviken . Vi hade en trevlig kväll med god mat. Jag misstänker att laxen kom från Kajs rökeri. Vid elva tiden åkte Eleni, Uffe och jag till Skånes Fagerhult. Uffe skulle ju jobba tidigt på morgonen. Vi har haft en helt underbar helg.

Booking.com

Göta Kanal 5/7 2014

Göta Kanal och Vadstena Hotell 5/7 2014

Uffe gick upp duschade och kokade kaffe. Jag kände mig lite jetlaggad för jag hade de senaste dagarna jobbat till klockan halv åtta på morgonen. Idag hade vi ställt klockan på sex. Vi lämnade Sjöfågelvägen klockan kvart över sju. Vi körde E4:an till Ödeshög. I ödeshög stannade vi och fikade.. Jag valde äpplekaka till fika. Uffe valde detta wienerbröd

. Urres Wienerbröd

De hade smutsiga bord på motellet i Ödeshög.

Sedan körde vi till Berg. Parkerade Lexusen på parkeringen för kanalturiser. Vi var där i god tid så vi hann kolla på slussarna ner till Roxen . Dessa slussar kommer inte Ceres som vi ska åka med gå igenom.

Vy från Berg ner mot slussarna vid Roxen

Vy från Ceres hamnplats mot roxen. Där är den brantaste slussen som heter Carl Johan.  Den slusstrappan får vi inte åka.

Bergs vandrarhem med minigolfbana

Vandrarhemmet i Berg som hade en kul minigolfbana

Vid kvart över elva kom bussen som vi checkade in på för att åka mot Borensberg. Innan vi kom till Borensberg stannade bussen på Brunneby gårds Musteri. Det första de vi fick provsmaka var svartvinbärs saft. Tycker det är konstigt att ett musteri inte låter gästerna prova äpplemust. Äpplemust är en fantastisk produkt utan tillsatser. Vi köpte inte någon must för vi kan köpa Kulla must som är vår lokala must. Bussen tog oss sedan vidare till Borensberg. Där vi checkade in på båten Ceres. Vi blev placerade vid borden. Vi hade tur att det var fint väder så man kunde vara ute för vi fick sittplasen närmast mittengången. Ceres gick först ut i sjön Boren för att vända

Bro öppning på väg in i slussen i Borensberg

Denna bild visar broöppning  då vi är på väg in i första och enda  slussen i Borensberg. En lyft på två decimeter.

Lusthus vid "styrmans fasa"

Detta lusthus har avbildats som frimärke. Lusthus ligger vid den kanalkrök som kallas ”styrmans fasa”

En utav två akvedukter Göta Kanal

I skolan lärde vi att det bara fanns en akvedukt den i Hoverud. Nu kan vi plussa på med två akvedukter på Göta kanal.

Akvedukt på Göta kanal

Bilden ovan föreställer den andra Akvedukt enpå Göta kanal.

Vi missade att det inte serverades mat förrän 14.45. Uffe valde lax och jag valde Wallenbergare till middag. Snacka om att vi vara hungriga då vi äntligen fick vår mat.

cykelbana Göta Kanal

Fåren som håller fint på kanalbanken

Längs Göta Kanal finns det en cykelstiig. Den stigen användes tidigare för att dra fartygen med. Läng med cykelstigen fin det färistar för fåren. Det är fåren som håller rent från sly längs

kanalbanken.

Tidigare omlastningshus för choklad

Detta blå hus var tidigare omlastningshus för choklad. Numera är det kafé.

Slussar Berg

Nu har vi kommit till slutet på resan Bergs slussar och Oscars sluss.

Ceres Göta kanal

Nu har vi kommit  i land i Berg. Vi har tidigare åkte med Ceres mellan Karlsborg och Sjötorp och Sjötorp- Karlsborg.  Det verkar som slussarna i denna delen av Göta Kanal är mindre för det gjordes av med en del trä fendrar under resan.

Vi åkte över Fornåsa till Vadstena. Vi hade i förväg bokat hotell på Vadstena kloster. Där fick vi rum nummer 103 i ett annex som hette Klostergården. Eftersom vi kom sent missade vi välkomstkaffet annars ett trevligt innitiativ från hotellet. Vi gick lite fel genom kyrkogården då vi gick till vårat hotellrum men till sist hittade vi rätt. Rummet var trevligt inrett.

Sängen på Klostergården Vadstena kloster

Sängen på Klostergården

Uteplatsen på Klostergården

Altanen som vi aldrig hann testa

Nått för laptoparna?

Interiör

Skrivbord klostergården

Skrivbordet fast det går att använda chiffongen och sekretären att ställa laptoparna på

Uffe skålar för 10 är tillsammans

Vi var sena till välkomst drinken. De var justa och lät oss få Välkomstdrinken innan middagen. Till välkomstdrink fick vi Kava. Det blev trevligt för vi fira 10 år tillsammans För tio år sedan bjöd Uffe mig på en Sundsbusstur. Det var en speciell tur. Personalen stod och välkomnade oss ombord. Sedan åt vi skaldjur. Sundsbussen var även inne och snurrade i Norra hamnen i Helsingborg. Mats Lönn på Kajplats 10 höll på att tappa ögonen. Sedan åkte båten ner till Ven. Vi hade tur att det inte blåste. De som åkte turen efter hade otur att det blåste så de fick bli kajseglare. Det var även dans till levande musik. De hade dukat med linnedukar. Det var så levandes grannt.¨

Vi fick en jättegod sparrissoppa till förrätt. Matilda som serverade förklarade hur den var tillagad.  Hon var jätte duktig på service. Sedan åt vi röding med musslor och svartrotspuré. Vi drack vitt vin till maten. Till dessert fick vi chokladmousse med raberb. Middagen var superb. Sedan gick vi hem till hotellrummet där vi drack ett glas rödvin innan vi lade oss.