månadsarkiv: november 2022

Club Social de la Manzanera

Måndagen 31/10

Halloween parad

På kvällen åkte vi in till Plaza de la Constitucion i Torrevieja. Åk i god tid för det är inte lätt att hitta parkeringar. Där är det Halloween parad på deras Allahelgons afton. Sara, barnbarnen och jag besökte deras allahelgonsfirande 2016. Då var det lugnare. Jag har gjort två youtubeklipp från firandet i år. Det är  filmat nere i centrum.

Sedan gick vi till nattmarknaden. Hittade inget att köpa så vi gick till tivolit. Jag och Uffe har inte testat det nya pariserhjulet så det blev en provtur.

Tisdag 1/11-22

Castillo de Lorca

Uffe hade ont knät så vi åkte ner till Castillo de Lorca. Castillot ligger högt över Lorca. Det var serpentinväg upp. Uffe hade egentligen tänkt vi skulle ha ätit inne på borgområdet men den serveringen låg vid utgången. Så vi åkte upp och åt på hotell Parador där vi åt på restaurang Helios istället. Jag åt pumpasoppa med Krutonger och Uffe åt lokal skinka. Egentligen hade vi beställt tvärt om men vi bytte tallrik med varandra då maten kom in.

Sedan körde jag ner bilen till parkeringen till borgen. Den backen var för brant för Uffes knä. Uffe orkade inte med att gå visningar på Torre del Espolon, judiska kvarteren och Torre Alfonsina. Jag hoppade också på visningarna för det kommer kanske ner gäster som jag kan gå på visningar med en annan gång. De hade halloweenpyntat vid entréen

Vi gick förbi Torre del Espolón mot lekplatsen. Där var Uffe trött och satte sig för att vila. Jag gick vidare en snirklig gång så jag kom till fontänen. Det var torrt i fontänen idag.

Sedan gick jag förbi Espaldon muren. Den delade av  den militara och civila sidan av borgområdet. Det växte granatäpplen längs vägen. De verkade inte bry sig om att skörda dem.

Vid Espaldón cisternen gick jag ner till arkeologihörnet.

Gick sedan förbi den stora cisternen mot den judiska delen och hotellet som vi tidigare åt på. Där kom jag inte in för jag hade inte löst biljett dit. Jag tog ett foto på  området då vi åt på hotellet. Där finns bland annat judiska kvarter och synagoga .

Gick sedan upp för en stig så att jag kom till vad som de till engelska översatte tilll the ovens. Byggnaden var låst så jag kom inte in.

Fortsatte upp till Torre Alfonsina. Det var guidning inne på borgområdet så det blir bara en bild på tornets utsida.

Hemma i Torrevieja åt vi på My Dream 2.

En riktigt trevlig dag

Onsdag 2/11-22

Las Lagunas nationalpark

Uffe körde mig upp god tid till klockan till Las Lagunas nationalpark. Jag hade tidigare i veckan anmält mig till promenaden som arrangerades av Mas Amigos. Tina prickade av oss efterhand som att vi droppade in. Vi gick längs sjön till vi kom till ett fågelskådarställe. Jag tillhörde dem som gick ner för att se om det fanns några fåglar.

Vårat mål efter cirka fem kilometers vardring var El Bosque som drivs av en skåning. Där dukade de upp långbord för trettio personer. Själv beställde jag kyckling. Det blev även kaffe på maten. Satt tillsammans med en man från Staffanstorp och hans kompis med fru från Lomma. Mannen var från Örkelljunga och frun från Markaryd. De hade sommarstuga i Boarp så de saknades inte samtalsämnen.

När vi på sydeuropeiskt vis njutit av maten gick vi en kortare väg tillbaka till parakeringen. Vägen tillbaka var bara cirka tre kilometer.

Ringde till Uffe han kom och hämtade mig.

På kvällen lagade jag till en vegetarisk soppa på tomat och kikärtsbullar.

Tordag 3/11

El Campello

Åkte igod  tid upp till flygplatsen i Alicante. Kristina med familj kommer för att fira Fridas 30 årsdag. De hade lurat Frida att de skulle på något som var mera som en vandring. Då vi kom upp stod deras taxichaufför med skylt Björn Hultmark. Jag hade också gjort en skylt men den skrynklade jag ihop och lade i väskan. Kristina, Frida Hampus, Emma, Björn och barnen flög med SAS. Deras plan landade en kvart innan Simons och Jonnas Norweigan plan. Simons taxichuaför ville inte uppge till vilken adress de skulle till förrän Simon d ök upp.

Vi körde sidan upp till El Campello där de hyrt en jättefin villa. De hade egen pool, garage och jätte fint kök. De hade fyra dubbelrum med dubbelsängar i varje rum. Vi gick sen ner till stranden där vi åt på en restaurang.

Fredagen den 4/11-22

Åkte upp till marknaden för att handla grönsaker. Sedan hade jag tänkt gå upp till Leroy och köpa insektsklister. På vägen dit hittade jag en china market där hittade jag inget insektsklisterpapper. Istället hittade jag en toapappershållare, hink och tejp. Uffe körde sedan upp mig till Leroy. Där köpte vi istället för insektsklisterpapper en elektrisk sak som skulle både hålla borta möss, råttor, kackelackor och andra insekter. Nu får vi bara se om den fungerar. I så fall får Uffe ha med sig en sådan för att hålla borta mössen.

Hann även med en runda på stranden.

Lördag

Kristina kom på besök

Vi hämtade Kristina på busstationen i Torrevieja vid 12-tiden. Hon hade då både åkt tåg och busss från El Campello. Hon började med husesyn i vårt radhus. Sedan åt vi lite läskande frukt. Det blev även kaffe och glasstårta. Sedan visade jag Kristina poolen innan vi gick till stranden.

Idag fyller Frida 30 år. Innan vi åkte upp till Alicante fick Kristina smaka på spansk öl och skinka. Vi åkte förbi Karins lägenhet som hennes dotter Pia nu äger.

Vi firade Fridas 30 års dag på en italiensk restaurang i Alicante. Frida hade egentligen tänkt någon tapasrestaurang men vi hittade ingen som hade öppnat för kvällen. De hade jätte god mat på den italienska restaurangen Italiano. Jag åt tonfisk. Vi hade en trevlig kväll.

Söndag 6/11-22

Åkte upp till Calpe. Innan vi kom till Calpe at vi en jätteläskande Citronsorbet på Villa Bandida. Vi hade först tänkt vända då vi såg deras tomma uteservering. De visade oss en mysigare servering en trappa ner där vi åt sorbet.

Club Social de la Manzanera

Sedan förtsatte vi vidare till La Muralla Roja Loft, Edifici Xanadú och Club Social de la Manzanera. På La Muralla Roja Loft kan man boka rum och Edifici Xanadú är ett bostadshus. Den röda byggnaden är La Muralla Roja Loft

Den gröna byggnaden är Edifici Xanadú som har Ricardo Bofill som arkitekt

Nere vid strandkanten finns resterna av Club Social de la Manzanera. Det var på 1970-talet en rekreationsanläggning. Idag har havets vågor har gått hårt åt denna badagade skönhet. Det finns mycket klotter bland ruinerna. Det finns planer på att bygga upp anläggningen igen.

Från Socail club kan man se klippan Penon de Ifach.

Ideen till utflykten fick jag från Facebooksidan sedvärdheter i Torrevieja  en sida som jag verkligen kan rekommendera

Då vi kom hem fanns det två citroner som vi testade att göra citronparfait av men den blev inte lika god som den vi åt tidigare idag.

Måndag 7/11-22

Hemresedag

Vi hade ställt klcokorna på 03.30 men jag sov dåligt så jag gick upp innan klockan ringde. Hade laddat kaffekokaren kvällen innan så frukosten var snabbt avklarad.

Uffe släppte av mig på Alicantes flygplats. Han följde inte med in för det var många som släppte av resenärer. När jag hämtat ut mitt boardingcard mötte jag Simon och Jonna. De hade åkt taxi till flygplatsen. De hade en väska att checka in. Jag checkade inte in väska för jag har en uppsättning sommarkläder i Torrevieja och en hemma i Sverige.

När vi gått igenom säkerhetskontrollen åt Jonna och Simon frukost. Jag drack en uppiggande kopp rykande varmt kaffe. När det var dags att gå ombord hade jag A på mitt boardingkort så jag fick gå ombord innan Simon och Jonna. Vet inte vad som ska till för att få ett A i boardingkortet. Jag har aldrig tidigare fått A i boardingkortet.

Tack Norwegain för att jag fick plats 31F. Det är vänster fönsterplats längst bak i planet. Vi skulle ha startat 07.00 men vi var lite sena så vi lyfte inte förrän 07.14. Planet gick ut över medelhavet. Såg för första gången en soluppgång. Jag har sett många solnedgångar då jag mesta delen av mitt liv levt vid Sveriges västra kust. Det var vackert med soluppgång från flygplan. Det låg morgondimma en bit ut i havet.

Drack ytterligare en kopp kaffe på planet.

Halloween party

Måndag 24/10

Vi åkte in till Mas Amigos kontor. Där anmälde vi oss till en Halloweenfest på Carlos. Sedan åkte vi upp till Milar i Torrevieja. Där köpte Uffe in ny mus till sin dator. Den gamla hade slutat fungera. Inte långt därifrån låg Ecoparque Torrevieja. Där kan man källsortra sina sopor. De flesta hade nog inte sorterat rätt under helgen.

Tisdag 25/10

Åkte till Matboden som har svenska varor. Där köpte vi sista paketet Zoegas Skånerost så det blev ett kaffepaket Arvid Nordqust också. Då vi åkte hem åkte vi förbi Gran Bazar el Zoco. Senare på eftermiddagen åkte vi upp och handlade bland annat grillkol, bricka och sybehörslåda. Ska sätta hank på mina handdukar så att jag kan hänga upp dem. Det tråkiga jobbet kommer nog att ta ett par dagar.

Efter stranden grillade vi choritzo på altanen.

Onsdag 26/10

Gick in till stan för att trycka pengar på Bank Sabadells automat. Passade även på att göra ett besök i saluhallen – La Plasa Mercado Central. Där såldes bland annat kött, fisk, grönsaker, bröd och väskor. Det finns lediga platser för den som vill skapa något eget i saluhallen.

Efter stranden åkte vi upp till Bazar el Zoco för att köpa olja till att smörja grinden och tv kabel. Nu kan vi se på en stor plattTV istället för en liten dataskärm.

Vid femtiden gick vi ner till restaurang La Ola. Uffe åt pizza och jag åt Kebabmusacka. Den var god det fanns både zuccini och potatisplanta i kebaben.

Vis sju tidne på kvällen kom rörmokaren. Han skulle fixa inkoppling som behövs så att vi kan få diskmaskinen levererad  i morgon. Han var en räddande ängel. Hjäpte oss med att rätta till så att det inte läckte från avloppsrören i vaskskåpet. Varmvattenberedaren släpper ibland ut vatten. Det sa han att vi kunde fixa genom att leda vatten i en slang till vasken. Det är en del som är annorlunda här i Spanien i Sverige sitter motsvarande ventil på toppen av varmvatten beredaren. Han kollade även duschen i badrummet. Det gick inte att lösa så att vi får vatten från lilla duschmunstycket. Han rengjorde det stora duschmuntycket så nu kommer det mera vatten när man duschar. Jag fick hans visitkort. Förutom att han är rörmockare så är han elektriker.

Senare på kvällen skruvade jag av filterna på kranarna. Det fanns en del kalk och grus så nu ska det nog rinna lite bättre ur kranarna.

Torsdag 27/10

Vi var rädda att diskmaskinen inte skulle levereras förrän på kvällen. Vid halvtvå tiden var diskmaskinen på plats och tvättmaskinen flyttad. De tog med sig torktumlaren som vi ändå inte hade någon nytta av.

Uffe åkte upp till Bazar el Zoco för att handla slang till varmvattenberedaren. Så nu rinner vattnet ut i vasken.

Vi grillade benfria kotlettskivor på kvällen

Fredag 28/10

Vi åkte upp till fredagsmarknaden. Där handlade vi en del frukt och grönsaker. De hade färgglada återvinningsigloo på parkeringen. Hoppas de fyller dem då marknden stänger.

Sedan gick vi rakt ner till stranden. Vi brukar lägga oss längs muren nedanfför Calle Norewega. Det är mest ryssar eller Ukrainare som ligger där. Vi hör inte skillnad på språket.

Lördag 29/10

Vi har sovit dåligt. Kanske beror det på värmen. Varje kväll tänker vi att vi ska starta värmepumpen för att kyla ner sovrummet. Det glömmer vi tyvärr bort så det är ganska varmt. Ibland går någon av oss ner och sover på soffan. Är ytterdörren stängd så hör vi inte ifall grannarna sitter ute och festar. Det ska visst också va varmt i södra Sverige.

Det fösta jag gjorde var att ringa Brorsan. Läste i Hd att det varit inbrott i hans by men det var inte hos honom det varit inbrott.

Uffe var lite trött så  jag gick själv till stranden. Denna gången badade jag på stranden nära restaurang 222. Jag simmade ut. Revet där jag trampade på en död havsborre för många år sedan fanns kvar. Jag satte inte ner någon fot. Jag dök heller inte på revet.

På kvällen åt vi sparrissoppa som jag lagat enligt Arla recept. Senare åt vi kött och kålstuvning.

Söndag

Var uppe på Carrefur. Uffe handlade bakelse för jag hade namnsdag

Uffe hade ont i sitt knä så jag gick en promenad till  Plaza de Sevilla. Där finns förutom en park, lekplats och boulebanor.

Sedan gick jag till bar Roseleda. Där satt bara ett par vid ett bord. Poolen var tom så jag gick vidare till Los Frutales. Det var länge sedan jag gick där. Hade svårt att lokalisera mig.

Plötligt så hörde jag göken. Det var i söder det betyder döder gök. Det hade jag och Uffe hört några dagar tidigare. Vi undrade om vi hörde rätt. Det  visade sig vara en dam som gick runt med lätet som en gök.

Halloween party

Vi hade då jag skulle ta ut pengar på uttagsautomaten på bank Sabadell på Triton  sett en Carlos till. Vi gick på den Carlos Bar som läg närmast på Santa Petra. Det var den Carlos som låg närmast. Vi kom i god tid så vi hann med en Martini innan de andra kom. Tog några bilder innan de kom. Det är inte alla som vill vara med på bild.

Det där med dresskod är lite svårt. En del var halloweenutklädda andra inte, Vi tog en mellanväg och klädde oss svart. Vi satt med ett norskt par. Han hade boende i Sverige. Han hade startat en varndringsgrupp för många år sedan. Jag klickade gilla på vandringsgruppens Facebooksida.

Vi fick välja mellan fisk och kött. Kötträtten var gulasch som vi tyckte smakade jätte gott. Det ingick både förrätt dricka och  desert fär fem euro. När vi ätit så spelades det upp till dans. Uffe hade ont i knäet så det blev inte mycket dans. Vi tog en irish innan vi gick hem. En rikigt trevlig kväll.