månadsarkiv: maj 2022

Parque del la Naciones 220501 och hemresa 2200502

Idag gick jag en promenad till Hotel Masa. Gick in, har aldrig varit inne på hotell tidigare. Det blir bra om jag skulle få så många gäster att de inte ryms mej hos i lägenheten.

hotell masa innergård

hotel Masa innergård

trappor ner till stranden

Trappor ner till stranden

När jag kom hem städade jag.

Det var 28 grader varmt men det såg ut som att det skulle bli regn. Tog jackan med mig och gick till parque del la Naciones. När man kommer in i parken så hör man massor av fågelläten. Det finns bland annat höns, påfågel, svanar och duvor i parken. Där fanns boulebanor men det har nog inte spelats boule där på flera år.  Det finns en ö i en damm som är formad efter Europa. Det är bara fåglarna som har tillträde till ön. Trodde denna lilla sköldpadda var staty men efter ha kollat en längre stund så rörde den på sig.

sköldpadda på sten

Sköldpadda på sten

Dessa rör inte på sig.

djurstatyer på stenar

Djurstatyer på stenar

karta över ön i dammen som är formad som Europa

Pa vägen hem gick jag förbi El Paso. De ska spela schyst musik på helgerna.

Gick och la mig tidigt för jag skulle upp kl 4.15 för att hinna med att lämna in hyrbilen på Alicante flygplats innan jag tog flyget till Kastrup.

Skylt på hiss att man inte kan köra in med bil.

Rolig skylt på hisssen på flygplatsen

Det gick snabbt på Kastrup för jag hade inte checkat in något bagage. När jag kom till Kastrup tog jag Öresundståg till Helsingborg och sedan buss 10 till Örkelljunga för att byta till Skånes Fagerhults bussen. Ska börja ett nytt jobb som kundvärd nästa vecka. Det ser jag fram emot, det innebär mycket resande.

Valborgsmässoafton minigolf 220430

Fötterna behöver vila. Jag har fått en blåsa under högertås trampdyna.Så det blev att jag kollade på sådant som jag blivit efter med på intenet.

I Torekov går man ner och badar vid tio tiden. Gick ner för att kolla men det verkar inte som att de har denna tradition på Playa los locos. Kanske går de ner tidigarae och badar.

Hade tänkt slutföra spolningen av altanen men det stod en grå Volvo utanför så jag får vänta med spolandet.

Hade inte koll på om det händer något speciellt idag när det är Valborg här nere så jag gick ner till Nordic café och brasseri. De kände inte till något Valborgs firande. Beställde kaffe och ett wienerbröd. Sedan gick jag ner och lade mig på gräset vid stranden nedanför restaurang 222. Jag har nu testat att ligga på både sandstrand och klippor. Gillar gräs bäst. Passade på att ta ett dopp innan jag gick hem.

Då jag kom hem var Volvon borta. Det blev till att spola bort resten av Saharasanden. Sedan blev det en snabbdusch.

Har läst på Facebook att det spelas minigolf kl 16.00 på Mini Golf Las Salinas. Den minigolfbanan låg inte långt ifrån där jag och Uffe bodde i höstas. När jag kom dit hade jag glömt ta ut pengar. Gick mot stan där jag hittade Caixa bank. Det kostade 5 Euro att spela. Normalt kostar det 4 euro men så har de priser denna kväll. Jag hamnade i ett lag med ett yngre par som hade ursprung från Ukraina och en kvinna som var från Spanien men var gift med en norrman,  Idag gjorde jag min bästa golfrunda ever ändå blev jag sist. Det var en lätt bana. Hade bara två slag på en del hål Jag hade bilen med mig så det blev en alkoholfr öl innan jag åkte hem. Det blir nog till att ta med Uffe på bangolf i vinter.

När jag kom hem åt jag middag uppe på taket. Det var för svalt och skuggigt nere på altanen.

Stads besök 220429

Ni tycker kanske att jag promenerar mycket men det beror på att jag behöver träning inför att jag och min syster ska bestiga Kebnekaise i sommar. Började dagen med en promenad upp till marknaden. Jag är inte så bra på att handla så jag gick hem igen. På vägen hem mötte jag denne väktare i en mur.

Väktare i mur

Passade på att handla på Consum innan jag kom hem.

Nu har vädret blivit bättre så jag kunde fika på taket. Passade på att deklarera för jag åker hem den 2:e som är sista dagen för att lämna in sin deklaration. Uffe ringde också och hörde hur det var med mig.

Gick ner till stranden solade en timme innan jag tog ett dopp och gick hem.

Började att spola altanen men en Gardenakoppling gick sönder så jag åkte till olika gardencenter men de hade inte kopplingar. Kom på att det fanns en byggmarknad på Habaneras så jag åkte dit. Köpte två olika dimensioner av kopplingar så att skulle slippa åka dit en gång till denna fredag kväll. Byggmarknaden hette Leroy Merlin. De hade jättehjälpsam personal.

Då jag kom hem hade jag tappat lusten för att spola altanen. Tänkte öppna en flaska vin, och laga middag. Hade ingen korkskruv så jag gick till andra Consum. Där hittade jag en designad korkskruv för 4,5 euro. Den hade vunnit 1Prix France bland korkskruvar.

desingnad korkskruv

Designad korkskruv

Sedan gick jag sjösidan in till stan för att kolla båtar. Tyvärr var det låst så man kunde inte gå på bryggorna och kolla på drömbåten. Gick även sjösidan hem och kan konstatera att den hela tiden förändras. De skulle visst frakta dit sand för att det skulle bli bättre ständer.

Innan jag gick hem gick jag förbi det som var Waynes bar men där var inte mycket liv nu för tiden. Skulle istället ha gått till Rosaleda där de har livemusik men det visste jag inte.

Hade fått en blåsa under höger trampdyna så jag får väl ta det lugnt med promnader de sista dagarna.

Ikea Murcia 220428

Blev väckt vid halv sju tiden av att Sonja ringde från jobbet. Jag sa att jag inte kunde jobba för att jag är i Spanien. Hon önskade mig trevliga dagaar. Sedan somnade jag om.

Idag fick jag äntligen fiber. Nu ska det surfas. I Spanien gräver de inte ner fibern utan de har luftledningar. Instsallatören fick borra hål i väggen för det fanns ingen kanal. Jag valde Vegafibra. Jag fick belala 100 euro för installation och 8 euro för de dagarna jag här nere. Nästa gång så kontaktar jag dem senast 48 timmar innan så har jag fiber när jag kommer ner.

Stolpe med fiberkablar

Från denna stolpe får jag fiber

Jag hann äta frukost och konstatera att jag inte kan städa på soltaket för det är alldeles för blött där. Bestämde mig istället efter att fått fiber för att åka till IKEA i Murcia. Det stod något om att de hade IKEA i Alicante men det verkar vara mera på planeringstadiet. Det finns beställningsställen här i Torrevieja området men jag vill ju känna och klämma på sakerna.

Google Maps tyckte jag skulle åka ända upp till Albaatera och sedan ta väg A7 ner till Murcia. Jag åkte istället CV954 till väg CV95 och sedan på A7. Det fanns varingsskyltar som varnade för vattenplaning och att det stänkte upp fukt från vägbanan som gjorde att det ibland var dålig sikt. Det var så fuktigt att man inte såg topparana på berget. I dalgångarna var det bördigt. Följde inte riktigt Google Maps inne i Murcia så jag hamnade i en rondell som jag tror hade minst 5 filer. Det var spännande men jag kom i alla fall ut ur rondellen.

Ikea Murcia

På Ikeá handlade jag bland annat täcken, kuddar, grytor, postatisskalare och sax. De erbjöd mig hjälp med självscanning. Jag hade tänkt äta den berömda korven som de har utanför kassorna. Där hade de inte någon som hjälpte mig att trycka på beställningstavlan. När jag kom till att vad jag tror var att man skulle fylla i sitt skattenummer gav jag upp. Gick upp i restaurangen och bestämde mig för att ta den dagens rätt  som bestod av fisk. Det var  lax och broccoli. Drack lingondricka till maten. Tyckte den smakade utspädd. Ja och så klart tog jag kaffe på maten innan jag åkte tillbaka till Torrevieja.

dagens rätt var lax

Dagens rätt Ikea Murcia’

Ikea tar hand om de små. Det fanns detta typ amningsrum och ett skötrum för de minsta på Ikea  Murcia.

Föräldrarum Ikea Murcia

Det hade klarnat upp då jag åkte hem från Murcia så på kvällen tog jag en promenad norr om Marbella. Någon hade planterat ökenväxter i slänten. Det fanns gott om blommor som trivs att växa där det är kargt.

ökenväxter i slänt

Ökenväxter i slänten

En handikappvänlig strand.

En sover så gott eftet en kvälspromenad

Shoping 220427

Rostade bröd i ugnen till frukost. Då jag tittade på vädret så visar det att det ska vara mulet och en del regn idag. Så idag blir det till att fixa en del ärenden och shopping,

Såg att det fanns en secondhandbutik på gångavstånd så jag gick dit. Butiken hette Atocateja men den verkade mera vara som en outlet för elektronik. På vägen hem hittade jag en outlet som hade min soffa i skyltfönstret. Gick in flr att kolla efter bäddmadrasser. Jag behöver sådana till båda sängarna.

min soffa i skyltfönstret på en outlet

Min soffa i skyltfönstret

Sedan åkte jag net till Salars advokatkontor för att hämta mitt köpekontrakt för radhuset.

Åkte sedan till bank Sabadell för jag hittade en räkning för områdesavgiften som inte var betald och så hade jag inte täckning på kontot då de skulle dra Suma (lokala fastighetsskatten). Det var så lång kö att jag gav upp. Åkte hem och betalade räkning till området. Får åka till Suma kontor i morgon. Suma skatten är en lokal skatt som man betalar till Torrevieja. Den skatten verkar man inte behöva fylla i någon skattsedel som man behöver för den statliga fastighetsskatten. Passade även på att betala husbilen som vi kollade på i Trollhättan i helgen. Den ska hämtas i nästa vecka.

Därefter åkte jag till Vegafibras kontor för att beställa fiberinstallation. De kopierade mitt pass för jag hade inte mitt NIE dokument med mig. De kommer i morgon för att installera internet.

Habaneras

Åkte hem för att fika innan det var dax att åka upp till köpcentrumet Habaneras. Jag hittade en torkställning. Sedan gick jag till Carefur. Där köpte jag en bäddmadrass, två kuddar, tallrikar och skärbräda. Det är en hel del som behöver inhandlas när man köpt bostad i Spanien.

När jag kom hem så stekte jag grönsker som jag åt till serranoskinka. Skulle koka äpplemos men grytorna från sverige fungerade inte på induktionshällen. Så det blir till att köpa nya grytor i morgon. Nöden har ingen lag så jag gjorde äpplemos på stekjärnet. Det gick riktigt bra!

Tele 2 skickar sms om att jag förbrukat många gigabyte denna månaden så det blev inte så mycket youtube tittande i kväll.

Mot Torrrevieja 220426

Det blev till att gå upp tidigt för jag skulla åka med fösta bussen till Örkelljunga. I Örkelljunga bytte jag till line 10 mot Helsingborg. Den linjen körs med dubbeldäckare. Det var inte så mycket folk så jag behövde inte sitta där uppe. Mycket folk var det däremot på Öresundståget till Kastrup. På Kastrup checkade jag in i automaten. Jag hade missat att man inte fick ha någon väska när man hade C biljett. PÅ Norwegain var de lite otydliga var man skulle gå för att betala extra för väskan. Det löste sig till sist. De gjorde att jag kunde komma snabbare genom säkerhetskontrollen.

Jag han med en fika  innnan jag gick till gate A18. Där mötte jag Anne. Anne är uppvuxen i det hus som Uffe äger. De hamnade på sätet framför mig.

Det tog lite  tid innan jag fick ut hyrbilen en Fiat Panda. De ville jag skulle ta en extra försäkring men det ville inte jag. Jag kommer att köra runt i en liten vit Fiat Panda

Min hyrbil Fial Panda

När jag satt på planet kom jag  på att nycklarna ligger kvar på skrivlbordet. Så det blev till att åka till en låssmed som hjälpte mig att komma in. 120 euro fattigare. Sedan åkte jag till Consum för att handla. Det är gångavstånd till två Consum men nu skulle jag ju handla upp för jag har ju inte varit här sedan i början på december.

Lagade till rostade potatis, lök , zucini och tomat i ugnen. Till det åt jag choritzo. Det smakade suberbt.

Under tiden jag lagade middagen åt jag chokladkex. Tappade några i golvet så jag tog med de kexen till fåglarna då jag gick en promenad vid sjösidan av restaurang 222. När Sara var liten såg detta hus anskrämligt ut. Det hade fått stormskador då havet hade rullat in.

hus med utsikt över stranden

Detta hus har verkligen fått en ansiktslyftning

När jag kom hem kollade jag på en del Youtubeklipp innan jag gick och la mig.