månadsarkiv: december 2022

Bucketlist 2023

En av mina kära traditioner är att varje år göra en bucketlist. Ni kan läsa mina tidigare bucketlists på https://blogg.semmester.se/?s=bucketlist. I år har jag och min syster besökt Kebnekaise. De tog sin tid att ta sig upp. Syrran var själv på toppen och skapade denna film  och det blev ett blogginlägg.

På punkt fyra hade vi två resmål. Jag tyckte vi skulle åka till Kebnekaise. Uffe ville åka till Mönsted kalkgruva. Tyvärr har vi inte kommit till kalkgruvan i år för att då vi åkte förbi när vi var på väg till spanien fick man inte gå in där för fladdermössen  i kalkgruvan är skyddade.

I våras köpte jag en husbil. Det kommer nog bli en del kortare resor med den. Det är en Detleff med Fiat motor. Jag har även varit två gånger i Torrevieja detta året. Jag och Kristina åkte med husbilen då vi var uppe i Kebnekaise.

Vår Bucketlist 2023

1. Bali

Jag och Uffe har besökt Borneo. Där var fantastiskt. Hoppas man inte blir besviken på Bali trotts uppskruvade förväntningar.

2. Son Doong i Vietnam världens största grotta

Vi brukar varje semester besöka grottor ifall det finns någon på det turistmålet vi är på.

3.Jokkmokks marknad och ett besök i ishotellet

Vi bokade denna resa med ett bussbolag för några år sedan. Resan blev tyvärr inställd på grund av för få deltagare. I år är det  en digitalmarknad mellan den 3-5 februari. Även förra årets marknad var digital.

4. Mønsted Kalkgruber (kalkgruva)

Uffe vill åka till Mønsted Kalkgruva som är världens största. Varje timma visas ett ljusspel, där kalken och gruvornas historia avspeglas i vattnet en bit in i gruvan. Fladdermössen trivs även i gruvan.

Mønsted kalkgruva

5. Kinesiska terrakotta armén och kinesiska muren

Blir kanske om man åker transsibiriska järnvägen

6. Machu Picchu

Då man ändå är där blir det nog vandring på inkaleden.

7. Jaga ”big five med kamera” i Africa

Kanske det förutom att fotografera djur hinns med en tur till kapstaden och tågtur till Viktorafallet.

8. M/S Quest

Detta fartyg har ibland legat vid kajen i Helsingborg. De seglar bland annat till Svalbard och Lofoten.

9. De riktiga hängnade trädgårdarna i Babylon

Denna resa skjuter jag på framtiden då det är oroligt i området. Trädgårdarna finns i nuvarande Irak.

10. Hurtigrutten

Jag hade tänkt åka den traditionella båtturen mellan Bergen till Kirkenes. Då jag surfade till sidan så såg jag att även Hurtigrutten seglar till Svalbard, Grönlad, Island och Brittiska öarna. På vissa turer slipper du som är singel betala enkelrumstillägg.

Jag och Uffe vill önska er ett riktigt gott nytt år.

Buckingham Palace 221125

Uffe körde oss ner till Hyllie station. Därifrån tog vi tåget till Kastrups flygplats. Vi åt frukost efter att vi checkat in. Jag åt munkar för jag hade ätit frukost hemma med Uffe

Landningen på Gatwicks flygplats i London gick bra. Vi tog efter lite irrande om kring på flygplatsen Tåget in till London. Där vi sedan bytte till tunnelbana och gick av på tunnelbanestationen Towern. Bland de första av byggnaderna som vi såg var EY. Frida Kristinas dotter jobbar på EY i Sverige. Jag har förresten glömt att berätta att vi åkt till London för att fira min syster, Kristinas 60 årsdag. Hon visste inte då vi kom till Kastrup att vi skulle till London. Med på resan är även hennes döttrar Frida och Emma.

Buckingham Palace

Vi gick sedan till Ibis hotell. Där ställde vi in våra väskor för rummen var inte klara-. Sedan begav vi oss ut på stan. Vi började med Buckingham Palace. Vi kom i slutet av vaktparaden.  Det var mycket polisbevakning i samband med vaktparaden.

Framsidan Buckingham Palace

Sedan gick vi på baksidan av Canada grinden.

Canadagrnden Buckham Palace

Shopping

De hade börjat med juldekorationer trots att det inte är första advent förrän på söndag.

Sedan blev det besök på bland annat Primark och Selfridges.

Gick sedan mot Hyde Park till Marble Arch som är Londons motsvarighet till Paris Triumfbåge.

Marble Arch

Vi gick sedan genom Harrods utan att shoppa något. Vi hade innan vi kom till Harrods gått förbi Harvey Nichols.

extriör Harrods

Harrods

Sedan begav vi oss till hotell Ibis Shoreditch vid Algate East tunnelbana. där fick jag och Kristina rum 852. Det var en dubbelsäng med ett stort dubbeltäcke. Frida ordnade så att vi fick vars ett täcke. Vi hade nog kunnat samsas om ett täcke.

Rum 852 hotell Ibis Shoreditch

Hotell Ibis Shoreditch

Sedan gick vi ut för att äta. Det var knökfullt på restaurangerna. det stod till och med folk utanför pubarna och drack öl. Till slut så hittade vi en som det inte var så mycket folk på. Då vi fick in menyn så förstod vi varför. Vi hade hamnat på en vegan restaurang. Efter lite diskussioner så beslutade i oss för att sitta kvar. Jag beställde in choritzo i ficka om man översatte det till svenska. Det var vegan choritzo korv i pirog. Det var gott men det var inte en så stor portion. Fick utav Kristinas veganrulle och Emmas pommes.   Så nu har man testat vegan mat också. Sedan gick vi hem och la oss för vi hade varit upp tidigt på morgonen.

Lego Store London 221126

Efter att ha ätit frukost på Preta A Manger åkte vi buss in till Sankt Pauls Katedralen.

Sankt Pauls katedralen exteriör

Sankt Pauls katedralen

Sedan åkte vi buss vidare till Trafalgar Square. Där står Lord Nelson staty. Vi besökte en julmarknad i området. Kristina köpte en Banksy till toaletten och Frida köpte en ring.

Lord Nelson Trafalgar Square

Paddington

Vi besökte en annan julmarknad där man kunde fotografera sig med Paddington. Michael Bond, som skapade Paddington, fick idén när han såg en övergiven nallebjörn på tågstationen Paddington i London år 1956

Paddington på julmarknad

Lego Store

Vi tillbringade sedan en längre tid på Lego Store. Där byggde vi bland annat tre gubbar till Kristinas barnbarn Melvin.  Jag har även gjort ett Youtubeklipp från besöket på Lego Store.

Legostore

Vi besökte även en butik som hade mycket Harry Potter prylar och så besökte vi China Town.

Kristina, Fria och Emma i China town

Vi åt på en italensk restaurang. Jag åt min favorit. Lasagne. Tycker det är jobbit att laga till Lasagne hemma. Sedan gick vi till Picadilly Circus.

Piccadilly Circus

Picadilly Circus

Kristina ville gå till 10 Downing Street som är premiärministerns residens. Tyvärr var det avstängt så vi kunde inte gå förbi.  Innan vi kom till 10 Downing Street passade vi på att besöka en traditionell pub som hade fint slipade speglar och fönster. Där åt vi vars en macka och testade öl.

Centrala London

Innan vi kom till 10 Downing  Street gick vi förbi minnesmärken över befälhavare och ett marint högkvarter.

Kristina och Frida gick en guidad tur på Westminster Abby. Jag och Emma tänkte ta en fika men alla öppna caféer var fullsatta så vi köpte fika i en pressbyråliknade butik. De hade inte mingelbord och det fanns inga parksoffor utomhus. Så det fick bli en ståfika. Vi hade perfekt vy mot Big Ben, Parlamentet och London Eye.

Westminster Abbey,

Big Ben

London Eye

Sedan gick vi över till andra sidan av Themsen. Där fanns en julmarknad. Det hade blivit för mörkt för att åka London Eye. Så vi åkte vi tillbaka till hotellet.

Sedan bokade vi bord på Yuu Kitchen. Där åt vi asiatisk tapas. Sedan åkte vi buss för att kolla på juldekorationer. Vi åkte lite för långt bort. Det var mycket trafik trots att det nästan var midnatt. Vilket gjorde att vi inte kom hem till hotellet förrän efter midnatt.

Towern London

ABBA Voyage och London Eye 221127-2221128

Det blev för mörkt igår kväll så vi åkte in och åkte London Eye idag som är ett Pariserhjul. Jag har gjort en Youtube short från åkturen med London Eye.

ABBA  Voyage

Våran 60 års present till Kristina var förställningne ABBA Voyage. Kristina är ju uppväxt med ABBA. Konserten hölls i ABBA arena som ligger i Queen Elizabeth Olympic Park i London. ABBA medlemmarna uppträder som är avatarer. Föreställningen ABBA Voyage hade ett fanstastiskt och ljusspel. Tyvärr fick man inte använda kamera under föreställningen.

Kristina, Frida och Emma ABBA Voyage

Exteriör ABBA arena

ABBA arena

Efter ABBA showen åkte vi tillbaka till hotellet. Vi gick till en Pub- Kristina och Frida kollade på VM i fotboll under tiden som vi åt.

Innan vi gick och lade oss beställde vi en taxi till flygplatsen Gatwick.

221128

Vi gick upp jättetidigt för vi hade bokat taxi till flygplatsen Gatwick. Mannen i hotellrecptionen rekommenderar att man ska vara på Gatwick tre timmar före start. Vi var nere vi entréen vid fem tiden. Taxi kom punktligt. Tyvärr var det inte en traditionell Londontaxi utan chauffören körde in japansk bil.

Då vi checkat in och gått genom säkerhetskontrollen åt vi frukost. Vi flög med Norwegian  till Kastrup i Köpenhamn. Sedan var Kristina, Frida och Emma snälla och åkte med samma tåg som jag. De såg bakändan på tåget mot Änelholm lämna Kastrups station.

Vi tog farväl på Lunds station. De åkte mot Ängelholm och jag mot Hässleholm för byte mot Markaryd. Fick ladda ner Kronobergs trafikens app för att ta mig hem till KIlhult.

Tack Emma och Frida. Ni är fantastiska på att boka och hitta rätt i resvärlden.