månadsarkiv: juni 2022

Bucketlist 2022

Jag har allseles glömt att publisera arets Bucketlist 2022 . Kansk beror det på att det blir samma  som förra årets på grund av Corona. Ibland kommer livet emellan.

1. Bali

Jag och Uffe har besökt Borneo. Där var fantastiskt. Hoppas man inte blir besviken på Bali trotts uppskruvade förväntningar.

2. Son Doong i Vietnam världens största grotta

Vi brukar varje semester besöka grottor ifall det finns någon på det turistmålet vi är på.

3.Jokkmokks marknad och ett besök i ishotellet

Vi bokade denna resa med ett bussbolag för några år sedan. Resan blev tyvärr inställd på grund av för få deltagare. I år är det  en digitalmarknad mellan den 3-5 februari. Även förra årets marknad var digital.

4. Kebnekaise eller Mønsted Kalkgruber

Jag och Uffe har delade meningar om vad som ska vara på denna punkt i bucketlisten. Syrran och jag hade tänkt åka till Kebnekaise förra året men kom aldrig iväg på grund av Corona. Hoppas att jag och syrran kommer iväg dit i år innan den andra Kebnekaisetoppen smälter och blir högre. Den andra toppen är mer svårtillgänglig.

Mønsted Kalkgruber (kalkgruva)

Uffe vill åka till Mønsted Kalkgruva som är världens största. Varje timma visas ett ljusspel, där kalken och gruvornas historia avspeglas i vattnet en bit in i gruvan. Fladdermössen trivs även i gruvan.

Mønsted kalkgruva

5. Kinesiska terrakotta armén och kinesiska muren

Blir kanske om man åker transibiriska järnvägen

6. Machu Picchu

Då man ändå är där blir det nog vandring på inkaleden.

7. Jaga ”big five med kamera” i Africa

Kanske det förutom att fotografera djur hinns med en tur till kapstaden och tågtur till Viktorafallet.

8. M/S Quest

Detta fartyg har ibland legat vid kajen i Helsingborg. De seglar bland annat till Svalbard och Lofoten.

9. De riktiga hängnade trädgårdarna i Babylon

Denna resa skjuter jag på framtiden då det är oroligt i området. Trädgårdarna finns i nuvarande Irak.

10. Hurtigrutten

Jag hade tänkt åka den traditionella båtturen mellan Bergen till Kirkenes. Då jag surfade till sidan så såg jag att även Hurtigrutten seglar till Svalbard, Grönlad, Island och Brittiska öarna. På vissa turer slipper du som är singel betala enkelrumstillägg.

Våra resor 2021

Jag har bockat av en punkt på min personliga bucketlista och det är köpet av ett radhus i Spanien. Jag och Uffe var där nere i oktober. Sedan åkte jag dit för att genomföra köpet i december. Det kan ni läsa mer om på

utsikt från radhuset

Utsikt från radhuset

Äntligen Torrevieja 211004

Jag, Sara och barnbarnen hade redan förra året tänkt åka till Skånes Djurpark. Vi bodde i tält och grillade på kväller. Senare på kvällen fick vi guidning i parken och när guidningen var slut fick vi röra oss fritt i djurparken. Vi hade två trevliga dagar i Skånes Djurpark.

stora tältet på Camp Oak

Stora tältet Camp Oak

Camp Oak tältövernattning i Skånes Djurpark

Jag och Uffe hade några lediga dagar i sommar så vi åkte en tur till Småland. De besökte vi bland annat

Töllstorps industrimuseum

Hylténs industrimuseum i Gnosjö
Vandalorum Värnamos konsthall

Vi hade trevliga dagar i Småland.

Jag har många gånger åkt förbi Brunnby gård men det har aldrig blivit av att vi stannat till där. Vi fick ett varmt motagande då vi kom dit. Sedan åt vi en superb flerrättersmåltid på deras terrass. Brunnby Gård är nyrenoverad och vi fick ett rum där ingen tidigare sovit över

framsidan Brunnby Gård

Brunnby Gård med kulturutflykter

För några år sedan besökte vi Wanås slott för första gången. Det händer lika saker i slottparken år från år. Vi tyckte det var dax att göra ett nytt  besök.

Martin jacobsson Wanås slott Rhododendrontunnel Gunilla Bandolin pyramid i gärsmattan

Från Wanås slott till Åhus Gästis

Dagen efter åkte vi det klassiska tåget som dras av ånglok mellan Brösarp och Sant Olof. En riktigt trevlig och solig tur.

Ånglok Brösarp-S:t Olof

Uffe överaskade mig på födelsedagen med en tur till Växjö. Det första vi besökte i staden var Ekotemplet. Ekotemplet är Växjös vattentorn. Det blir eko när man pratar under vattentornet. Han hade bokat rum på Teleborgs slott som Anna Koskull fick som morgongåva. De hade jätte god mat och jag vill komma tillbaka till slottet när skogen är grön. Jag hade länge drömt om att få komma till Teleborg. Teleborg hade jag alldeles glömt bort att det hade platsat på våran bucketlist. Vi hann även med ett besök på Smålandsmuseum. Där finns det fanstiska glasföremål.

Teleborgs slott Smålands museum och Ekotempel

På grund av Corona så firade minst barnbarnet födelsedag vid UFO monumentet utanför Ängelholm. En perfekt plats att fira hennes födelsedag på. Hon blev firad med en rosa prinsesstårta. Hennes favorit tårta. Gösta Carlsson reste monumentet på den plats där han mötte utomjordingar som ung. Det var han som skapade Rögle hockey. Det är en trevlig promenadstig till monumentet. Väl värt ett besök.

UFO monumentet i Ängelholm

Postrånevandringen 220520

Eftersom Postrånevandringen var inställd för tredje året i rad så gick jag och syrran vandringen från Margeretetorps Gästgivaregård till Östra Karups kyrkas parkering. Vi träffades på Gästis i Margeretetorp. Sedan körde vi med Kristinas bil till parkeringen vid Östra Karups kyrka.

Vi gick sedan på Postriddarens väg i Östra Karup. När den mötte gamla E6.an gick vi en bit på den. Sedan gick vi till höger in på Gamla Riksvägen. I stället för plåtvägmärken hade man milstenar. Vi passade på att fotografera några av de milstenar som finns längs vägen. Milstenen nedan sattes upp för över 350 år sedan och är en  fjärdingstolpe (2672 meter).

milsten gamla riksvägen östra karup

Gammal milsten Gamla riksvägen i ÖstraKarup

Torp längs Postrånevandringen

Östra Karups minnesvårdsförening har att upp skyltar där det en gång i tiden funnits torp. De har en förteckning över torpen. På en del av torpen finns det även bilder och informationsskylt som på Bockahuset.

informationsskylt bockahuset

Informationsskylt Bockahuset

En av Östra Karups minnesvårdsförenings torpskylt

En av Östra Karups minnesvårdsförenings torpskyltar

Då vi gick vår egen postrånevandring följde vi Skåneleden en bit innan den sticker över mot Hålehall. Den väg vi gick som också kallas Kungsvägen var på medeltiden vägen mellan Köpenhamn och Oslo. Det fanns ståtrövare och annat löst folk i buskarna. Det sägs att drottning Kristina åkte denna väg då hon flydde från Sverige. Vägen går förbi Elemosse som de håller på att restaurera så att inte björken tar över.

Då vi kom till landskapsgränsen Halland-Skåne passade vi på att ta en bild på broräcket.

Kristina på broräcket Halland-Skåne

År 1757 blev en norsk postridare rånad mellan gästgivaregårdarna i Margeretetorp och Östra Karup. Posten mellan Köpenhamn och Oslo gick över åsen på den tiden. Jag har besökt stenen som barn. Då var det min morfar som kände till historien om postridarerånet.

minnessten postridare rånet

Postridarens minnessten

Gästgivaregården i Östra Karup är stängd sedan många år. Gästgivaregården i Margeretetorp är blomstrar som aldrig förr. Vi var inte klädda för att gå på gästgivaregård så vi stannade på två ställen för att fika. Jag hade med mig bullar som Elini bakat. De smakade mums som matsäck på våran vandring. Vi åt även mackor och frukt på våra två pauser under vandringen.

Utsikt söder ut från postridarensväg

Milstenar

Sista biten gick vi på gamla E6:an. Där hittade vi denna nyare milsten. Inte så fin som de gamla.

milsten i Margeretetorp

Nyare milsten

Då vi kom fram till Margeretetorps gästgivaregård körde vi gamla E6.an mot Östra Karup. Vi stannade vid kommungränsen mellan Båstad och Ängelholms kommun. För femtio år sedana var det gränsen mellan Skåne-Halland. Då tillhörde Östra Karup Hallands län och landskap. Stenen har en gång varit slängd på en gärdsgård på gamla riksvägen. Den blev för sextio år sedan flyttad till sin nuvarande plats. Det fanns ett äldre par som också hade stannat vid stenen. Vi kunde berätta för dem att den var så gammal så att den är från den tiden då vi löd under den danske kungen och varför den placerats på nuvarande plats.

Milsten vid gränsen Ängelholms och Båstads kommun

Vi gick i perfetkt väder. Inte regn och inte strålande sol och som tur var slapp vi skoskav och träningsverk. Postrånevandringen var en perfekt träning inför varan resa till Kebnekaise.