månadsarkiv: maj 2015

Skansen 23/6 2015

Barnen tog sovmorgon, sov nästan till klockan åtta. De sover med tänd belysning vilken inte Sara och jag gillar. Jag hittade inte Elenis jacka. Den hade Sara tryckt mot ventilationen för att få den tyst. Vi hade först tänkt gå ut på stan för att äta frukost för den kostade 90 kronor per person. Vilket vi tyckte var mycket. De sa att vi slapp betala för barnen så vi åt frukost på båten. Det enda jag saknade på frukostbordet var sill till ägget.

Frukost på Ånedin hostel

Sedan gick vi genom Kungsträdgården där det fanns ett tält som vi gick in i där det även fanns klickbart för barn.

dome i kungsträdgården

Sedan gick vi  för att ta spårvagnslinje nummer sju till Skansen. Linje sju är förresten den enda spårvagnslinje som finns kvar i Stockholm sedan högertrafikomläggningen 1968. Spårvagnen var knökfull. Då vi kom ut till Skansen var det lång kö. De sa att det skulle ta en timma att köa. Jag och Eleni gick och köpte glass för kö-tiden inte skulle kännas så lång. Skådespelarna var också ute bland de köande för att lätta upp stämningen. Jag minns inte om det var Kling eller Klang som hälsade på Nellie. Jag tror inte att vi köade i en timma för att komma in.

kö till skansen

Vi hade köpt kortet  Stockholmspaketet ,för Junibacken ingick i det kortet. Skansens inträde ingick också i Stockholmspaketet , när vi köpte resan. Men innan vi skulle resa hade Skansen utgått från kortet. Det löste sig genom att vi betalade inträdet och sedan skickade vi kvittot till  Stockholmspaketet och får pengarna tillbaka på det viset.

Det första vi gjorde då vi kom in på Skansen var att gå till Solidenscenen. Där firades Pippis 70 årsdag med en teaterföreställning. Det började stänka under förställningen så jag och Eleni kunde flytta närmare scenen så att vi såg bättre. Pippi är snäll och tänker på alla så hon hade köpt presenter till både Prusiluskan, pappa, Kling och Klang. De hade ju också köpt present till Pippi.

Då föreställningen var slut gick vi förbi Pippi marknaden. Sara sa att hon skulle handla senare då det var mindre folk. Vi gick till ett ställe där man kunde testa att gå på styltor, jojo, dragkamp och putta ett hjul med en pinne. Det senare var svårast tyckte jag i alla fall.

Sedan gick vi till en dalagård. Där fick Nellie och Eleni testa på att mala kaffe på gammaldags vis. Det tog tid så de fick inte smaka det kokta kaffe. De testade på att kratta med en träkratta och sopa med en borste gjord av björkris.

nellie maler kaffe skansen

Nellie maler kaffe

går in raka än så länge

Det var ingen hög dörrpost att gå igenom.

Därefter var det dags för allsång. Prusiluskan, Kling och Klang ledde allsången som vanns av barnen. Sedan gick vi och tittade på djuren. Vi började med renen. Jag och Eleni klättrade upp på en avsats i närheten av kåtan.

eleni klättrar

Sen kollade vi på björnar, rävar, sälar, älgar, vildsvin och uttrar. Då vi kom till Lill-Skansen fick vi parkera Nellies barnvagn. På Lill-Skansen tittade vi på fiskar, påfåglar, möss paddor, snokar, hönor katter, getter och mycket mycket mer.

nellie sitter på groda

Vi började bli hungriga så vi gick till Balderslunden som ligger intill Lilla Skansen. Där åt barnen pannkakor, Sara åt vegetarisk grillad smörgås och jag åt en grillad smörgås med kött i. Smörgåsen smakade bra. Då vi satt och åt kom det en ekorre och åt utav Elenis grädde. Det gjorde inget att ekorren åt av grädde för Eleni ville ändå inte ha grädde till sina pannkakor.

ekorren gillar elenis grädde

Sedan gick Sara för att handla Pippibok. Under tiden hjälpte jag Eleni på en hinderbana på dansbanan bredvid. Då Sara handlat började vi bli trötta så vi gick mot utgångarna. Det var mycket folk som väntade på spårvagnen så vi gick över till andra sidan och tog spårvagnen mot Waldemarsudde. På det viset fick vi bättre plats på spårvagnen än om vi skulle trängt oss in på hållplatsen närmast Skansen.

Då vi kom till Kungsträdgården gick vi och tittade på uteserveringar. Vi bestämde oss att gå tillbaka till Max fast det var mycket kö. Barnen gillar att äta på Max. Eleni och Nellie åt kyckling nuggets och pommes, Sara åt vegetariskt och jag åt hamburgare med pommes.

Barnen gillade dessa stenkaniner i Kungsträdgården som nog har kusiner utanför Dunkers Kulturhus i Helsingborg

kanin

Sedan gick vi mot  Ånedinlinjen men då vi närmade oss slottet såg vi att det var mycket folk och bilar i rörelse. Det var http://www.gumball3000.com/ som skulle starta i morgon vid 12-tiden upplyste ordningsvakterna oss. Vi kollade på bilarna innan vi gick hem till  Ånedinlinjen.

gumball 3000

Eftersom det var dålig täckning på båten gick jag upp på våningen ovanför frukostrestaurangen för att ringa till Uffe och säga godnatt och en snabb surf på laptopen.

Vi var trötta och lade oss tidigt trots att det var melodifestivalen på TV. Vi kunde ju inte se på TV på rummet men det gick ju bra för Måns Zelmerlöv i alla fall fick vi veta senare.

Kaknästornet och Gröna Lund 22/6 2015

Det kom ett sms igår om att 9.40 planet var en timma försenat så det blev en timmas sov morgon. Uffe var gullig och började senare så han körde mig till Ängelholms flygplats. Då vi kom till flygplatsen ringde vi Sara. Sara och barnen var redan där. De hade gått till staketet för att kolla flygplanen.

Vi startade med en fika och barnen fick en Frost-tidning att läsa på planet. I tidningen fanns en strandkasse och ett par flipflop skor. Eleni blev askkungen då skorna passade henne bäst. Jag hade köpt en ny resväska men den var för stor för att ta med i kabinen så vi fick lämna in den plus Nellies vagn innan vi gick till säkerhetskontrollen. Vi trodde att Elenis blinkande gymnastikskor skulle ge utslag men både mina och Saras skor gav utslag. Jag fick stoppa in mina fötter i en annan apparat men för Sara räckte inte det. Hon fick ta av sig sina skor och lägga dem på rullbandet.

Så här lång är Eleni

Hur lång är Nellie

I väntan på att det var dags att gå ombord så fanns det en leksakskub för barnen att leka med. Eleni var 118 cm lång. Vi missade att de som reste med barn skulle gå före i kön men Kullaflyg var gulliga och hade fält ner brickorna där vi skulle sitta lång framme i kabinen. På flyget drack Sara te, Eleni Cola, Nellie juice och jag kaffe. Då vi närmade oss Stockholm var det en hel del luftgropar. Nellie skattade som hon brukar göra på tivoli. Vilket fick en del andra resenärer att dra på smilbanden. Vi kunde konstatera att barnen gillade att flyga.

på väg till flygplanetNellie skattar på flyget

Nellie på Kullaflyg

Landat på Bromma

Då vi kom till Bromma åkte vi bussen in till Centralstationen i Stockholm. Vi kunde ha tagit taxi men barnen åker mycket bil i vardagen så de tycker det är spännande att åka buss. Från Centralen gick vi genom riksdagshuset till båten Birger Jarl.

riksdagen

Birger Jarl är ett vandrarhem som drivs av Ånedinlinjen. Det kallas för Ånedin hostel. Då vi kom dit var inte rummet klart så vi ställde väskorna i bagagerummet. Barnen kollade in grannskeppet som de kallade piratskepp

Piratskepp enligt barnbarnen

Sedan gick vi till Kungsträdgården där vi tog buss 76 till Kaknästornet. Vi fick gå en bit men det gjorde inget. Tjejerna gillade hästarna som gick och betade på vägen dit.

Kaknästornet

Hiss Kaknästornet

Vi löste biljett till hissen upp i Kaknästornet. Där var en fantastisk utsikt över staden. I restaurangen hade de lax på menyn. Det beställde jag och Sara. Den var jätte god. Barnen åt pannkakor.

utsikt Kaknästornet

Sedan gick vi till en busshållplats närmare Kaknästornet där vi tog bussen in till Styrmansgatan där vi bytte till spårvagn linje 7. Vi gick av vid Gröna Lund. Jag löste åkband till oss alla. Vi behövde inte betala entré för vi hade Destination Stockholm kortet.

Nellie och Eleni med Gröna lund maskotar

Eleni och Nellie hälsade på vad vi tror är Gröna Lunds maskot. Vi började med att åka kärlekstunneln. Det var nästan det enda Nellie fick åka på denna sidan av Gröna Lund. Hon fick ett förturspapper som hon kan använda ifall hon kommer tillbaka och har längden inne för att åka bläckfisken.. Sedan gick Elini och Sara in i Lusiga huset. Jag och Elini besökteLlustiga huset senare på kvällen. Det var inte helt lätt att ta sig upp för den rörliga trappan med snäv kjol. Lustiga huset var häftigt på Gröna Lund. Vi åkte även en del berg och dalbanor. Elenis favorit blev Vilda musen. Elenis favorit var Flygande elefanterna. Tjejerna fick var en tur med mig i radiobilarna. Sara hade fortfarande ont i ryggen så hon vågade inte sätta sig i en radiobil. Barnradiobilarana åkte de själva med Eleni som förare.

barnradiobilarna gröna lund

I Skrattkammaren var kul att se hur olika vi såg ut beroende på längd. Tyvärr kom vi för sent till Pettersson och Findus värld som hade stängt för dagen. Jag fotade mina barnbarn som tittar genom planket till Petterson och Findus.

Pettersson och findus Gröna lund

IMG_20150522_194333 IMG_20150522_204715 IMG_20150522_194815

Nellie åker vetaranbil Gröna lund

Innan vi tog spårvagnen hem åt vi korv med bröd. Det var knökfullt på språvagnen då vi åkte hem vid nio tiden.

Vi ställde Nellies vagn i bagagerummet och hämtade ut våra väskor. Vi bodde i rum 409. Barnen slocknade direkt efter en härlig dag.