månadsarkiv: juli 2021

Brunnby Gård med kulturutflykter

Då jag var barn åkte vi förbi Brunnby Gård som på den tiden var ett pensionat. Det blev aldrig av att besöka gården. Jag växte upp på Bjärehalvön. Våra utflykter till Kullahalvön var på Söndager efter att vi ätit middag. Istället för att äta på restaurang besökte vi alla caféer värda namnet som Ransvik och Flickorna Lundgren. Såg en artikel i Helsingborgs Dagblad att Brunnnby Gård  öppnat och ska ha invigning i höst.

framsidan Brunnby Gård

Jag och Uffe anlände till Brunnby Gård en varm lördag eftermiddag. Vi kände oss väldigt välkomna. Först blev vi bjudna på iste. Det var uppfriskande i sommarvärmen. Sedan kom Mats Lavre och hälsade oss välkomna och presenterade hotellet som riktar sig till dem som söker stillhet. Det finns bland annat biljard och shufflespel. Spa kommer senare i höst. Han visade oss till rum 103. Det var ingen som bott i detta rum tidigare. Jag fick en necessär som kompensation för att allt inte är inkört på hotellet.

rum 103 Brunnby Gård

skrivbord rum 103 Brunnby Gård

Restaurangen Amber Brunnby Gård

Vi klädde om och gick till restaurangen. Det var så varmt att vi satt på uteserveringen. Vi började med en drink, ”rhubarb rhubarb” som som smakade läskande i sommarvärmen. Sedan kom det in morötter med destillerad jord och bröd med råbiff. Vi valde vinpaketet till middagen. Matilda som serverade oss var verkligen en servitris i toppklass.

morätter och bröd med råbiff

Sedan fick vi in en rätt med fyra olika sorters svamp.

fyra sorters svarmp

Därefter fick vi våran favorit kammussla med skum.

kammussla

Jag har aldrig tidigare ätit Griskind. Vi har provat kind från nöt. Griskinden var väldigt mör. Till det fick vi potatis med tillbehör. Restaurangens kökschef Henrik Kristensson som tidigare arbetat på Guide Michelinmärkta krogen Pontus and the Greenhouse i Stockholm skapade verkligen superba anrättningar.

potatis

Orange vin

Vi hade innan vi bestälde vinpaket frågat vad som ingick i vinpaketet. Det som fångade oss var att de erbjöd orangevin till osten. Glaset med det orange vin är det i mitten. Vi  fick även ett rött och ett vitt vin till ostarna. Det var tre olika smakrika ostar en grönmögel, en vitmögel och en hårdost.

ostar och vinglas

Till desert fick vi sorbet. Både jag och Uffe har glömt vad de goda kuberna innehöll.

sorbet

På förmiddagen innan vårt besök ringde de och erbjöd oss en åttarätters middag men vi var väldigt nöjda med våran fem rätters middag på Brunnby Gård.

Då vi ätit gick vi till rummet och njöt av stillheten innan vi somnade i en härlig Hilding Anders säng.

Brunnby Gård erbjuder

Uffe hade ställt klockan på nio för det serveras frukost mellan åtta till tio. Utanför vårat rum stod detta shufflebord. Vi kunde inte låta bli att leka med det alla de gånger som vi gick förbi bordet.

Shafflebord

Det hade börjat blåsa upp så vi åt frukosten i restaurangen.

restaurangen Brunnby gård

foajen Brunnby gård

Baksidan Brunnby Gård

De var så vänliga och ringde och talade om att Uffe hade glömt sina ringar på hotellrummet. Vi åkte tillbaka till hotellets reception för att hämta ringarna

Vi önskar Mats med familj lycka till med driften av Brunnby Hotell. Ett hotell perfekt för bröllopsfirande eller för att bara ta det lugnt.

Utflykter nära Brunnby Gård

Innan vi kom till Brunnby Gård var vi i Landskrona. Där fikade vi vid Citadellet. De hade levande musik. Sedan besökte vi Landskrona konsthall. De ställde ut föremål som designats av Signe Persson-Melin. Vi har sett många av hennes föremål designade i keramik och glas. Vi fastnade för de blomkrukor i aluminium som hon designat åt  Byarums bruk.

signe persson-melin Landskrona konsthall

Borstahusens Konsthall

Sedan åkte vi till Borstahusens konsthall. De ställde ut Kent Wistis verk. Vi är med i konstföreningen. Då har man gratis inträde. Annars kostar det 20 kronor.

Konsthall

Höganäs Museum

Höganäs museum har en stor keramiksamling som byts med jämna mellanrum. De säljer även keramik av lokala keramiker.

I konsthallen ställde Anneè Olofsson ut sina foton.

kvinno foto Anneè Olofsson

Anneè Olofsson bild med gräs och rutor

I gavelrummet ställde mormor och barnbarn Dahl ut sina verk.

Krapperups Konsthall

Vi är även medlemmar i Krapperups kostförening.Idag ställde de ut Ulrica Hydman Valliens  glas och målningar. Rekomenderar att ni fikar på Krapperups café och om ni har möjlighet besöka teater på Krapperup.

glaskub Ulrica Hydman vallien

Innan vi åkte upp till Brunnby Gård drack vi en IPA på macken i Möllehässle som numera heter Bubblerian.

Plantskolan på Krapperup

Då vi lämnat Brunnby Gård  på söndagen åkte vi ner till plantskolan på Krapperup. På söndagar finns det inte någon personal där som tar betalt. Du betalar i en bössa eller med swish.

inredning i växthus plantskolan Krapperup

trädgård på baksidan av plantskolan på krapperup

Keramiskt Center Höganäs

Ni har kanske märkt på vår andra blogg att jag och Uffe gillar robotar. Idag ställde ställde Emil Österholm ut sina robotar i keramik. På Keramiskt Center finns även information om Höganäs AB på Keramiskt center. De har en Shop där man kan köpa keramik från lokala keramiker. Det finns även en keramikverkstad på Keramiskt Center.

robottar Emil Österholm

keramik i galleriet Emil Österholmte

Startsida

Kullaberg

Vi gick upp till fyren. Det stormade bra på havet idag. Vi var inne i Naturum men just nu får inte barnen känna på Sjöstjärnor och kolla på Eremitkräftor i bassängen på grund av Corona. Vi har varit uppe i fyren vid tidigare besök. På baksidan finns kikare för den som vill kolla ut över havet i kikare.

Kullabygdens Bakgård

Vi blev fikasugna så vi åkte till Kullabygdens Bakgård för att fika. På deras café  åt vi varsin bulle. Vi satt ute fast det blåste men man kan sitta i stallet om det inte är väder för att sitta utomhus. Det är ett barnvänligt kafé. De har bland annat många bollar och fotbollsmål.

stallet kullbyggdens bakgård

trädgården kullabyggdens bakgård

Vi var på Brunnby Gård natten mellan den 17 och 18 juli 2021

Detta är ändå bara en liten del av vad man kan göra när man besöker Kullabygden.