månadsarkiv: november 2021

Äntligen Torrevieja 211004

Vi var de första som gick på bussen mellan Markaryd-Örkelljunga klockan 05.05. Jag  hade löst biljett i appen. Det gick inte att scanna biljetten fast jag hade betalt med mobilt bankid. Då vi kollade måste man ha loggat in. Vilket jag inte gjort. Bytte buss i Örkelljunga mot Hässleholm. På stationen  i Hässleholm hann jag att köpa kaffe och kardemumma bulle innan vi åkte med Öresundståget till Kastrup.

Vi hade egentligen tänkt åka till Torrevieja förra våren men Corona kom emelllan.

På Kastrup kunde vi själv skapa boardingcard. Tyvärr fick jag inte ut tag till mitt bagage så vi fick ställa oss i kön för Dublinflyget på Norweigans incheckning. Säkerhetskontrollen fungerade bra trotts måndagsmorgonköer.

Köpte fika till Uffe på Ole & Sten. Själv drack jag en öl för jag kommer att köra hyrbilen. Det var extra avgift för bilförare över 70 år. Uffe är över 70 år och han som är van vid att styra får nu åka.

Vilken tur att vi beställt mat på flyget. Under tiden man åt så slapp man ha munskydd. Jag har aldrig tuggat kyckling med ris så noga som idag. Äpplekakan till kaffet avnjöts också så sakteliga.

Strul med QRkod

Uffe hade hjälpt mig med att skaffa en QRkod  i mobilen som intygade att vi var vaccinerade. Tyvärr godkände de inte koden. Försökte leta upp mitt svenska vaccineringsintyg på Kivra men internetet ville inte fungera i min telefon på flygplatsen. Uffe plockade fram sitt intyg på sin mobil. De skannade inte men godkände intyget i tron att det var mitt.

Vi hade mer tur med väskorna. Inte ens tio väskor hade kommit upp på bandet då våran blå väska dök upp. Gick till Firefly hyrbilsuthyrning. Där vara som tur var inte  kö denna gången. Vi fick en Citroen. Jag trodde man slapp disposionsavgift då man betalt en dyr försäkring men det hjälpte inte. De blev till att betala 150 euro i avgift. Då vi kom upp i garaget kunde vi inte öppna bilen. Gick till informationen. Firefly hade uppgivit fel parkeingsplats. Våran hyrbil stod en bit bort.

Citroen hyrbil

Sedan åkte vi ner till Mercadona för att handla. Jag gillar att handla på Mercadona för det är lagom stort och så parkerar man bilen och åker hissen upp till butiken. När man kommer tillbaka så är bilen fortfarande sval.

Strul med parkeringsplats

Vi hade bokat lägenhet genom Booking. Ringde uthyraren som ringde städerskan som kom för att visa lägenheten. Först gick vi ner till garaget. Parkeringen i garaget var för liten för bilen vi hyrt. Tyvärr kunde inte städerskan engelska så vi fick ringa till uthyraren. Han kunde heller inte så bra engelska. Han trodde inte att vi ville ha lägenheten för att garageparkeringen inte passade bilen. Städerskan kom tillbaka visade oss lägenheten som var si så där. Vi orkade inte leta efter nytt boende så vi accepterade lägenheten.

parkeringsplaten som inte hade plats för bilen

Det gick inte att köra in bilen pga en stolpe

Packade in vårat bagage och gick ut i Torrevieja. Vi gick mot centrum. Uffe orkade inte gå hela vägen så vi stannade och åt på Pig’n pollo.

tallrik på restaurang pig'n pollo

mat pig’n pollo Torrevieja

Uffe hade så mycket spring i benen då vi gick hem. Jag hann knappast med i hans tempo. Tog denna bild på poolen i entrén till lägenheten.

Delfin i botten av poolen

poolen vid entren

Vi var trötta så vi la oss. Uffes stördes av grannar så han gick ut och lade sig på soffan. Jag stördes utav att jag hade ont på framsidan av benet. Vi somnade i alla fall till sist.

Utflykt till Mar Menor 211005

Då vi ätit frukost hade vi tänkt åka väg 332 ner mot Mar Menor och Cabo de Palos. Vi kom lite fel först och hamnade upp bland saltsjöarna där denna man blickar ut mot havet

man som blickar mot havet vid ustiktsplats saltsjörna

Blickar ut fran utsiktsplats saltsjöarna

Där gick vi en runda i hamnen. Vi var sugna på kaffe och  glass så vi satte oss på Busquets som såg mysigt ut.

kaffekopp på Busquets

Fyren på Cabo del Palos i Mar Menor

Sedan gick jag en runda längs vattnet. Uffe har lite ont i sitt knä så han gick tillbaka till bilen. Såg att det inte var långt till fyren så jag gick tillbaka till bilen och körde upp till fyren. Där var milsvid utsikt. Synd bara att de byggt många höghus ute på La Manga.

fyren på Cabo de Palos

Fyr Cabo de Palos

höghus utsikt från fyren

utsikt mot La Manga

utsikt från fyren mot Cabo de palos

Utsikt mot Cabo del Palos

Sedan körde vi så långt ut på revlen som man kunde. Det var en läskigt hög bro i Puente la Risa. Vi gillade by Cabo de Palos men vi kommer inte att bosätt oss nere vid La Manga.

läskigt hög bro Puente la Risa

Bro Puente la Risa

Körde sedan väg 54 och vi stannade i Mar de Cristal. Där drack vi öl. Jag drack en alkoholfri öl. Skönt att slappa lite från bilkörningen.

Körde ner en rund i hamnen i Alcazares. Det var inte så många höghus i det samhället.

Ni kan läsa mer om Mar Menor på Murcia regionens officiella hemsida. Den är på spanska men med Google kan man får den översatt till svenska

Mar Menor

Då vi kom tillbaka till Torrevieja visade jag Uffe var jag bott många semestrar på Calle Doctor Flemming. Sedan åkte vi ut till La Mata. Där finns det fina stränder. Tyvärr är det underströmmar och varje år så är det något barn som åker ut med strömmarna. Det är jätte tråkigt.

Jag hade tänkt att vi skulle äta på Svensken på hörnet men de hade fullsatt. Åkte till bar Roseleda. De hade stängt idag tisdag. Inne stan hittade vi någon parkering som låg nära Sirvant och de andra restaurangerna.

Det blev att åka tillbaka och parkera utanför lägenheten. Vi gick ner till Pig’n Pollo. Jag åt romanskinka med ost och pommes. Uffe åt grillad biff med pommes.

Testade Kirimoja – cherimoya 211006

Idag åkte vi runt till olika adresser för att hitta  beonde i Torrevieja. En del kunde man stryka från listan innan man kommit in på grund av läget. Några är fortfarande intressanta så vi får kontakta mäklare.

Vi åkte sedan ner till stranden Aquinon. Där började vi med en öl innan det blev vårt första dopp i Medelhavet. Solade en stund så att våra badkläder hann torka.

Sedan gick vi hem. Uffe var trött och ville vila. Själv gick jag till parken som ligger runt hörnet vid vårat. boende. Där skrev jag lite på bloggen och läste böcker. Skönt att sitta i skuggan och njuta av ledigheten. Har aldrig suttit och slappat i någon park tidigare. Rogivande med fågelkvitter.

parque islas canarias

Parque islas canarias

Det finns en lekplats i parken. Tyvärr är gungorna trasiga.

Sedan åkte vi upp till Bar Roseleda som för länge sedan hette bar Parasoll. De hade erbjudande om förrätt, huvudrätt och dricka för 15 euro. Vi åt vitlöksbröd till förrätt och Uffe åt hamburgare till huvudrätt. Jag åt något lövbiff liknade. Uff drack vanlig öl och jag alkoholfri öl. För 30 år sedan hade restaurangerna problem att överleva. Nu verkar det ha kommit en ny generation peningstarka pensionärer som går ut och äter.

poolen bar Roseleda

Poolen bar Roseleda’

Jag gick sedan en promenad i området innan vi åkte hem till C Santomera.

Då vi kom hem åt vi en frukt som vi köpt uppe på Mercadona. Den hette Kirimoja, ibland även kallad cherimoya. Mark Twin lovprisade denna frukt. Vi tyckte frukten var god. Synd att den innehåller så många frön. Fröna ät så hårda att du inte kan tugga sönder dem. De som sår dessa frön slipar dem innan sådd för att de ska gro.

Kirimoja frukt hel

Kirimoja hel

Kirimoja delad innehåller många frön

Kirimoja delad

Frön som är hårda och inte går att äta

Frön från en Kirimoja

Elche – Altea 211007

Elche palmernas stad

Jag har tidigare bloggat om den speciella mandelkaka som är så typisk för Elche. Vi åkte upp till Parc Municipal i Elche. Restaurangen i parken har haft denna kaka. Då vi kom till parken hade restaurangen stängt. Det såg sunkigt ut på restaurangen så den har nog haft stängt ett tag. Vi gick en runda i parken och kollade på växtligheten. Elche är Palmernas stad. Jag har tidigare bloggat om Elche på blogg.semmester.se

museum i Elche

Museum Elche’

konstig utväxt på palm

Hur kan en palm växa så här

Vi gick till olika caféer för att så tag i kakan men då vi äntligen hittade kakan så var det en tårta. Jag brukade beställa in den som bakelse. Vi slog oss ner på ett café mittemot. Där drack Uffe en öl och jag drack kaffe och chokladkaka.

Vi hade parkerat bilen vid Saluhallen i Elche. Kan rekommendera ett besök där. De säljer allt från olika sorters fisk, flådda kaniner, oliver och nötter.

extriör saluhallen Elche

Exteriör Saluhallen Elche

Sedan åkte vi motorvägen mot Altea. Det kostade 3,2 euro för att komma runt Alicante. Vi parkerade längre ner nedanför kyrkan i Altea än vad jag har brukat. Uffe fick gå i en massa trappor. Jag har tidigare bloggat om kyrkan i Altea.

kupol kyrkan altea

Kupol kyrkan Altea

utsikt över affärsgata altea

Vy från kyrkan Elsche affärsgata

vy från kyrkan över havet

Vy från kyrkan Altea

På vägen hem åkte vi in till Centrum av Alicante. Hittade parkering i ett P-hus under ett nöjesfält för barn. P-husete låg nära strandpromenaden. Där åt vi tapas på en restaurang. Jag åt små goda chorizo och Uffe åt någon form av biff.

Det hann bli mörkt innan vi kom hem till Torrevieja men det gjorde inget. Det finns gott om reflexer i vägkanten som visar vägen. En riktigt bra spaniendag.