månadsarkiv: januari 2014

Oslo Nationalmuseet 19/1 2014

Jag gick ut och hämtade madepakken som inte var någon packe utan det var en påse. I påsen fanns vars en juice, päron och bröd. Uffe valde med kyckling och jag valde med ost och skinka. Uffe ville inte äta på sängen så vi gick till restaurangen där vi fick kaffe till våran madepåse. Madepåse frukosten är uppdukad.

Frukosten framdukad på P-hotellSen gick vi upp till hotellrummet där jag Facebookade och lade upp ett blogginlägg. Där efter gick vi till Nasjonalmuseets gallery. Det är gratis inträde där på söndagar. Jag fotade ett gammalt konstverk där barnets uttryck kan ha inspirerat Munch till Skriet. Även skriet hängde bakom ett speciellt glas på museet.

bild från Natjonal Gallery Oslo

Motivet är hos Vilthandlaren. Ni kan läsa mer om museet på

Snett mitt emot museet fanns ett jätte trevligt kaffe som tyvärr var fullsatt. Vi gick istället till kaffistova. Där åt Uffe morotskaka och jag åt sucessbakelse men det stavas inte så på norska. Vi drack kaffe till våra bakelser.

Sen gick vi till ett annat Nasjonalmuseum det för Contemporary art. På bottenvåningen var det en utställning av modern arkitektur och på ovanvåningen pågick en utställning med Kjartan Slettemark. En för  mig och Uffe okänd konstnär. Hans konstnärsstil var nästan för modern för oss trotts att Uffe är släkt med konstgruppen Brohemia. En del av hans konstverk gjordes ju redan på 1970-talet. Han var främst verksam i Stockholm. Där han då han blev vräkt lämnade in sina alster på Moderna museet. Han ville flytta in där men fick erbjudande om en annan bostad som han inte accepterade. Istället bodde han 14 dagar Grand hotell.

Innan vi kom in på busstationen så ville Uffe käka hamburgare på Café Fiasko. Uffe åt en hothamburgare och jag åt Tsatsiki hamburgare. Till det drack vi Ringnes. Den som gillar hamburgare som är well done måste nog säga till för hamburgaren vad röd inuti men den var god. De säger att en pizza kostar över hundra kronor. En hamburgare på Café fiasko kostade nästan hundratrettio kronor. Det är inte så billigt i Oslo.

Sen gick vi till läge nummer 7 där buss nummer 820 stod som ska ta oss mot Helsingborg.

I Göteborg gick jag in på Pressbyrån och köpte kaffe och kanelbulle som vi åt i bussen. Då vi lämnat Göteborg så publicerade jag ett blogginlägg och klippte ihop en film som jag lade upp på Youtube. Klippet finns nedan.

Då vi kom till Knutpunkten gick vi ner till parkeringen som gränsgångarna brukar använda. Kändes lite vemodigt att komma hem efter en trevlig helg.

Booking

Oslo Maker Fair 18/1 2014

Det var nära att vi inte kommit iväg till Oslo för vi tänkte fel då vi ställde klockan på väckning 6.45. Då hade inte stress ens hjälpt för bussen gick från Knutpunkten kl 6.55. Vi åkte i god tid in till Knutpunkten för det hade börjat snöa redan igår. Då vi satt vid frukost bordet var vi mest oroliga för när vi skulle vara framme i Oslo. Mässan stänger ju kl 18.00.

Resan med Swebus hade vi bokat på nätet. Då biljetten var scannad satte vi oss på en av de främsta sätena. Jag fick ingen internet förbindelse så jag plockade fram min dongel så man kunde läsa mail och Facebooka. Det fanns i alla fall ström så laptopen inte blev urladdad.

Bussen var inne i god tid i Göteborg så jag köpte varsin mugg kaffe och kanelbulle på Pressbyrån. Mellan Halmstad och Göteborg åt vi apelsin.

Då vi kom till Oslo Gallerian som busstationen i Oslo heter så gick vi genom ett köpcentrum innan vi kom till P-hotell som hotellet heter som vi ska bo på. Så här ser rummet ut

Rummet på P-hotell

Sen tog vi taxi upp till Tekniska museet för att se Oslo Maker Fair.

Ni som inte är intresserade av Makers kulturen, fortsätt läsa i denna blogg. Ni som är intresserade surfa till

Oslo Makers Faire 18/1 2014

Oslo Maker Fairs maskot

Oslo Maker Faires Maskot en robot.

Uffe var trött då vi kollat på Oslo Maker Fair så han ville inte se de permanenta utställningarna på museet. Vi tog taxi till restaurang Schröder. Där åt vi rendyrstek. Till det drack vi öl. Maten på Schröder var vällagad husmanskost och kanske mer passande och äta efter shopping.

På hotellet hade jag tagit en karta. På den kartan fanns reklam om Icebar. Vi gick dit men de öppnar inte förrän 1:a april så vi var för tidiga. Icebar har hemsida http://www.icebaroslo.no/ där står det att de stängde i september i fjol så den hemsidan är inte så uppdaterad.

Sen gick vi hem till hotellet. Jag var så trött att jag somnade nästan direkt. Uffe satt uppe en stund och läste tidningar.