månadsarkiv: mars 2021

Teleborgs slott Smålands museum och Ekotempel

Uffe var gullig och fixade frukost på min födelsedag. Han hade till och med varit ute och plockat krokus som bordsdekoration. Uffe har bett mig att ta ledigt denna helg.  Jag har ingen aning om vad vi ska göra. Vi var klara vid halv tiotiden. Körde till Älmhult där vi fikade på Café Kagan i Älmhult. Sedan körde Uffe vidare mot Växjö.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar till Booking

frukost

I Växjö besökte vi Smålands museum. Vi började med att titta på glasavdelningen. Där fanns bruksföremål, konstföremål, graverat glas, gral och information om olika glasdesigner. Det fanns föremål från glasbruk som man inte ens hört talas om. Hans Frode hade en tillfällig utställning. Hans konst har vi sett tidigare, då vi besökt Hishults konsthall.

entre smålands museum

Glaskonst smålands museum

Myntkabinettet

Det finns ett talesätt om allt guld i Småland. Det fanns informtion om guldtillverkningen i Småland. Totalt har småland framställt 82 kilo guld.

information om guldtillverkning småland

Förutom mynt fanns det en hel del medaljer i kabinettet. Man kunde testa ifall man kunde lyfta myntet nedan.

tungt mynt myntkabinettet smålands museum växjö

En konstorgel som vi inte fick till att fungera ordentligt.

konstorgel smålands museum växjö

Numera finns det levande vargar i Skåne, Smålands museum är inte sämre då det i deras entre finns en uppstoppad varg.

Ekotemplet i Växjö

Vi åkte sedan Teleborgsvägen ut till Ekotemplet. När man står under vattentornet och pratar så blir det eko. Vattentornet är konkavt underifrån så det skapar detta ljudfenomen.

ekotemplet växjö

I slutet av filmen som jag försökt vända rätt hör man ekoeffekten som blir i Ekotemplet.

Teleborgs slott

Jag hade tjatat om Teleborgs slott då vi åkte ut till Ekotemplet. Vad jag inte då visste var att vi skulle övernatta på Teleborgs slott. Det berättar inte Uffe förrän vi parkerar bilen där. Jag hade sett en bild på slottets trappa som min systerdotter Frida delat då hon studerade i Växjö.

Teleborgs slott Växjö

Den pampiga trappan leder upp till restaurangen. Vi behövde inte bära väskorna i trappan utan det fanns en kortare trappa in till hotelldelen. Där checkade vi in i receptionen och tog hissen upp till rum 9 som var en svit. Sviterna i slottsdelen saknar dusch och toalett på rummet. Vill man duscha och gå på toaletten så finns det möjlighet i korridoren. Det fanns ett handfat i rummet så man kunde borsta tänderna. Vi hade utsikt över sjön Trummen. Undrar hur mycket man ser om en månad då skogen är grön.

utsikt rum 9 Teleborgs slott

Rum 9 Teleborg slott

Vi gick ner till restaurangen och tog en öl och relaxade i en soffa. Jag passade även på att ta några bilder för det kanske inte är så lätt att fotografera utan att få med peroner på bilderna senare ikväll då vi ska äta.

Restaurangen Teleborgs slott

Tog en timmas siesta på rummet innan vi gick ner för att äta klockan 17.15. Vi hade fått den tiden för de ville inte att alla gäster skulle komma samtidigt nu när det är Coronatider. Uffe hade bokat lilla slottspaketet. Först fick vi lite bubbel som entredricka. Till förrätt fick Jordärtskocksoppa med linser, lök, jordärtskocka rapsolja och krasse. Vi beställde vinpaket som passade bra till de olika maträtterna. Huvudrätt var Bakad torsk med savoykål smaksatt med citron och dill med vittvinsås, friterad potatiskrokett och purjolök. Till desert åt vi Creme Brulee med blodapelsinsorbet.

blodapelsinsorbet och creme brulee

Vi tog en lite paus innan vi drack kaffe med Leopold conjak. Vi fick in drinklistan och föll för drinken Anna Koskull. Den innehöll bland annat fläder, hallon och citron. Anna Koskull fick Teleborgs slott i morgongåva av sin man Fredik Bonde.  Sedan gick vi upp och drack lite mer bubbel innan vi somnade.

Vi ställde klockan på halv nio för vi hade fått tid klockan nio för frukost. Det var ett bra frukostupplägg. Som säkerhet fanns både sprit och plasthandskar. Det fanns goda ostar, korv, skinka och bröd. För den som gillar fisk så fanns det både sill och lax att välja på. Testade även att baka min egen våffla.

Innan vi lämnade hotellet gick vi en runda på parken. På Teleborgs ruin står en minnes sten över Fredrik Bonde. Vi gick även upp för att se utsikten från den berömda trappan.

Parken Teleborg slott

minnesten över Bonde

utsikt från trappan teleborgs slott

Teleborgs slott

Kronobergs ruin

Då vi checkat ut åkte vi upp till Kronobergs ruin. Den är bara öppen sommartid så vi får komma tillbaka. Då har vi även tänkt åka med ångaren Thor.

Körde sedan ner på östsidan om sjön Åsnen ner till Urshult. Där åkte vi sedan mot Osby. I Osby fikade vi på Börjes.

fikabröd Börjes osby

I Markaryd på Asia Corner åt Uffe biff Szechuen och jag åt anka Szechuen. Det var ett lyckligt par som kom hem till Sjöfågelvägen denna helg.

UFO monumentet i Ängelholm

Idén till att besöka UFO monumentet i Ängelholm fick vi från en artikel om vad som är Coronasäkert i Helsingborgs dagblad. Jag och Uffe hade många gånger tänkt åka dit, men nu när vi skulle fira Nellies födelsedag kunde vi inte hitta ett bättre ställe.

Det blåste rätt friskt igår då vi besökte monumentet. Redan på parkeringen hörde man havets vågor. Det finnns en toalett vid parkeringen ifall nöden kräver. Vid monumentet kände man inte av blåsandet.

Historik UFO monumentet

Gösta Pollenkungen Carlsson (1918-2003) mötte natten den 18 maj 1946 en UFO farkost i Sibirien ( Ängelholm). År 1972 lät pollenkungen uppföra monumentet på platsen för landningen. Monumentet är en skala modell av hur han minns att farkosten såg ut. Det finns betongringar som visa landningsspår i orginalstorlek.

UFO monumentet i Ängelholm

De begravde temporärt några döda i besättningen.

UFO monumentet begravningsplats

Utav besättningen / utomjordingarna på UFO farkosten fick han ett pollenrecept. Det kom sedan att bli grunden till företagen https://cernelle.com/ och https://www.allergon-healthcare.com/. Han hade tidigt i sitt liv införskffat sig bikupor. Det finns info tavlor om händelsen.

info UFO monumentet

info UFO monumentet 2

Tyvärr fick jag aldrig träffa Pollenkungen. Han var en driftig man som såg till att vi fick ett skånskt lag i hockeyallsvenskan. Det var han som skapade Rögle genom att bland annaat värva Uffe Sterner som då var sveriges bästa hockeyspelare.

Mitt barnbarn,Nellie önskade en grön tårta med ros på födelsedagen. Det var inte svårt att hitta en sådan tårta. Sedna fick hon en robot i födelsedagspresent. Det blev en lyckad present för det fanns en robot bland deltagarna i Talang igår.

nellies tårta

Sedan gick vi ner till stranden där det fanns kitesurfare.

kitesurfare Sebirien

Vi åkte sen hem på varsitt håll, men får minnas detta som ett fint firande av Nellies 9-årsdag!

Bucketlist 2021

Ibland blir livet inte rikigt som man tänkt sig. Jag flyttade från Helsingborg upp till Skånes Fagerhult i mitten av januari förra året. Vi hade tänkt att åka till Torrevieja på våren 2020 men Corona kom emellan. Jag och barnbarnen han i alla fall åka till Branäs och åka skidor så jag lyckades stryka punkt 4 på min bucketlist.

1. Bali

Hoppas man inte blir besviken på uppskruvade förväntningar.

2. Son Doong i Vietnam världens största grotta

Vi brukar varje semester besöka grottor ifall det finns någon på det turistmålet vi är på.

3.Jokkmokks marknad och ett besök i ishotellet

Vi bokade denna resa med ett bussbolag för några år sedan. Resan blev tyvärr inställd på grund av för få deltagare. I år är det marknad mellan den 5-8 februari. Det ser ut som att det inte blir någon marknad i är heller.

4. Kebnekaise eller

Jag och Uffe har delade meningar om vad som ska vara på denna punkt i bucketlisten. Syrran och jag hade tänkt åka till Kebnekaise förra året men kom aldrig iväg på grund av Corona. Hoppas att jag och syrran kommer iväg dit i år innan den andra Kebnekaisetoppen smälter och blir högre. Den andra toppen är mer svårtillgänglig.

Mønsted Kalkgruber (kalkgruva)

Uffe vill åka till Mønsted Kalkgruva som är världens största. Varje timma visas ett ljusspel, där kalken och gruvornas historia avspeglas i vattnet en bit in i gruvan. Fladdermössen trivs även i gruvan.

Mønsted kalkgruva

5. Kinesiska terrakotta armén och kinesiska muren

Blir kanske om man åker transibiriska järnvägen

6. Machu Picchu

Då man ändå är där blir det nog vandring på inkaleden.

7. Jaga ”big five med kamera” i Africa

Kanske det förutom att fotografera djur hinns med en tur till kapstaden och tågtur till Viktorafallet

8. Quest

Detta fartyg har ibland legat vid kajen i Helsingborg. De seglar bland annat till Svalbard och Lofoten.

9. De riktiga hängnade trädgårdarna i Babylon

Denna resa skjuter jag på framtiden då det är oroligt i området.