månadsarkiv: november 2016

Hemresedag 5/11 2016

Inget är väl mer sentimentalt än en hemresedag. Då vi satt vid frukostbordet och försökte pressa i oss det sista som vi hade kylen kände jag en tacksamhet att jag har haft möjlighet att rå om dotter och barnbarn en hel vecka. De har varit som solar trotts att de ibland har vaknat på nätterna av skrällhosta.

Jag lämnade in hotellnyklarna och så åkte vi mot flygplatsen. Där lämnade vi in bilen. Vi var de sista som checka in trotts att vi var i god tid. På Norweigan var de schysta så vi fick checka in barnens bilstolar.

Nelie på flygplatsen i Alicante.
nellie flygplatsen Torrevieja

På flyget åt barnen frukt. Jag drack kaffe och ett muffins. Vi hade inte riktigt koll på att barnens Smarties fanns i min väska. Sara brukar ha godis med till barnen så att de slipper lock i öronen.

Då vi landat på Kastrup så kom alla våra väskor snabbt utom barnens bilstolar. Vid närmare undesökning hade de hamnat på bandet för stort bagage. Tomasz var gullig och mötte oss på Kastrup på det viset slapp vi att åka tåg och båt.

Vi brukar jämföra priser på flyg. Till denna resa valde vi att söka på

www.momondo.se

Tomasz undrade om vi var hungriga. Barnen älskar att äta på Max. Vi åt chicken nuggot på Max på Center syd. Barnen hade jätte roligt med att åka karusellen i väntan på maten.

20161105_125703

karusell max

Det var en lycklig mormor som familjen Gunnarsson och Przenioslo släppte av på Rya.

www.momondo.se

Marknadsdag Torrevieja 4/11 2016

Fredagar i Torrevieja är marknadsdagar. Vi gick till marknade för det är inte lätt att parkera där. Sara och barnen handlade en del på marknaden. Själv handlade jag bara en tomte till Uffe. Då vi var färdiga med inköp fickade vi.

vid poolen Rosaleda

Då vi kom hem till lägenheten gjorde Sara och barnen sig i ordning för att gå till stranden. Det var mulet men de ville ändå passa på eftersom det var sista dagen. Själv körde jag upp till en butik nära marknadsplatsen som heter Scandigo. De säljer ett blått vin som en norrman tagit fram. Vinet finns att köpa på bland annat Vinmonopolet i Norge. Jag köpte 3 flaskor. Vinet heter Azul Mediterraneo. Trotts att det var slutet på marknadsdagen så var det inte helt lätt att hitta parkering.

På kvällen gick vi in till Torrevieja. Vi åt på en restaurang som hade en sticker på dörren från Tripadvisor. Tyvärr missade vi att det var från 2014. Restaurangen måste ha fött ny ägare för när vi fått in colan så frågade han om vi ville ha is. Frågar man inte om sådant innan man dukar fram. Har gick även ut och försökte locka in folk som gick på strandprommenade. Vi tipsade ett gäng svenskar som annars hade tänkt äta där att det inte var något höjdar ställe. Sara åt paellja sov var vidbrand. Barnens toast var ok presis som min kyckling.

Sedan gick vi in till tivolit. Det fanns gott om svenksa familjen där. Tyvärr hade radiobilarna stängt så Sara gav bort sina poletter till en annan svensk familj. Barnen fick hoppa i hoppborgen istället. De åkte även berg och dalbanan.

Tivoli Torrevieja 20161104_184021

Sedan packade för att snabbt bli färdiga att i morgon åka till flygplatsen i Alecante.

Vi provade det blå vinet som jag inköpt tidigae idag. Recention på vinet är att den nog kommunicerar mer på en fest än vad den smakar.

sara dricker blått vin Torrevieja

Grottor i Rojales och Parque Municipal i Elche 3/112016

Vi började med att åka tilll Torro el Moro, Tornet har gett namnet till Torrevieja som betyder gammalt torn. Hisoriskt har det varit ett viktigt vakttorn

Toro el moro Torrevieja

Sedan åkte vi upp till Cdad. Quesada men det var i Rojales som det fanns grottor. Grottor är något som jag gillar att besöka på min semester. Då det är sässong finns det många konsthantverkare i de konstgjorda Rojales grottorna. På de gamla grottorna vilar idag oftast ett hus.

utsikt från grottor Rojales

Utsikt från grottorna

konst rojales

Konstverk

Toppen på berget på bilden får jag besöka en annan gång. Har inte undersäkt hur mycket jobb det är att ta sig upp.

20161103_103910

grotta rojales

Grottor Rojales

duvslag med färgranna duvor

Duvslag med färgranna duvor

gammal grotta rojales

Gammal grotta

Sedan åkte vi till Elche som är känt för sina palmer. Jag  visade först till fel palm park

Huerto Del Cura Jardin Artistico NacionalSara hade tålamod och Googlade så vi hamnade rätt. Vi trodde det var svårt att hitta parkering till Parque Municipal. Då vi kom dit var vi jätte fikasugna så barnen åt toast och jag och Sara åt Elche cake. En speicalitet från trakten. Samma sorts kaka som jag åt med min mor då jag var där för ett par år sedan https://blogg.semmester.se/?p=188#.WCXyKfnhC00

Sedan åkte vi ner till saltjöarna i Torrevieja för att bada. Nellie gillade att leka i de hålor som gamla tanter tar upp lera ur för att sedan smörja in sig mot värk. Eleni gillade att bada i saltsjön men vi missade att hon hade brännt sig i bikinilinjen av solen. Till en annan gång ska jag smörja in henne med vasselin. Sara tog med sig saltvatten och satl för att öva på praktisk fysik på förskolan som hon jobbar.

bad i saltsjöarna

eleni saltsjöarna

Sedan tog vi taxi in till stan för att gå på tilvoli. Tyvärr har tivolit stängt mitt i veckan så vi fick åka hem igen. Eleni ville inte äta på någon av de lokala krogarna så vi lagade mat som vi åt på balkongen. Jag och  Eleni hackade fruktsallad av frukten som blivit över. Till det åt vi glass. Stackars Nellie var både för trött för fruktsallad och glass.

Katedralen i Murcia 2/11 2016

Vi började dagen till barnens förtjusning med att bada i hotellets pool. Jag tyckte den var ganska kall men jag badade i alla fall. Det var skönt att slippa en massa sand med sig hem.

nellie vid poolen på Aldea del mar

Sedan åkte vi till Murcia. Vi parkerade centralt i ett parkeringshus. Då vi kom upp ur parkeringshuset möttes vi av en fontän och fantastiska cyklamen rabatter.

cyklamen Murcia

fontän murcia

Vi gick sedan till torget där katedralen i Murcia  ligger. Där fotograferade vi barnen vid entreen. Tyvärr så hade Google maps slukat mitt mobilbatteri så jag har inte mer foton från Murcia.

utanför turistinformationen i Murcia

Katedralen var stängd då vi kom dit så började med ett besök i museet. Där fanns fina silverföremål. De hade även fin konst och broderier. Då man gick in i museet gick man på ett glasgolv där men kunde se utgrävningarna nedanför.

Då vi var klara med museet hade katedralen öppnat. Det fanns många helgon altare och biktstolar i Katedralen. Det tråkiga var att en tiggare kom och tiggde inne i kyrkan. Tyvärr har jag inga bilder från katedralen. Jag lovade då jag gjorde detta inlägg att det skulle komma bilder från Saras kamera. Tyvärr kan vi inte lägga ut bilderna för det var fotoförbud i katedralen. Vill ni se hur de ser ut och få mer info så surfa till http://www.diocesisdecartagena.org/es/Inicio/diocesis/catedral.aspx

Barnen åt glass, Sara cola och kaffe med något som liknade våra krabelurer på torget utanför katedralen  Barnen var jätte gulliga som bjöd på ficka.

Sedan gick vi till turistinformationen där fick fick en karta så att vi kunde hitta köpcentrumet Nueva där Sara planerat in ett besök i Disney butiken. Hon var på jakt efter julgranskulor som hon börjat samla på. Hon hittade inte riktigt det hon tänkt sig. Till barnen köpte hon vars en klänning. Det blev lite dyrare än hon tänkt sig då hon hade tolkat priserna som euro istället för pund. Barnen fick vars ett diadem av mig.

Sedan gick vi till HM för att hitta en kanintröja till Nellie. De hade inte rätt storlek till Nellie i Torrevieja.  Vi var även inne i butiken Desigual utan att handla något. Vi trodde att butikerna stängde klockan åtta men de hade öppet längre så barnen hann även med att hoppa i en hoppborg innan vi åkte hem.

Jag har alldeles glömt att publicera bilen som vi fick betala 900 euro i depposition för. Pengar som vi sedan fick tillbaka. En vit Nissan

hyrbil Nissan torrevieja

Altea 1/11 2016

Då jag vaknade låg Sara och surfade med mobilen i sängen. Barnen hade inte vaknat ännu. Då vi spelat lite kort efter frukosten körde vi 332 till Altea. Vi lät barnen leka lite på stranden innan vi åkte upp i gamla staden i Altea.

stranden Altea

Vi gick upp till kyrkan som var jätte fin inuti. Då jag var här med mor för några år sedan kunde vi inte gå in på grund av att det pågick en begravning.

kyrkan altea

altartavla kykan altea

20161101_110508

Nellie och Eleni tände vars ett ljus för de som inte finns med oss längre.Idag var det Spaniens motsvarighet till alla helgonsdag.  Nellie var noga med att poängtera att man skulle smyga i kyrkan. Hon menade att man skulle vara tyst.

lljus kyrkan Altea

På serveringen utanför kyrkan åt barnen glass. Sara drack cola och jag en öl.

Nellie äter glass i Altea

Utsikt från Gamla Altea

20161101_115032

Sedan åkte vi ner till den sydligaste stranden innan bergen tog vid. Där blev det snabbt djupt så barnen fick bada med puffar hela tiden. Det var en strand med mest runda stenar.

Innan vi åkte tillbaka mot Torrevieja åt vi på en restaurang andra sidan vägen. Eleni åt hamburgare, Nellie kyckling nuggets, Sara sparris tortillas och jag åt tonfisk.

Jag tog en snabbdusch hemma i lägenheten innan vi åkte ner till ner till Qoola Qvinnors möte hemma hos christina Berardi. Google maps hade fel possition på hennes bostad så jag fick ringa henne på Messenger. Goa Christina lotsade så att jag kom rätt. Vi var 16 kvinnor som hade ett trevligt mingel. Tyvärr har jag inga bilder men ni kan söka på Qoola Qvinnor Torrevieja på Facebook.

Stranden Playa de los Náufragos i Torrevieja 31/10 20016

Barnen vaknade tio i sex. Sara var gullig och gick upp för jag hade inte sovit så mycket för jag hade ont i knät. Barnen åt lite croisonter. Sedan gick vi ner till supermarkadot på . Då köpte vi pan. Sedan gick vi hem och åt andra frukost. Så här ser huset ut som vi bor i. Den översta balkongen fikar vi på.

hotell aldea del mar nr 26

Sedan spelade vi åtta och ormen  Vi hade egentligen tänkt åka till Altea och Elke men vi körde fel då vi skulle ut på 332 an så vi hamnade söderut. Vi badade istället på stranden söder om hamnen i Torrevieja. Stranden hette Playa de los Náufragos. Barnen och jag tränade lite på gymmet på stranden. De byggde även sandslott. De skickade bild på sandslottet vis sms till sin pappa.

nellie bakar sandkakor Barnen bygger sandslott stranden Playa de los Náufragos fiskare Torrevieja

Sedanlämnade vi Playa de los Náufragos och gick vi in mot centrum för det var närmare till centrum från stranden än från lägenheten.

Hamnen Torrevieja

Vi passerade hamnen

hus hamnpmrådet torrevieja konstrverk centrum torrevieja

Vi åt glass på en servering mitt emot taxi stationen. Sara var sugen på chockladdonust. Det fixade servitrisen med chockladsås

glass mittemot taxistationen

donuts med chockladsås torrevieja

Sedan letade vi upp ett apotek där Sara köpte medicin mot halsont och jag köpte Voltaren mot mitt ömma knä. Sara hade först trott det det var ett läskigt Hallowen firande men det var inte så farligt. Det var mest utklädda barn med en pumphink gjord av plast. I hinken hade de fått godis.

halloween torrevieja

Sedan åkte vi till lägenheten och åt pannkakor. Vi somnade alla trötta innan klockan nio.

Torreviejas tivoli 30/10 2016

Nellie vaknade utav att hon hostade. Hon hade fått hostmedicin innan hon lade sig men den hade slutat verka. Sara och barnen är nog fortfarande inne i sommartid. Våra datorer och mobiler hade själv ställt om tiden under natten.

Sara Googlade och affärerna öppnade inte förrän klockan nio.  Barnen roade sig med sina tabbar och mobil till det var dags att åka och handla. Jag  bloggade och skötte lite sociala medier. Barnen roade sig med mina skor. De tyckte jag hade tråkiga skor. Det är mina som är svarta på bilden.

Våra skor

Eleini testar mina skor

På Lidel handlade vi frukost och ett par middagar. Vi åt frukosten på balkongen. Det var jätte mysigt sedan gick vi ner till stranden.

Där var det ganska så sig likt. Sara tyckte den var mindre än då hon var här sist för en så där 25 år sedan. Vi började med att bada. Sedan gick jag en tur mot klipporna för att se ifall det fanns krabbor eller småfisk. Det stod en fiskare på piren men såg inte att han fick någon fisk. Eleni dök med sitt cyklop. Hon plockade upp stenar och snäckor. Vi gick ner till piren som låg söderut för att se om där fanns krabbor eller småfisk. Nellie var rädd för att gå ut på piren så barnen använde träningsredskapen som att de vore en lekplats.

Stranden Torrevieja

20161030_145946

Då vi tröttnat på stranden gick vi hem till lägenheten. Där duschade barnen under tiden som jag lagade spagetti och köttfärssås.  Vi åt middagen på balkongen. Sedan sov barnen middag. Vi fick väcka Nellie för de hade bestämt att vi skulle på torreviejas tivoli .

Då vi gick in till stan för att besöka torreviejas tivoli möttr vi  en clownliknande man som visslade. Han gjorde en ballong pudel åt Nellie och ett hjärta åt Eleni.

Nellie fick en grön pudel och Nellie ett rött hjärta

20161030_190619

Då vi kom till tivolit började de med att åka radiobil. Sedan åkte de berg och dalbane tåg.

Radiobil tivili Torrevieja

Nelle åker buss tivili torrevieja Eleni Tivoli Torrevieja Nellie torreviejas tivoli

20161030_195123

Helados Sirvant var stängt så vi gick till serveringen söder om Casinot för att åta glass.

20161030_202544 20161030_202520

Sedan letade vi efter en rosa katt åt Nellie men vi hittade ingen så vi åkte taxi hem till Aldea del Mar. Åt lite chips och kollade in de hundra TV kanaler som fanns att välja på.

Torrevijja 29/10 2016

Saras familj kom och hämtade mig klockan ett. Saras pojkvän Tomas är så snäll att han kör oss till Kastrup så vi slipper åka båt och tåg. Tomas var kvar på Kastrup till dess att planet lyfte.

Saras familj på Kastrup

Vi flög med Vueling. Planet som vi skulle flyga med landade sent. Sara, barnen och jag var bland de sista som gick ombord på planet. Vi gick ombord framme i planet. Eftersom vi fått platserna 9C-F så hade vi ingen brådska ombord för vi hade bara stått i vägen då vi lagt upp vårt handbagage. Vårt handbagage bestod av Saras och min handväska och barnens bilbarnstolar.

Vi bokade flyget med www.momondo.se. På din site kan man söka billigaste flyg. Det blev Norwegain på vägen hem.

Väntar på att borda planet till Torrevieja

Sara åt vegetarisk baugette och jag åt en med kött. Barnen åt Croissanter. Jag började skriva på bloggen med min dator.  Eleni spelade Mindcraft  med min mobil.

Nellie är för god. Hon sa jag älskar flygplan. Flygplan är fantastiskt sa hon.

Då vi landat gick vi för att hämta ut bilen på Record. De ville ha över 900 euro i disposition eller 140 euro i försäkring. Sara fick swicha mig 5000 kr för jag hade inte WIFI.  Betalade sen dispositionen och full tank vid bilinlämning med kort. Bilen var en vit Nissan. Vi åkte väg 332 ner till Torrevieja. Sara startade vägledning till hotellet vid restaurang 222. Då hade vi bara några hundra meter kvar till hotell Aldea del Mar. Följde instruktionerna så vi fick ut nyckeln. Vi bodde i 26 an på plan 2.

Vi börja med att packa upp våra väskor. Sedan drack Sara te, jag kaffe och barnen vatten med kaka som fanns i köket i lägenheten. Sedan spelade vi ormen och åttan. Barnen sov i dubbelsängen och jag och Sara sov i rummet med enkelsängar.