månadsarkiv: augusti 2021

Camp Oak tältövernattning i Skånes Djurpark

Vi hade egentligen tänkt bo i Wild Lodge istället för Camp Oak. Wild Lodge var fullbokat de dagar som vi kunde natta över i parken.

Närbild Wild Lodge

tältbyggnad Wild Lodge, Skånes Djurpark

Wild Lodge i hjorthägnet

Wild Lodge, Skånes Djurpark

Då man kommer till Skånes Djurpark så har man inte tillgång till Camp Oak förrän kl 16.00. Vi lät vårat bagage vara kvar i bilen. Det finns möjlighet att ställa sitt bagage i entrén om man vill. Det finns även skrindor som man kan lasta sitt bagage på så man slipper bära det hela vägen till tältet. Wild Lodge ligger nära entréen.

Skånes Djurpark är bra på Coronasäkerhet

Det finns många ställen som man kan sprita sina händer nu i Corona tider.            I början av parken finns de svenska husdjuren som getter, får, hästar, kor och grisar. Det var mycket kö till traktorbanan men de hade gjort så att man kunde hålla avstånd i kön. Vissa tider kan man stifta bekantskap med fåret Shaun som är parkens maskot.

fåret Shaun

Fåret Shaun

Vi kände för förfriskning. Barnbarnen ville ha en smothie och jag drack kaffe!

Då vi passerat sälarna gick vi ”Expedition upp” till vargarna. Vi fick vänta så att vi inte kom för nära de framförvarande, eftersom vi gick på gångar uppe bland träden.

Entre expedition upp vid sälarna.

”Expedition upp”

Alla djur visade inte sig så att det blev några bra bilder. Bilderna på vargarna blev inte bra då jag zoomade. De gick bra att se med blotta ögat. De ylade senare på natten. Det hörde vi.

Sedan gick vi till björnarna. Eftersom de inte syntes till åt vi på Björnberget. Så heter matstället intill björnarna. Det går att beställa mat med app men Nellie ville ha strössel på sina pannkakor så vi beställde mat i luckan. Jag åt korv gjord på vilt.

Björn som solar sig

Björn, Skånes djurpark

Där efter gick vi till Korp och Ugglehägnet. Vi såg djuren men de gjorde sig inte på bild på grund av avståndet. Sedan Sverige gick med i EU så har lagarna gjort att det krävs större hägn. Det har försvunnit en del djur från djurparken sedan jag var barn. Det fanns en ormgrop som jag tyckte var läskig. Det fanns huggormar i gropen. När jag och Uffe var i Skånes Djurpark för en sju år sedan fanns det ett terarrium som numera är borta.

Eleni älskade naturlekplatsen vid ett tidigare besök. Idag så gillade Nellie att testa Naturlekplatsen. Jag och Sara tog en te och kaffe paus under tiden. Eleni hade bakat muffins på morgonen, och Sara hade snällt kokat kaffe och hällt på en termos åt mig.

Vaxsjön

Vi gick ner till Vaxsjön. Det satt några på bryggan som inte ville bli störda. Det tar cirka 10 minuter att gå till stranden. Vi gick tillbaka till parken och förbi Visenterna. Kungsörnen gick inte heller att få bra bilder på. Det blir nät på bilderna för djurparken får inte vingklippa fåglarna så de inte kan rymma. Dovhjortarna höll sig också undan för fotografering.

Thea tar emot på Camp Oak

Barnbarnen åkte sedan vattenrutshbanan under tiden som Sara hämtade vårt bagage i bilen. Hon lastade bagaget på en skrinda. Sedan gick vi upp till Camp Oak. Där tog Thea emot oss i det stora tältet.

stora tältet på Camp Oak

Stora tältet, Camp Oak

taklampa av renhorn stora tältet Camp Oak

Taklampa av renhorn i stora tältet Camp Oak

Vi fick tältet som kallades fågelboet. Hemma hade vi beställt sovsäckar så att vi slapp släpa med täcken. Kuddar och värmeelement finns i tältet.

tält fågelboet Camp Oak

Tält fågelboet, Camp oak

inne i vårt tält Camp Oak

Interiör i tält, Camp Oak

Eleni ville sova i hängmatta. Det gjorde hon då vi övernattade på höloftet. Då hon hörde att det kunde bli ner till 12 grader varmt i natt så ångrade hon sig.

Eleni i hängmattan Camp Oak

Hängmatta, Camp Oak

Sara hämtade välkomstdrink som vi drack utanför tältet. Det smakade friskt. Jag har förresten glömt att berätta att Camp Oak är all inclusive. Vilket innebär att du kan äte och dricka så mycket du orkar.

välkomst dricka Camp Oak

Välkomstdrink

Klockan 17 var det dags för välkomst och informationsmöte. Thea höll i mötet, hon berättade att vi skulle tända grillarna och att hon kom med hamburgare med tillbehör. Det fanns svamp för de som är vegeterianer. De senaste kvällarna hade det regnat så att de hade fått hålla till inomhus uppe i Björnberget. Jag och Sara var nog lite för snåla med både grillkol och tändvätska. Vi fick i alla fall till sist grillat hamburgarna och svampen. Det var inte riktigt kol kvar till majsen. Majsen kan man ju i och för sig äta nästan rå.

Camp Oak på kvällen

Klocka halv åtta samlades vi för att träffa djuren på kvällen. Vi började hos lodjuren. De får inte mat varje dag. I lodjursburen finns en hane och en hona. De heter Lotus och Lina. Google har börjat med något som heter shorts på Youtube. Jag testade att göra ett shorts på lodjuren

Sedan gick vi för att mata tvättbjörnarna. De fick torkad hundmat som vi fick lägga på muren. De åt hundmaten från muren. Än så länge finns det inga tvättbjörnar i Sverige. Det är bara en tidsfråga innan de tar sig från Danmark via Sundsbron över till Sverige. Tvättbjörnarna har utrotat en europeisk sköldpaddsart.

tvättbjörn

Tvättbjörn, Camp Oak

Det blev glada skratt då vi kom till vildsvinen när kultingarna sprang löst i parken. Vildsvinen fick frukt och sallad till kvällsmat.

Därefter gick vi till renarna. Renen med de största hornen är en hanren. Han kommer snart att tappa sina horn. Vi fick reda på att Rudolf med röda mulen är en honren. Varför får ni reda på om ni går turen. Barnen matade renarna med renlav.

ren med praktfulla horn

Rentjur med största hornen, Camp Oak

Så var matningsturen runt parken slut. Vi fick göra vad vi ville. Nu på kvällen gick det att gå en tur som var avstängd i förmiddags. Det gick mycket snabbt nu på kvällen.

Camp Oak på egenhand

Då man bor i Camp Oak så får man röra sig fritt i parken kvällstid. Djuren visade sig mer på kvällen än vad de gjort tidigare idag. Sälarna låg och latade sig på land då vi gick förbi.

Sälar på land

Sälar latar sig på kvällen

Det är inte bara vi fyrfota som övernattar i djurparken. Många insekter hyser också in sig. Insekterna höll sig lugna under kvällen. På dagen finns det en hel del getingar som drar sig till glass eller annat sött och gott som man äter.

flera insektshotell

Vi såg inte grävlingen trots att den är kvälls och morgonaktiv så vi gick vidare till rödräven.

rödräv sitter i gräset

rödräv

Vi lyckades till sist hitta den europeiska vildkatten. Det krävdes att vi gick en runda runt hägnet. Den låg på taket till sitt bo. Den gillar tydligen som alla katter att ligga högt och ha koll på läget.

europeisk vildkatt på taket

Europeisk vildkatt

Järven var ute men den låg för långt bort och det var för mörkt att ta foto. Den låg stilla och latade sig vid en sten.

Då vi kom tillbaka till Camp Oak hade Thea gjort i ordning en grill så att barnen kunde grilla Marshmallow. Jag och Sara föredrog chips.

Camp Oak

Skånes Djurpark

Vid åtta tiden serverades frukosten på Camp Oak i Skånes Djurpark. Frukosten bestod av bröd, ost, ägg och krabbelurer med sylt eller nutellla. Barnbarnen ville bara äta krabbelurer till frukost. Det stoppade deras mor.

Vid halv tio tiden fick barnen hjälpa till att skapa berikning till Björnarna. De fick lägga frukt i en glassburk. Sedan hälldes det vatten över. Sedan stoppades burken i frysen. De barn som deltog i dag fick kasta in gårdagens fruktis till björnarna idag.

frukt i is till björnarna

Fruktis till Björnarna

Björnmatningen var sista aktiviteten som Camp Oak ordnade. Sedan checkar man ut, men man har möjlighet att stanna kvar hela dagen i Djurparken.

Fåret Shaun Skånes Djurparks maskott

På TV är fåret shaum leranimerad. Han ingår i en brittisk tv serie. Förutom fåret Shaun bor Timmy Lamm och Bitzer också i djurparken.  De hittar man, om man håller till vänster vid entrén. De finns vid traktorbanan och nära de svenska husdjuren.

fåret Shaun Skånes Djurparks maskott

Fåret Shaun

Vill ni se mer av fåret Shaun så surfa till https://www.svtplay.se/faret-shaun

När Nellie var tre år kröp hon igenom detta rör jag var rädd att hon skulle ge upp men det gjorde hon inte. Jag och Eleni avstöd att åla oss genom röret denna gången.

Nellie i röret på kaninkullen

Nellie kommer ut ur kaninröret

Nellie ville åka traktorbanan. Sara och Eleni hade inte lust för det var cirka 30 minuters kö. Jag åkte traktorbanan med Nellie. Det händer en del saker utmed banan men jag avslöjar inte vad som händer. Ni får själv se vad som händer på er åktur.

På gården fanns detta dass med en dassgubbe

Jag har glömt att skriva att parkering ingår om man bor i Camp Oak eller Wild Lodge. Vi får även en kikare så att vi kan se djuren lite bättre.

Bonusdjur i Skånes Djurpark

Det verkar som att det är så trivsamt i parken att vilda fåglar även trivs i parken som häger och stork.

Bonusdjur i Skånes djurpark en hägehane

Häger hane

storkar i boet bonusdjur i Skånes Djurpark

Storkbo Skånes Djurpark

Det var en trött men nöjd familj som lämnade djurparken den 5:e Augusti. Vi kommer nog tillbaka och övernattar i Wild Lodge nästa gång

Skånes Djurpark

Töllstorps industrimuseum

Då vi besökte Hylténs industrimuseum fick vi tips om Töllstorps industrimuseum. Direkt vi parkerat kom de och erbjöd oss betald guidning. Det tackade vi ja till. Det har utvunnits gjutjärn från myrmalm. myrmalmen gick inte att dra tråd med.

redskap för gjutjärnstillverkning

Verktyg för gjutjärnstillverkning

Därför tvingades man att ”färska stålet”, ett sätt att sänka kolhalten,så man fick ett stål som kunde dras till tråd. S.k. järnbärare fick bära det färskade stålet till platsen för tråddragningen, Det kunde ibland vara kanske 6 till 7 km de fick bära tackorna, 6 st. som vardera vägde ca 9 kg 7 stycket. Ett tungt och slitsamt arbete. Från början samlades den dragna tråden runt ett träd men trädet föll får ålderns tand. Numera har de ersatt trädet för tråddragning med en stock som lättare kan bytas ut. Förr var det hästar som drog runt stocken idag när det är visning är det människor som drar runt stocken.

tråddragning Töllstorp

Tråddragning Töllstorps museum

tabell över hur tjock tråden blev efter varje dragning

Tabell över tråddragning

En produkt som gjordes i Töllstorp var kruköron. De slogs i hammaren inne i denna byggnad. Idag är kruköron en museeprodukt då man ersatt krukor med andra förpackningar.

byggnad där hammaren slog kruköglor

vattenhjul Töllstorps industrimuseum

Kvarnen i Töllstorp brann ner 2016. Hembygdsföreningen lyckades bygga upp en ny kvarn. Det går att köpa mjöl som malts i kvarnen i Hembygdsföreningens butik.

Kvarnbyggnaden extriört

Kvarnbyggnad Töllstorps industrimuseum

interiör kvarnen

Inne i kvarnenTöllstorps industrimuseum

I mitt hem fanns ett metallsåll. Kanske vävt i Gnosjötrakten. De vävde såll för att sikta bland annat mjöl.

metallväv för såll

Väv till såll

Vägg med såll

metall vävda saker

I Skåne bakar man mandelmusslor till julen. På museet finns en press som pressar mandelmusselformar.

maskin som gör format till mandelmusslor

Press som gör formar till mandelmusslor

De gör mycket på Töllstorps industrimuseum bland annat vispar och säkerhetsnålar. De visar hur det går till ifall du följer med på en guidad tur.

Tack för en trevlig och lärorik guidning.

Töllstorp industrimuseum

Cafe Nydala och sjön Rusken Anderstorp

Vi hade tid över innan det var dags för att bege sig till hotell Åsen, att åka en tur runt sjön Rusken. Vi var hungriga och stannade på Café Nydala.

extriör cafe Nydala

Cafe Nydala

Detta inlägg innhåller affiliatelänkar till Booking

Ineriör Cafe Nydala

interiör cafe nydala

Vi var inte fika sugna men deras räkmacka såg läcker ut. Vädret var på topp så vi kunde äta räkmackan ute.

räckmacka

Räkmacka

Du kör under denna port på vägen till Nydala klostrer.

Port med vällingklocka Nydala

Port med vällingklocka

Nydala kloster

Klostret grundades 1143. Danskarna våldgästade och plundrade slottet på väg hem från Stockholms blodbad 1521. Klostret invigdes igen 1524 men drogs in 1529 av Gustav Wasa. Vid utgrävningar har de funnit att det funnits humle och örtträdgård. Enligt Wikipedia invigdes klostret igen 2008 med vietnamesiska munkar.

humleodling Nydala kloster

Humleodling

örtaträdgård Nydala kloster

örtträdgård

intriör kyrkan Nydala

Intriör kyrkan

intriör kapellet nydala

Interiör Kapellet

Sedan körde vi längs Rusken, vi körde så nära sjön man kunde men på ett ställe slutade vägen vid en bom så vi fick åka tillbaka till stora vägen. Det är vackert på östra sidan av rusken.

sjön rusken

sjön Rusken

Sedan åkte vi till Anderstorp där vi bokat rum på hotell Åsen. Då vi ställt väskorna på rummet gick vi ut för att äta och se vad som finns i närheten av hotellet.

exteriör hotell Åsen Anderstorp

Staty utanför hotell Åsen

rum 226 hotell Åsen Anderstorp

Rum 226

På väg till restaurangen stötte vi på denna roliga cykelpump.

Cykelpump Anderstorp

Cykelpump Anderstorp’

Många restaurannger har semesterstängt i juli i Småland Vi åt på Season grill & wook som hade sommaröppet. Jag åt biff med bambuskott. På vägen hem tittade vi på denna sten där de huggit in alla företagsnamn i Anderstorp.

Företagssten Anderstorp

Booking

Gislaveds industrimuseum och konsthall

Efter övernattningen på hotell Åsen i Anderstorp åkte vi till Gislaveds museum. Vi hade innan vi åkt till museet varit utanför konsthallen. Det fanns två dörrar till konsthallen och vi var vid den som även gick till finska föreningen. Den dörren var låst så därför åkte vi till museet som upplyste oss om att vi skulle ta dörren till höger för att komma in.

Vi fick jätte bra information av killen som var på industrimuseet. Museet är specialiserat på gummi. plast och läder. När man kommit in på museet är det första man ser i fallskärm gjord i papper. Tror inte att jag skulle våga änvända den. Fallskärmarna var tillverkade som engångsfallskärmar för att skicka förnödenheter i Norge. Det tillverkades en 15000 papperskärmar som tillverkades av Nissafors pappersförädlings AB.

entre till Gislaveds industri museum

Gisslaveds industrimuseum

Det har tillverkats musfällor på ett par ställen i trakten. Den ena producentens redskap hamnade på detta museum.

musfällefabrik

Musfällefabrik

Då jag var i 12 års åldern hade jag en röd plastkappa. Kanske den var tillverkad i Småland. Museet har i alla fall en samling kläder tillverkade i plast från 1960-talet

Plastkläder

Det finns även ett urmakeri med information om den som drev urmakeriet.

urmakeri

Urmakeri

Museet hade även klotsar som liknade Lego.

Ni får själva ta en tur på museet för att se allt vad de skapat i Gnosjö

Vi gjorde även ett besök på konsthallen. Rälsen och ringarna i golvet är från då lokalen innehöll gummitillverkning. Sommarens utställning hette allt kött är hö skapad av Francis Patrick Brady.

Allt kött är hö

Det fanns även de som hade sommarjobb i konsthallen. De skapade mest skulpturer.

sommarjobbarnas verk Gislaved Konsthall

Sommarjobbarnas verk

Hylténs industrimuseum i Gnosjö

Uffe har länge närt en dröm om att besöka Hylténs industrimuseum. Vi hade tur då vi kom dit klockan 13 att guidningen började. Museet har sparat alla formar till de flesta produkterna. De gjuter fortfarande på museet så man kan i shopen handla en del av deras produkter. Industriproduktionen pågick mellan 1874-1974.

extriör hylténs industrimuseum

Hylténs industrimuseum

Vid dammen finns en scen där det spelas teater på somrarna. Karl Einar Heckner har även trolleriföreställningar där.

dammen Hylténs

Dammen

Företaget var duktiga på marknadsföring. De ställde ut både i Stockholm och Göteborg.

utställningsmonter stockholms utställningen.

utställningsmonter stockholms utställningen

Standard till Stockholmsutsällningen

Standar till Stockholmsutsällningen

utställningsmonter använd i Göteborg

Monter Göteborgs utställningen

Guiden visade hur man slipar och svarvar metallen. Svarvarna drivs av vattenkraft och vattenkraften ser till att det är ljus i byggnaderna. Elverket är  över hundra år gammalt.

sliperiet

Sliperiet Hylténs

Det  är ett levande museum med maskiner, verktyg, kontor med mera i drift. Det finns även ett gammalt lager.

Hylténs industrimuseum

Vandalorum Värnamos konsthall

Årets tema på Vandalorum i Värnamo är resan som redskap för nordiska formgivare. Det är 40 nordiska formgivare, arkitekter och konsthantverkare som ställer ut. Ibland tar livet för konstnärer och designers en annan väg en vad som är tänkt. Arne Jacobson fick under kriget fly till Svergige efterom han var jude. Han designade då bland annat tapeter och textil för NK.

Bland de övriga utställarna märks Alvar Aalto, Josef Frank, Maija Isola, Arne Jacobsen, Lisa Larson, Bruno Mathsson,  Ingegerd Råman,  Mats Theselius, Jørn Utzon och Hans J. Wegner

Urplay har också besökt Konsthallen

arne jacobsen designat åt NK

Arne Jacobson design textil och tapete

Det fanns bord och lera så att besökarna kan bidra till detta konstverk.

Publiken skapar konst i keramik i en cirkel

Publiken skapar konst

I lada 2 ställer Anton Alvarez ur lerskulpturer.  Publiken kunde första veckorna följa installationens tillkomst.

Anton Alvarez lerfigurer i orange

Anton Alvarez lerfigurer

Markus Emilsson ställde ut i lada 3 på temat skolöst landskap. Vi fick ta på skoskydd och fick hörlurar innan vi gick in i utställningen.

speglar Markus Emilsson Skolöst landskap

Markus Emilsson Skolöst landskap

I galleriet ställde Lucas Cornix ut med titeln ”I väntan på vadå”

tavlor i Galleriet Vandalorum

Galleriet Vandalorum

Vi blev fikasugna och gick till restaurang  Syltan. Där drack vi kaffe och åt citronmarrängpaj. Det var fint väder så vi satt ute. Möblerna som vi satt på var tillverkade utav gummi. På uteserveringen kan man se skulpturerna i parken.

citronmarängpaj på restaurang syltan Vandalorum

Citronmarängpaj

En av installationerna i parken är den svarta lådan. I lådan finns innehåll för att göra möbler. Vi gjorde inte några möbler.

Låda med matreal att bygga möbler ute i parken

Låda till att bygga möbler

Material för att bygga möbler i parken Vandalorum

I höst ställer Monica Förster som är Bruno Mathsson pristager ut  sina möbler.

Konsthallens  historia

Pontus Hultén gav Museum Vandalorum dess namn, hämtat ifrån berättelserna om germanfolket som sägs härstamma från Småland. Stiftelsen Vandalorum bildas 1998.

Vad jag kan se på hemsidan så var första utställningen 2001

Det finns finns företag som sponsrar konsthallen och du kan gå med i vänföreningen. Vilket bland annat ger fri entre till konsthallens utställningar.