Busum till Helgoland 5/6 2014

Vi hade i alla fall ställt klockan. Min ringde 07.45. Då gick jag upp. Uffe var lite segare men han gick i alla fall upp innan hans mobil ringde klockan 08.00. Vi hade ställt mobilerna så att vi skulle vara nere då frukosten öppnade klockan åtta. Det hann vi nästan. De hade bra frukost. Uffe klarade sig trots att det inte fanns gurka och tomat till frukosten.
Vi betalade hotellet 67 euro. Sedan körde vi ner till hamnen där vi parkerade bilen. Det kostade 5 euro om dagen. Vi fick sedan visa våran utskrivna beställning och fylla i en grön lapp för att åka ut till ön. Sedan gick vi om bord på båten MS Funny Girl. Uffe beställde öl. Han kollade på gps-en efter hotellet på Helgoland. Själv skrev jag för bloggen i anteckningar. Kunde även flytta över bilder från mobilen till datorn. Jag valde ut vilka bilder som ska vara med på bloggen.

Då vi kom till helgoland var det ebb så vi blev hämtade utav småbåtar. Det var lätt att hitta till hotel Aqua Marina. Vi fick rum nummer 2 med en härlig ute plats. Vi började med att öppna champangnen och skåla i den tyska strandstolen som stod där. Allt filmat med mobilen.

Sedan gick vi till turistinformationen för att hämta ut biljetterna till Bunkervisningen på Fredagen. Därefter tog vi hissen upp till den högre delen av ön. Det går även trappor upp dit. Vi gick på promenad runt högdelen. Den är 3 kilometer lång och man går på betongplattor så den är handikappvänlig.

På vägen ut till Långa Anna fanns ett trevlig koloniområde. Det fanns en grop efter ett rejält

bombnedslag.  För att inte störa fågellivet hade de stängt av så man kom inte riktigt nära Långa Anna.

På vägen tillbaka gick vi förbi den högsta punkten och fyren. Fyren var den enda byggnaden som klarade kriget. Kanske tur för sjöfarare.

Vad man ska tänka då man går denna tur är att ha med sig vatten. Det finns ingen servering förrän man kommer tillbaka efter rundvandringen.

Vi tog hissen ner till låglandet där vi kollade i en del affärer ochköpte vykort till våra barnbarn. Sedan gick vi till hotellet för att skriva korten. I samband med att vi postade korten gick vi en promenad ut i yrkesverksamma hamnen. Den är även en nödhamn för Nordsjöns sjöfart. Vi fick skula i ett tält. Vi frågade vad tältet skulle vara till. De berättade att det var till en regatta i helgen. Som tur var regnade det inte länge. Uffe ville äta på Bunte Kuh men det hade regnat så deras uteservering var blöt. Istället gick vi till Weddigs men de hade inte öppnat ännu efter siestan (10 mn kvar till de öppnar). Så vi gick hem till hotellet. Där jag tog på mig värmare kläder.

Vi gick till restaurang weddigs och åt, Uffe säger att det var hummer klor. Jag är ganska säker att det var krabbklor, och det var krabbklor. Gott var det i alla fall. Vi fick  bröd, curry, vitlök och krabbsås som tillbehör.  Det väckte uppseende bland gästerna. De hjälpte oss att fotografera. De fick även fotografera med sina egna kameror.

Som matsmältningsnaps tog Uffe en Helgoländer och jag en ousoliknandesnaps

Senare på kvällen gick vi på Helgolandsafton i Nordsjöhallen. Där träffade vi en tysk som arbetat i Tranås. Han kunde fortfarande prata bra svenska.

Då föreställningen var slut gick vi hem till hotellet för att surfa på nätet.

Det blir inga bilder från Helgoland idag då min mobil hänger sig och då jag försökta ladda bilder till Uffes dropbox så blev den full.  Ni får hålla tilgodo med de försenade bilderna från igår.

WP_20140604_08_18_22_Pro

Segelskuta som Uffe fotade

år mobiler ringde 04.10 0ch 04.18. Vi var pigga idag så vi snozade inte. Uffe började med att duscha. Under tiden kokade jag kaffe och dukade frukost. Vi kom i väg som planerat kl 04.45.  Vi körde E6 mot Malmö. Innan vi körde på färjan i Trelleborg tankade vi på pream. Färjepersonalen visade oss upp till 3 däck bland lastbilarna. Vi hade ätit frukost hemma så vi drack bara kaffe, Uffe med paj och jag nått donuts liknade med vaniljsåsfyllning.Vi missade att restaurang Panoroama stände klockan 07.30.   Vi hade bara Euro sedlar men jag lycades växa en 20 euro till mynt. Vi handlade en öl i automaten utanför restaurangen. Vi köpte en öl men den var alkoholfri. Så vi fick vänta till taxfreeshopen öppnade.   Det var helt öde i restaurangen. De flesta sov nog i sina daghytter. Vi läste Helsingborgs dagblad, böcker och surfade på nätet. De 20 megabite som ingick i resan gjorde vi snabbt av med då vi både hade mobiler och laptop med oss. Jag läste i boken The Suitcase Entrerpreneur men Uffe hade ingen bok med sig. Han har läst alla spännande böcker som han har i bokhyllan. Det blev nog lite drygt för honom innan taxfree shopen öppnade. Där handlade Uffe en wiskylikör med kanelsmak. Sedan gick vi upp i restaurangen och åt varsen skinkbaugette som vi drack öl till. Sedan var det dax att gå net till bildäck.   Vi kände för fika vid munster men det vi hittade inget mysigt så det blev att vi åkte direkt från båten till Busum. Uffe lade in hotel Siegried på GPS;en. Det var tur att vi hade GPS för det var många enkelriktade gator i Busum. Vi ställde in väskorna på hotellet innan vi åkte till Blanker Hans.   Det fanns många som övernattade i sina husbilar utanför Blanker Hans. Uffe tyckte det var ett krångligt parkingsystem så han struntade i att betala. De frågade efter våra miljöavgifts kort då vi löste entrén. Miljökortens avgift används för att hålla rent i Busum.  Vi var de sista besökarna till sista föreställningen som började strax före klockan fem. Då vi löst entre gick vi och kollade på pirat avdelningen. Där var kusliga ljud. På ovanvåningen fanns en styrratt för barnen, Då vi kollat allt på piratavdelningnen gick vi tillbaka till entrén. De hade gjort ett spel om vad som hände en höstnatt 1962. Det enda jag kan avslöja är att kyrkan klarade sig för den låg högt. Man kan lugnt säga att de var med om något tsunamiliknande. Det dog 340 personer vid detta tillfälle. Vi fick även en ebb och flod kalender. Det fanns olika utsällningar på Blandker Hans förutom ebb och flod och väder så var det lite exprimentarium.   sedan åkte ner genom staden. Ställde sedan bilen på parkeringen utanför hotellet och gick genom vallen. Där hade Uffe egentligen tänk ta en öl. Vi gick istället på vallen ner till den mer komersialiserade delen av hamnen. Vi drack en öl på Am AnkerplatZ. Uffe satt på en bänk medan jag gick runt och fotograferade. Sedan gick vi affärsgatan upp ett kvarter. Sedan vek vi av höget och gick in på restaurang Zum alter Schlosser. Där åt vi Hafenplatten Angeluck. Den bestod av spätt, skrubba ocg lax. Vi fick välja på krabbsås och Benaissås. Vi valde krabbsås. Restaurangen är känd för sin goda krabb

Uffe och piraten Blanke Hans hus

Fiskekärror Bysum

Gammalt sjömärke busum

Fyr Busum

Vy från vallen ut mot Nordsjön

Glad Uffe på väg in på affärsgatan

zum alten Schlosseri

zum alten Schlosser

Maten på Zum zlgten Schlosseri

Maten på Zum Alten Schlosser

Inreiöra  och servitris på Zum alten  schlusseri