Tumlarsafari med Briggen Tre Kronor 160803

Anledningen jag och Uffe bokat Tumlarsafari med Briggen Tre Kronor var att för fem år sedan så kom fars nästkusin Gail på besök från Amerika. Hon undrade hur släktens Brigg hade sett ut. Tyvärr finns det ingen målning som visar båten. Då sa min far att Briggen Tre Kronor var ganska lik släktens båt, bara att den var vit istället för brun. Då var inte Briggen Tre Kronor i närheten.

I våras såg jag och Uffe att hon skulle komma till Helsingborg och att hon skulle ut på tumlarsafari lät ju ännu mer spännande. Prinsessan Viktoria är gudmor till BriggenTre Kronor.

Då vi bokade stod det att båten utgick från Höganäs. Någon dag efter ringde de och sa att den skulle utgå klockan 10 från Norra hamnen i Helsingborg istället. Det var ju inget problem för oss som är Helsingborgare.

Fören på Briggen Tre Kronor Norra hamnen Helsingborg

fören Briggen tre kornor

Aktern på Tre Kronor

akter Briggen tre kronor

Trottoarpratare med reklam, på kajen.

trottarpratare Briggen tre kronor

Då vi prickat av oss så lade vi våra regnkläder i en hytt. Det var trångt i hytten så jag kunde inte få med hela hytten i bild. Sedan fick vi information om vad som gällde under resan.

koj briggen tre kronor

Vi fick vänta på att två färjor skulle passera innan vi kunde lämna kajen. Båten gick för motor ut ur hamnen. Sedan hissade de segel. Besättningen bestod av fem anställda och elever som studerade marinbiologi i Stockholm . Eleverna var inte så segelvana med de var duktiga på att följs sina lärare, så det gick bra med att hissa segel.

Sedan fick vi fika. Ostsmörgåsar och en med ost och salamikorv, och till det fick vi kaffe.

Vi gick för segel upp till Svinbådan vid Viken. Där gjorde de en manöver som heter”dreja bi”. Det stoppade skeppet helt, och vi drev mot Svinbådan en stund, innan dom styrde mot Nordväst, och Gilleleje. Man provade utrustning att lyssna efter Tumlare med, men det hördes inget från dessa djur.

svinbådan

Länge sedan man såg en fiskebåt med HG nummer

Vid Gilleleje är det mer öppet hav så man kunde se att en del av besättningen gillade att det blåste lite mer! Mellan Gilleleje och Tisvilde tog de ner seglen, vände och gick för motor mot Helsingborg.

Här kan man se digitalt var man befinner sig.

20160803_110001

Det började dra upp till regn så vi åt middag nere i salongen. Vi fick köttbullar och mos till middag. Klockan hade blivit två.

De testade men hörde inga tumlare då de sänkte ner instrumenten.

mast briggen tre kronor

Besättningen hade T-shirts med Tre Kronors program 2016 på ryggen.

Briggen tre kronors sommarprogram på T-shirt

I Salongen hängde information om ett hållbart hav alltså Östersjön.

Information om Östersjön 20160803_150444 - kopia 20160803_150457 - kopia

Sedan bertättade Mats Amundin om sitt forskningsprojekt och sökande efter tumlare. Det var mysigt att sitta nere i salongen och höra hans berättelse då det ösregnade ute.

Mats Amundin

Jag fick ta en blid på honom med det instrument som mäter tumlarnas klickljud.

Mats Amundin med klicksond tumlare

Länk till Mats hemsida som är på engelska

Sedan drack vi kaffe med jätte god bulle som jag såg att de bakade på båten. Jag har gjort ett Youtubeklipp om våran båttur. Jag tror att våra förfäder hade det tuffare då seglade med sina Briggar på 1800-talet.

Vi kom in till Norra hamnen i Helsingborg några minuter över sex. Sänder en tacksamhetens tanke till besättning och volontärer som fick stå ute i regnet då vi satt nere i salongen. Tack för en trevlig tur trots att tumlarna inte ville dyka upp denna dag.

2 reaktion på “Tumlarsafari med Briggen Tre Kronor 160803

1. Sture Haglund

Fin beskrivning av resan!
    Roligt att du gillade den trots att tumlarna inte ville visa sig denna gång.

Svara
    1. semmester.se Inläggsförfattare

Det var inte givet att man skulle få se tumlare, det visste jag, men det var intressant att uppleva själva båtens handhavande, och se hur dom duktiga matroserna skötte alla order dom fick. Det var trevligt att du uppmärksammade mitt inlägg!