Äntligen på väg mot Östersjöländerna

Dag 1 på väg till Rökstenen och Norrköping

Jag slutade jobbet klockan halv åtta. Efter jobbet åkte till Erikssons bil för att lämna in men egen bil på reperation. Sen åkte jag och Uffe hem och åt frukost och packade. Vi kom i väg vid kvart i nio tiden.

Jag körde den vita vw till Trifa. Uffes mor kom upp till kontoret och berättade att det varit någon och bankat  i hennes vägg så att en kasse hade ramlat i golvet. När vi druckit kaffe åkte vi till Uffe och vattnade blommor. Sen körde Uffe och jag sov i baksätet på bilen. Välbehövlig sömn då man jobbat trettiosju och en halv timma i helgen.

Vi åt glass på en Q8 mack vid Ödeshög. I Rök stannade vid rökstenen där vi gick igenom en labyrint.

Sedan körde vi småvägar till Linköping där vi drack kaffe Dahlbergs café i gamla Linköping. Deras specialitet är söta kringelskorpor och kardemummakrokar. Dessa kakor åt vi förra gången vi var där. Så idag åt vi blåbärsbulle och katalan. Katalan liknar masssarin men med hallon istället. Vi var även inne i Cloettabutiken och Curmanska huset. Där fanns information om gamla Linköping samt en textil utställning.

Sen körde vi vid Roxen men vi såg inte mycket av sjön. Vi vågade inte åka på de små grusvägarna för Uffes Lexus är för låg. Min Chrysler klarar guppiga grusvägar bättre men tyvärr behöver den reperation. Hur mycket reperation den behöver får vi reda på i morgon då verkstaden felsökt.

Då vi kom till Norsholm kollade vi på slussning. Sedan tog vi en ölpaus på Kapten Billes. Sen gick vi en runda längs kanalen. Vi såg husbilarna på första parkett mot segelbåtarna i kanalen.

Sen åkte vi mot Söderköping och kom in i Norrköping från det hållet. Vi hade igår bokat rum på hotell Kneippen.

Booking.com

Egentligen hade vi tänkt på slotts och herrgårdshotell men de har snabbt blivit fullbokade. Vi har bokat alla hotell innan resan hemma i Sverige. Egentligen mot våra principer för har man förbokat blir det ju inte mycket över för spontanitet.

Då vi ställt in väskorna gick vi ner till restaurang God Vän. Uffe åt kebabtallrik och jag åt grekiskt. Till efterrätt åt vi friterad camembert.

Innan vi lade oss drack vi en kopp kaffe ute på hotellets terrass.

Tyvärr blir det inga bilder för mobilen jag har mitt simkort har fel tidsinställning.  I morgon bär det av mot Gryts skärgård och båten i Stockholm mot Estland.