Hemresedag 8:e maj

Vi vaknade av att klockan ringde 03.55. Jag kokade kaffe och dukade fram frukost. Vi lämnade Calle Rafael Molina Lagartijo klockan kvart i fem. Det var en kvart tidigare än vad vi tänkt oss.

Tyvärr var det mörkt så vi kunde inte fotografera flamingos i saltsjörna. Jag är så glad att de finns kvar. De verkar ha ökat i antal.

Vi hittade en bagagevagn utanför avgångshallen. På den lade vi våra väskor. Jag hjälpte mor in i hallen och satte henne på en bänk. Sen körde jag till Sixt för att lämna tillbaka hyrbilen. Är glad att jag slipper tvätta den. Den fick många feta flugor och baggar då vi åkte till Alhambra.

Jag hade betalt extra för att mor skulle få fönsterplats och mer plats för hennes ben på hemvägen. De som hade bokat plats hade förtur i gaten. Jag fick följa med trotts att jag inte bokat någon plats. Det var bra att vi inte var så många för mor fick sittplats i bussen ut till flygplanet.

Det var inte många som flög tillbaka till Ängelholm idag så jag fick sitta bredvid mor. Jag var ganska trött så jag slumrade det mesta av resan, Jag drack en kopp kaffe när de kom första rundan med serveringsvagnen. Mor drack ett glas juice då de kom andra rundan.

Kapten berättade att vi flög över Bordeaux, Paris , Holland, Danmark. Det var en molnig flygtur. Vi var högt över de vita fluffiga molnen. Då vi gick in för landning kom vi ner i ett grått molnområde. Det första land vi såg efter Alecante var ett mulet Vejbystrand.

Vi landade i tid på Ängelholms flygplats. Både Uffe och far hade åkt ut till flygplatsen i god tid så du mötte oss i Ankomst hallen. Våra väskor kom snabbt på bandet. Vi fikade tillsammans i flygplatsens cafeteria. Sen åkte jag och Uffe till Helsingborg och föräldrarna mot Ingelstorp.

Spanien förändrats på 15 år

För 15 år sedan var vi  uppe och badade i Saltsjöarna. Då fanns det öppna fält mellan Torreveija och saltsjöarna. Det har byggts köpcentrum och fina hus på fälten.

Torrevieja har fått fler enkelriktade gator vilket ger fler parkeringar. Jag minns att det var dyrt att köra motorväg i Spanien jämfört med Frankrike. Nu fanns det många bra gratis motorvägar. Motorvägarna var säkrare än i Sverige för man behövde inte byta fil då man åkte runt på stadsmotorvägarna.

Konjunkturen för engelsmän och skandinaver verkar ha vänt. För 15 års sedan led många svenska av bostadbubblan. Då passade spanjorerna på att köpa sommarbostad billigt. Även engelsmännen hade ekonomisk kris så det kom mindre turister år från år. Nu verkar det som sydeuroperna har ekonomisk kris. Dock märkte jag inte något av den ekonomiska krisen i Torrevieja.

Jag blev även fascinerad av bergen i Sierra Nevada. Ljuset var på något sätt likt Skagenljuset. Dit kommer jag säkert att åka med Uffe någon gång.

Jag och mor vill tacka Inger och Åke med familj för de var så måna om att vi skulle trivas och få goa dagar i Torrevieja.

Den 17 april ställde jag frågan i ett blogginlägg ”Var ska vi åka på semester i år?”. Det ser ut som det Blir Estland, Lettland och Litauen. Vi kommer att resa dit i början på juli.