Ön Saaremaa och Kuressaare

6/7 2013

Denna natt sov vi inte så bra för invånarna i husbilen i trädgården spelade fiol och någon annan villa längre bort hade också musik. Sängarna var ok men hade inte samma hotellstandard som de tidigare hotellen haft. Det var bara att flytta en fåtölj och ett bord så blev det dubbelsäng.

Villa Katariinas frukost var så där. Den bestod av två sorters bröd, en sorts ost, två sorters pålägg, korv, äggröra, ägg och sill.

Tankade precis innan väg 60 mötte väg 10. Hade tur då vi kom till färjeläget i Virsu. Körde på färjan som sista bil. Vi drack varsinn öl på båten. Båten var småmysig inga köer och man behövde inte hålla rätt på vilket däck och vilken ingång man ska ta för att komma ut på däck.

Det första stället vi stannade på då vi åkt av båten var hedninga kyrkogård utanför Katarina kyrka. Kyrkan hade brunnit någon gång på 1940-talet. Sedan hade kyrkan stått utan tak i tjugoårs tid.

20130706_113638

Hedningagravar på Katarina kyrkogård på ön Muhu

20130706_005

När vi kommit över till Ösel körde vi av för tidigt och kom förbi Blesta Kivi. Blesta Kivi har legat på sin plats i 30000 år. Det fanns en bra historia om att stenen symboliser att gudinnan Blesta står för civilisationens vagga.

Informations tavla om Blesta Kivi

Information om Blesta Kivi

20130706_120555

Stenformationen på Blesta Kivi

Vi åkte genom Sakla på väg till Kaaki krater. Kratern är 22 meter djup och diameter 110 meter. Det finns åtta andra kratrar i området. Vi drack kaffe på restoran andra sidan kratern. Vi satt ute.

20130706_009

Största kratern i Kaali

Där efter åkte vi ner mot Sörve halvön i Järve frågade jag Uffe om han ville  bada?

-Jag badar inte i Östersjön svarade han.

Järve ska ha bra ständer enligt turistinformationen.

Längst ner på halvön ligger Sääre. Där stannade vi och gick ut mot vad vi trodde var den sydligaste spetsen sen upptäkte vi att en annan del var den sydligaste spetsen. Vi orkade inte gå ända ut. Det verkar vara som i Skagen att spetsen flyttar sig. Vi kunde se Lettland som en blå kontur i horisonten. I övermorgon äv vi i Lettland, De sålde mortlar av sten men Uffe tyckte inte att ha behövde någon. Han stoppar kryddorna i en plastpåse sen slår han på dem med hammare. De håller på att med hjälp av EU pengar återskapa badanläggningen på området. Det fanns även ett militärmuseum men vi stannade aldrig där.

Sydligaste delen på Ösel

20130706_013

Fortet har satt sig är på väg ut i havet

Sedan åkte vi på östsidan av Ösel. Det blev att åka på en del rökiga grusvägar. Det fanns många fina stenmurar som markerade gränser. Det syntes även spår av ryssarna.

Efter Salme stannade vi vid ett ryskt krigsmonument.

20130706_154256

Minnesstenar över ryssar som stupat i strid

Åkte sedan ut på västkusten igen. Sen tog vi väg 78 in till Kurissaare. Vi hade inga problem att hitta hotell Repo tack vare gps-en. Vi stannade kvar på hotellet för dator och surtplatta behövde ström. Det gick hyfsat snabbt att surfa.

Vi gick förbi monumentet över öselbor som stupade i Frihetskriget på Lossi gatan.

Vi följde Lossi ner till Kuressaares Biskopsfästning. Tyvärr kunde vi inte gå längs Lossi in till Biskopsfästningen på grund att att de reparerade bron. Vi gick till höger där det fanns en annan bro och port in till fästningen.

20130706_016

Vy över muren till borgen

Minnsesten i muren på Biskopsborgen i kurresaare

Minnessten i muren på Biskopsborgen

Biskopsborgen i kurresaare på Ösel

Biskopsborgen i Kurresaare på Ösel

stranden i kurresaare

Stranden i Kurresaare

Magnus Gabriel de la Gardie, som styrde på Ösel under åren 1648-1654 såg till att Kuressaares Våghus bygdes. Idag är våghuset servering. Vi satt inte på Våghuset. Det blåste och det fanns irriterande flugor så vi satte oss på Ku-Kuu.

På Ku-Kuu åt vi rulader med ratatuillie. Vi ville inte ha friterad potatis så vi fick klyftpotatis stället. Vi hade egentligen inte tänkt äta efterrätt men jag såg några tjejer som drack något rosa som jag blev nyfiken på. Den drickan hette Bellini och bestod bland annat av persika. Uffe drack en Vana-Tallinn.

Är denna sandlåda EU godkänd?

Sandlåda Kurresaare

Gick tillbaka till hotellet dår vi publiserade ett blogginlägg. Nu var internetet slöare. Hotellägarna sa att det berodde på att det var många som surfade. De var jättetrevliga. De spelade du gamla du fria för oss. De visade även en svensk deckare. Vi tror att det var en Beck. De försökte prata engelska så gott de kunde. De hade ju inte lärt sig engelska i skolan. Uffe pratade lite tyska och slovakiska med dem.