Sjötorp Töreboda med M/S Bellevue

Micael och hans fru, ägarna till Moholms Herrgård, är jätte serviceminded. Han ville då vi kom till hotellet i förgår att vi skulle boka om men vi var rädd att det skulle bli fel då man ändrar bokningar. Han tyckte att vi behövde köra onödigt långt till Karlsborg och Sjötorp istället för Töreboda. Undrar hur långa arbetsdagar den mannen har. Vi kom klockan åtta på kvällen så gjorde också ett annat par på kvällen efter. Mickael är uppe när man kommer till frukost, alltid lika pigg. Han serverade mor knäckebröd då hon inte tål jäst bröd. Föräldrarna fick även vatten till sin medicin.

Efter frukost gick far och jag upp och kollade ovanvåningen på hotellet där de normalt serverar frukost. De har ett jättefint frukostbord!

De har även fina rum för bröllop på Moholms Herrgård. Moholms Herrgård tillhör de dyrare övernattningarna längs Göta Kanal men det är väl värt sitt pris.

Booking.com

Sedan körde vi till Sjötorp där vi lätt hittade en parkering utanför Café Baltzar. Det visade sig då vi kom tillbaka från kanalturen att det var en betalparkering. Så ett tips lös parkeringsbiljett så ni slipper 400 kronor i böter till Q-Park.

Vi började med att fika på café Baltzar för vi kom till Sjötorp en timma innan M/S Bellevues avgång 10.30. Det såg ett tag hopplöst ut för det kom en busslast med handikappade från Skövde och en Hyllinge buss. Vi fick alla plats på båten.

Nu har vi lämnat hamnen i Sjötorp

Sjötorp

Innan vi kom till Lyrestad åt vi i matsalen i fören på båten. Man kunde välja på kött eller fisk. Vi valde lax. Då vi kom fram till Lyrestad gick jag och far av båten. I hamnmagasinet var ett museum i tre plan. Museet var fullpackat med föremål. De flesta föremålen hade jag sett tidigare men inte evighetsmaskinen på bilden nedan.

Där fanns även en läskmaskin

Båtarna på Göta Kanal har alla sin historia. Alla är de av äldre modell och byggda för andra avsikter än att gå i Göta Kanal. M/S Bellevue är inte så handikappvänlig. Det är en brant trappa ner till toaletten.

Slussvakthusen är gula som på bilden nedan.

Här hade vi tänkt bo men var inte säkra på att vi fick toalett på rummet eftersom vi bokade så sent. Det är Norrqvarns hotell och konferens.

Jag och far var uppe och kollade på bryggan. Då jag sa till far att de styr med Joystick så bytte de till traditionell styrning. Kaptenen pratade i telefon då vi var på bryggan.

Då vi kom fram till Töreboda åkte vi dubbeldäckaren tillbaka till Sjötorp. Det gick även en långsammare buss som gick över Lyrestad. Framme i Sjötorp så tog vi vår andra fika innan vi gav oss söderut. Vi åt kvällsmat på en pizzeria i Smålands Stenar. Fortsatte sedan på Nissastigen och föräldrarna var hemma vid tio tiden. Säker väldigt trötta och nöjda med sin tur.