Fort Margherita och Container Café 3 april 2019

Det har varit många diskussioner om miljö de dagar vi varit på Borneo. Jag berättade att det började bli mer och mer vanligt att man bygger containerhus i Europa. Då berättade Kristoffer att det fanns en container restaurang några hundra meter upp på gatan. Vi har åkt förbi den flera gånger utan att lägga märke till den. Jag tog en promenad upp till restaurangen efter frukost. De hade inte hunnit öppna ännu.

Tänkte att vi kunde äta på container restaurangen  senare idag.

Tog en grabb in till stan. Uffe hade ju en del att visa efter måndagens stadstur med Borneo vänner. Här kör jag apor i en skottkärra.

Vi gick längs indiska gatan.

V

Vi tog en öl på James Brooke Bistro & Café.

Vi gick förbi dessa kattskulpturer på väg till ett tempel.

Ugn vid templet. De köper monopol liknade pengar som de eldar för att sina förfäder ska få det bättre där de befinner sig.

Uffe tog sedan en Grabb hem till hotellet. Själv gick jag över bron där de som styr över folket sitter. Klev upp i ett utsiktstorn. Det var ganska skabbigt precis som denna plats som antagligen var tänkt för kontemplation.

Jag fick går runt orkidéträdgården för att komma till Fort Margherita. Innan jag kom till Fortet gick jag förbi Botaniska trädgården. Där jag gjorde ett spontanbesök.

Entré till botaniska trädgården.

Soptunna

Den som ville kunde träna på denna plats.

Barnen kunde leka.

Det var ganska skabbigt i botaniska trädgården. Det på gick en del arbete där så de har kanske snyggat upp till jag kommer nästa gång. Damm i botaniska trädgården.

Sedan gick jag till Fort Margherita.

Utanför fortet finns grav och minnesstenar över familjen Brooke. Familjen Brooke är omtyckta av folket. De enade de olika folkslagen i Sarawak.

Jag läste inträde även för The Ranne museum. De hade förmånligt pris om man löste entré för båda museerna.

Boken nedan inspirerade James Brooke. Han gav sig iväg til Borneo. Enade de olika folkslagen och grundade kungariket Sarawak. Han var den förste vita rajan.

Brookes Sarawak flagga.

Han efterträddes av en systerson Charles Brooke vid sin död. Vill ni veta mer om familjen Brooke och Fort Margherita så rekommenderar jag ett besök påfortet. De har miljövänliga produkter i sin butik.

Utsikt från Fort Margherita. Jag slipper gå runt orkidé trädgården nästa gång jag besöker museet. Då är säkert trappan och gången längs de styrandes hus klar. Då blir det mycket närmare.

Andra sidan av Fort Margherita. Där hade man koll på fortet på andra sidan floden.

Sedan tog jag en grab till Basaga.

På kvällen gick vi upp till The Container Café. Där började jag med att till förrätt beställa in en Jellyfish sallad. Jelly fish är en typ av manet. Vi såg att en fiskare som hade hela båten fylld av Jelly fish då vi åkte hem från Bako nationalpark. Svårt att förklara vad den smakade. Lite som bläckfisk kanske. De hade stora portioner så jag hade nog egentligen klarat mig med Jelly fish.

Jag blev sugen på att testade jag grillad  lamm chop. Gissa om vi var mätta då vi lämnade. Vi satt inomhus. Det var för kvavt att sitta utomhus denna kväll.

Är du intresserad att läsa mer om Container Cafét i Kuching så har de Facebooksida.