Saluhallen Orchid Garden kattmuseet Kuching 22 mars 2019

Vi började dagen med att åka till Saluhallen Kuching där Alcila Abby visade oss de olika lokala specialiteterna

Sedan tog jag, Uffe Eva och Mattias en Grab till Orchid Garden. Stackars Annika, Ninna och Lasse som fick vänta en halv timma på Grab för de lät oss ta deras Grab från Saluhallen. Allt på grund av fredagsbön. Uffe hade ont i benen så jag gick lite fortare genom orkidéparken än Eva och Mattias.

Kallväxthuset Orchid Garden, Kuching

Orchid Garden, Kuching kallväxthuset

Utomhus Orchid Garden, Kuching

Det tog jätte lång tid att få Grab från orchid garden för fredagsbönen pågick fortfarande. Till sist kom en tjej som körde oss genom rondellen med Hornbill statyn. Hornbill är Sarawaks nationalfågel. De utrotade den på grund av att de använde fjädrarna till dräkter. Ni kommer i ett inlägg att se bilder på levande hornbill som de fått från ett annat land.

Hornbill rondell i Kuching

Kattmuseet Kuching

Sedan fortsatte färden till Kattmuseet i Kuching. I Kuching gillar man katter. Deras katter är mer strävhåriga än våra och så har de en knorr på svansen. De har katt, ap och hornbillstaty utanför musset

Då vi löste entre fick vi vars en nyckelbricka. Jag visste inte at man kunde göra katter av så många olika material.

Uppstoppade katter

Katter inom glas och ram

Hallo Kitty samlingen

Glaskatter

Keramikkatter, kanske så finns det en katt designad av Lisa Larsson

Katter gjorda av snäckor

På den tiden jag hade veckopeng handlade jag en likadan katt som på bilden nedan i Per Hjalmar Perssons lanthandel i Ängalag. Så nu har jag förmodligen ett museeföremål.

Jag älskar katter men jag har inte haft någon liknade svensk katt som  på bilden nedan. Hade det varit en skånsk katt så hade kattungen hetat källing.

Jag det fanns inte bara katter utan uppstoppade möss och råttor på Kattmuseet i Kuching.

Utsikt från Kattmuseet Kuching

När vi var klar på kattmuseet i Kuching tog vi en Grab till hotellet. Där vi tog en kaffipeng. På Borneo köper de kaffe på baginbox. De tillsätter coccosmjölk, socker och is och så har man en coffipeng.

Orangutangprojektet

Nu hade flera resenärer anslutit sig för det var välkomst middag denna kväll. De pengar som blir över då allt är betalt på våran resa går orangutangprojektet Matang Wildlife Centre.  Leo Biddle som är den som är en drivande kraft i Orangutangprojektet bjöd på middagen. Han äger bland annat Basaga som vi bor på och Basaga resort i Lundu. Inne i Kuching centrum driver han Bear garden och Monkey bar som ger tillskott ti Matang Wildlife Centre. Vi ska senare på vår resa även besöka Matang Wildlife Centre.

Vi fick en coccosnöt som entrédricka.

Sedan tog vi en drink som heter rainforest

Vi blev bjudna på en buffe av öns specialiteter. Umai blev min favorit som är gjord på fisk.

Leo brinner även för miljön. På Borneo finns ingen återvinning av sopor även om att det ser så ut då man kommer till flygplatsen. Där finns soptunnor för glas, papper med mera.

På Basaga har organgutang projektet en mindre butik. De har bättre sortering ute på anläggningen.

Matang Wildlife Centre har hemsida.

I morgon ska vi åka till Semenggoh Nature Reserve och sedan åker vi vidare till ett långhus där vi ska övernatta så nu är det snart slut på hotellstandarden.