Från Thallin till Narva

4/7 2013

Vi åt frukosten ute på terrassen. Vi är som vanligt sega och kommer sällan iväg från hotellen innan klockan tio. Det är mail och bloggen som behöver omsorg. Vi hade tänkt åka förbi Os-arenan och botaniska trädgården på vägen ut ur Tallin men gps-en lurade oss så det blev motorväg E20 ut till Kuusalu. Därifrån åkte vi in i Lahemaa nationalpark. Vi åkte aldrig hela vägen ut till Juminda neem. Den enda grusväg vi körde på i nationalparken var den tillbaka in mot fastlandet. På nästa halvö åkte vi ända ut till spetsen. Ytterst på Purekkari nem fanns ett vakttorn och en nedlagd fabrik. Ett minne från rysstiden.

I Viinitsu stannade vi och drack en öl i hamnen. Det fanns ett konsthall som hade utemöbler på terrassen. De hade ingen servering så de hänvisade till restaurangen mittemot.  Det var en hamn-restoran. Det heter så här i Estland. De hoppar över g:et, a:et och u:et i stavningen av restaurang. Det satt en del finnar på denna restoran. Det fanns även gott om finska båtar i hamnen.

13070049

Konstverket 100 resväskor utanför Vintsu konsthall

13070051

Spegling i glaset namnet på ölet speglar sig i glaset.

Sedan fortsatte vi till Vösu. Vösu är den mest pulsiga platsen vi sett vid Östersjön. Altja är en välbevarad fiskeby. Många av husen hade vass tak.

Sedan åkte vi ut till E20:an. Innan Sillamäe var det skyltar om ett vägarbete och de rekommenderade att man körde en annan väg. Uffe ville inte åka av så vi fick sitta i ett par köer på grund av vägarbete. Efter vägarbetena fick man köra sakta på grund av risk för stenskott.

Vi åkte ner till Sillamäe och gick in på Krunk, en Georgiansk restaurang. Uffe åt en Ostbricka med jättegoda ostar. Han fick rökt ost, camenbert och rochefortost samt jätte gott bröd. Jag åt Georgiskt ostpaj. Den var också god. De hade bra och billig mat på Krunk. Berättar mer om Sillamäe i detta youtubeklipp.

Uffe hittade inte gatan till hotellet på gpsen på grund av att den låg på Sergej Lavretsovi  5. I min bokning på Booking stod det bara Lavretsovi  5. Vi märkte vi var tokigt då vi var 100 meter från bommarna till ryska gränsen.

13070067

Här tar det stopp om man kommer med bil. Till Ryssland krävs visa

13070064

Uffe sticker in fingrarna för att komma närmare gränsen. Något man nog inte skulle göra i något land på Rysstiden.

Vi parkerade bilen på baksidan av Hotel Central. Då vi betalt och fått nycklar gick vi upp på rummet. Under tiden Uffe slappade gick jag ner till receptionen för att få en karta och lite turistinformaiton.

Sen gick vi ut på stan. Stadens rådhus såg ut att ha sett sina bästa dagar.

13070057

Pampigt rådhus svårt att få med det översta på spiran

13070061

Bredvid rådhuset fann denna byggnad. Vet ej ifall det är nya rådhuset.

På parkbänkar i Dark Park (kommer just inte på det svenska namnet) satt ungdommar och festade på en bänk. Vi fortsatte genom parken ner till borgen.

Då vi kom ner till borgen missade vi ingången för det såg ut som en ingång till en byggarbetsplats. Vi fick gå runt gränsövergången. Jag och Uffe har olika mål med våra resor. Uffe ville se det svenska minnesmärket med lejonet. Ni kan läsa mer om det svenska lejonet på http://sv.wikipedia.org/wiki/Slottslejonen

13070072

20130704_010

Tennisspel i vad som ser ut som en vallgrav. Det bodde mycket ryssar i Narva de verkar ganska respektlösa mot kulturen.

Ö och badstrand  i Narva

Så här kan man slappa på ön eller på stranden.

Jag ville se borgen. Riktlinjerna hur borgen skulle se ut drogs upp av Erik Dahlberg. Dock står står inte Erik Dahlberg staty inne på området men det gör Lenin. Så här ser borgen ut på andra sidan. Den blev inte så hårt åtgången av ryssarna.

13070075

Borgen på andra sidan som är mer välbevarad för ryssarna har inte förstört den.

Ryssarna har gått hårdare åt borgepå

Uffe ville inte äte på borgrestoran så vi gick mot hotellet. Vi satte oss först på en restoran. Det kom två servitriser och en man som lyfte på grillen men det hände inget. Då det gått en halvtimma så gav vi upp och gick till en restoran som hette King. Vi var jätte törstiga så vi började med en öl. Till förrätt åt Uffe soljanka och jag åt en ukrainsk fårsoppa. Till huvudrätt åt Uffe grillspett och jag åt en estninsk specialietet. EEsti Rahvustiot. Den var så god att jag önskat en större portion men Uffe tyckte han fått för stor portion. Jag fick lite av Uffes kött. Det var också jättegott. Istället för efterrätt tog vi King, en drink. Det är inte så snabb service på restaruangerna som vi har hemma i Sverige. Det märks att Narva är mer ryskinfluerat än övriga delar Estland. Det var skabbigare och sämre service. Dock fick jag koden så jag kunde surfa med datorn.

Lite från gårdagen som inte kom med

20130703_007

Rusalka monumentet. Hon tittar ut mot det förlista fartyget med samma namn