El Cau 221023

Jag och Uffe har varit här nere i Torreveija ett par dagar. Idag var det soligt så vi passade på att åka till El Cau. El Cau ligger i ett gammalt stenbrott Norr om Alicante . Mariano Ros var en tidigare skomakare som älskade bergen runt Alicante. Han började att hugga i sten vid Sierra del Castellar vid Elche reservoaren. Där finns resterna av en gammal islamisk bosättning. Vi får åka till sierra del Castellar en annan dag.

El Cau

På grund av skyddsregler så uppmandes han år 2000 att flytta till den nuvarande  platsen . Där han tillsammans med  Cándido, Vicente och Pere skaoade relieffer och skulpturer i sandsten fram till 2008. Mariano dog 2017, 91 år gammal. Många av motiven är hämtade från historiska händelser runt Elche trakten.

Det kan helt enkelt inte varit lätt att frakta ner stenarna från Bergen till Alicante.

Det finns även växter i området som är torktåliga.

Det finns vandringsleder i området. Det är enklare att vandra där än vad det är att gå ner till till exempel Lars Vilks Nimis. Då det inte finns en massa lera som kan spolas bort.

Sedan åte vi ner mot El Altet. Eftersom det var söndag hittade vi ingen parkering längs strandgatan. Vi åkte en mindre väg ner mot Santa Pola. Där stod en hel del husbilar. När vi kom till restaurang  Ca Pacorro. Beställde vi in öl och Gazpacho. Uffe var lite tveksam för den innehöll bläckfisk. Vad vi blev snopna då den kom i varm. Uffe kunde äta soppan för den smakade inte så mycket bläckfisk.

Kan vara en bild av 1 person och mat

Sedan körde vi längs kusten hem.

Hänt senaste dagarna

Vi åkte ner till Torreveija den måndagen den 17 oktober. Eftersom vi var lite sega så kom vi inte väg med ForSeafärjan förrän vid middagstid. Åkte raka vägen ner till Puttgarden där vi åt en räkmacka på färjan.

Serways  autobahn serveringar, restauranger och mackar skulle ha 0,7 euro för att gå på toaletten. Struntade i att betala för har man fikat så tycker jag att toalettbesök är gratis. Gick genom barntunneln. Tyvärr kunde inte Uffe smita igenom barntunneln.

Vi övernattade på hotel Heisede nära Hildesheim. Åkte iväg till La Rocca där vi åt Lasagne. Lasagne tycker jag är jobbigt att tillaga och enkelt att äta ute på restarang. Spagetti är lite svårare att äta snyggt.

Jag ville att vi skulle ha flugit ner till Torrevieja men Uffe ville bila ner. Bad honom att leta upp beöksattraktioner på vägen ner. Det hade han inte gjort så det blev till att sitta mycket i bilen.

Andra natten övernattade vi på hotel au grand Saint Jean i Beaune. Beaune är en kommun i Bourgogne. Staden räknas som Bourgognevinernas huvudstad. Det såg fullsatt ut på Cave Madeleine så vi gick till Le Belena.

Rummet hotel au grand Saint Jean

Då vi på onsdagsmorgonen googlade på hur långt det var till Torrevieja kunde vi konstatera att vi skulle komma fram till midnatt om det inte var för mycket vägarbete och trafikolyckor.  Det var två större olyckor  uppe i Barcelona men det skapade inte några större köer för oss. De har slopat avgifter på väg A7 så det blev mycket billigare att åka i Spanien än vad vi räknat med. Det vär dyrare än vad vi beräknat att åka motorväg i Frankrike.

Vi kom fram vid midnatt till radhuset i Torreveja. Vi lade oss direkt.

Shopping

På torsdagen gick jag till lilla Consum för att handla de viktigaste innan Uffe vaknade. Uffe har ju kört de flesta milen ner till Spanien. Vi åkte upp till Leroy Merlin där Uffe handlade en hylsnycklsats. Sedan gick vi till Carrefour. Där handlade vi mat, strykjärn och brödrost. När vi kom hem gick vi ner till stranden. Det var fullsatt på Nordic bar och braserie så det fick bli en öl La Boca. På kvällen grillade vi kyckling, hemma på altanen.

Fredagen städade vi  av soltak, balkong och altan. Vi kastade även en del som vi inte behövde i förrådet och i dynlådan. Sedan gick vi ner till stranden. På kvällen åt vi på Nordic bar. Jag åt stekt spättafile.

Vi åkte på lördagen ner till Jysk nere vid Zenia. Hade tänkt köpa trädgårdsmöbler men de hade inte det jag tänkt mig. Hittade en Milar butik så jag köpte en diskmaskin som kommer att levereras på torsdag. Hittade en annan butik där jag köpte solstolar. De var lite lägre än vad vi tänkt oss. Vi hade tänkt använda dem till bordet som köpte samtidigt men bordet var för högt. Det använder vi istället när vi äter frukost på balkongen utanför sovrummet

På kvällen hade vi tänkt lyssna på musik på El Paso. De skulle ha öppnat klockan 19. Då vi kom dit var det helt nedsläckt ingen informationslapp om att de öppnar senare. Gick istället till grann restaurangen Mizu. Det var en ok lågbudget restaurang. De flesta rätterna kostade runt 5 euro. Jag åt fish and chips.