Luciadagen på väg till Torrevieja igen 2021

Jag åkte med Uffe ner till Örkelljunga för hand skulle köpa Lussekatter för att det är Luciadagen. Från Örkelljunga busstation åkte jag buss till Hässleholm. Där jag sedan bytte till tåg för att ta mig till Kastrup. Jag var i god tid på Kastrup så jag kunde sitta och surfa på nätet på Expressohouse. Expressohouse har blivit mitt favorit tillhåll för att surfa på nätet vid resor. Årest Luciafirande på SVT var från Tällberg.

Jag reste med Ryan air. Hamnade mellan två trevliga svenska killar på flyget. Den ene bodde i husbil och den andre hade jobbat för mycket så han kunde sticka iväg.

Jag lyckades få godkänt på Scanningen av min QR kod för att komma in i Spanien. Igår satt jag och Uffe i två timmar innan QR koden var klar. Uffe har ett otroligt tålamod. Förra gången vi var i Spanien ville de inte godkänna min QR kod. Uffe löste det med att visa sin två gånger. I Spanien måste man ha munskydd inomhus. De delar inte ut munskydd utan man får själv fixa munskydd.

Jag hade bokat hyrbil på Alicante flygplats på Centauro. Denna gången  blev det en liten Fiat.

hyrbil svart fiat

Min hyrbil en svart Fiat

Jag körde 332:an ner till Torrevieja. Sedan åkte jag in på ”por la costa” vägen. Stannade utanför radhuset som jag tillträder i övermorgon. Åkte sedan och kollade Sabadells bankkontor på Calle Triton 1.

Hotel Fontana Plaza

Därefter åkte jag till hotell Fontana Plaza. Där checkade jag in på rum 118.

rum 118 fontana plaza

Rum 118 Fontana Plaza

Dörren till vänster är till toaletten och den tillhöger är till duschen. Du har koll över rummet när du borstar tänderna.

Hygienutrymme Fontana plaza

Hygienutrymme hotel Fontana Plaza

Det finns även en balkong utåt gatan

balkong med stolar och bord

Balkong till rum 118

Skulle jag få överskottenergi så finns det ett gym och på sommarhalvåret, pool

gymredskap

Några av gymgrejerna

Julljus i Torreveija

Eftersom det var Luciadagen så gick jag en runda i Torrevieja centrum för att få lite julstämning. Det fanns gott om belysning i staden. Jag hittade bland annat en lysande blå gran. Det finns en liknade röd uppe i La Mata.

Nere vid den långa piren  hade de gjort en skridskobana. Blev lite sugen på att åka. Får se om jag har mod och testa i morgon.

Isbanan Torrevieja

juldekoration stjärna

julstjärna

Innan jag kom tillbaka till Hotell Fontana Plaza gick jag in på något som jag trodde var Theresa och Jack. Theresa och Jack var en väldigt populär restaurang på 1990-talet. Deras specialitet var revben. Restaurangen som var Theresa och Jack heter numera Bar po rom pom pom. Hon som äger Theresa och Jack idag satt på samma ställe som jag åt på , Casa Luchy. Jag började med en frikadellsoppa. Den var så där. Sedan åt jag svärdfisk. Paprikan, svampen och löken var perfekt stekta. Till desert valde jag ostkaka och en slät kopp kaffe. Ostkakan var god.

Jag gick trött hem till hotellet efter en mysig luciadag.