Mannaminne och Höga kusten 220703

Syrran vaknade vid nio tiden. Då hade det sats upp ett tält bredvid oss i dungen. När vi var klara med morgonbestyren körde vi mot Mannaminne.

Mannaminne

Mannaminne byggdes av konstnären Anders Åberg, hans fru och konstnärsvänner. När Anders kom till platsen fanns bara ”ett” hus. Nu finns det över 50 hus i området. När vi löe på 150 kronor som är väldigt billigt gick vi till restaurangen. Där åt Kristina bakad potatis och jag lasagne.

Anders hade visionen om spårtrafik mellan Mannaminne och Nordingrå.Han lyckades samla ihop spårvagn och stallar, ja till och med en vändskiva. Han samlade på allt från bilar till gem. Sedan skapade han underfundig konst och det som inte blev sålt kom tillbaka till Mannaminne. Tyvärr blev det inte mycket bilder på Mannaminne då min laddsladd till mobilen förmodligen är knäckt. Det är väl värt ett besök där.

Teknikmuseet Mannaminne

Mannaminne

Höga kusten

Sedan körde vi vidare mot Höga Kusten. På en restaurang vid bron åt vi baugetter och beundrade utsikten. De hade humana priser med tanke på läget. Jag och Kristina har åkt över Sandöbron då vi var barn. Sandöbron fick sprickbildningar så därför fick de bygga nya Höga Kustenbron. Det är vackert runt höga kusten så jag får nog återvända dit en annan gång.

Högakusten bron

Jag måste nog skaffe en ny mobil ellerkamra. Mobilen tar inte bra bilder

Vi fortsatte sedan söderut mot Gävle. Där tog vi av  till väg 56. Sedan övernattade vi med husbilen på en skogsväg vid Norr Brunn.